Jump to content
Annons

HJÄLP! Vad ska man köpa för kort ?


FoXzy

Recommended Posts

Och för att slå hål på myten, Creative X-Fi är faktiskt inte ett speciellt dåligt ljudkort. Det har till skillnad från äldre modeller stöd för olika samplingsfrekvenser och asio-drivrutinerna ger låg processorbelastning.

Men visst finns det bättre saker för pengarna och har man inte tänkt spela spel så är det onödigt med ett kort vars främst försäljningsargument är en kraftfull ljudprocessor.

Ett M-Audio 2496 och en billig Behringer mixer som agerar mikrofon- och hörlursförstärkare är en billig lösning med helt okej ljud samt bra drivrutiner.

/Majken

Ingen - i alla fall inte jag - har väl påstått att X-Fi är ett dåligt ljudkort? Det är tvärtom ett bra ljudkort. För en speldator som inte skall användas till "musikskapande"...

Jag har själv ett Audigy 4-kort. I en dator som är specialbyggd för datorspel och endast används till datorspel! Och där fungerar det bra. X-Fi skulle vara ännu bättre. Men det skulle aldrig falla mig in att sätta det kortet i en DAW ("musikdator").

FoXzy: Har AMD Athlon 64 3200+ med 1GB i minne!

borde det spraka då ?

Det är ju ingen superdator med dagens mått mätt vad gäller processorkraft. Minnesstorleken är väl OK, det är var man bör ha som minimum i en musikdator. Men processorn är ju inte överdådig. Nog går det att göra musik i den. Men sedan beror det på hur stora projekt du lägger upp. Alla datorer - oavsett kraft och ljudkort - börjar till sist "spraka", förr eller senare, när man lägger upp tillräckligt stora projekt med tillräckligt antal spår och effekter - när processorkraften inte längre räcker till.

Om det är den sortens "sprak" vi talar om. Det finns mycket som kan låta illa och av olika anledningar...

FoXzy: Spelar ljudkortet sånn roll då ?

Som Majken skriver:

Datorn trivs bäst med ett ljudkort som har rätt drivrutiner och drivrutiner som dessutom är välskrivna. Det ger lägre processorbelastning och möjligheten att jobba med högre belastning utan knaster och sprak.

Ljudkortet är avgörande för prestandan i en musikdator.

Och med mitt tillägg, som jag också skrev tidigare: Det är även viktigt med en bra lyssning så att du hör vad du har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör musik med det jag skrivit i min sig.

Gallant

(FL)

Kan ju alltid frysa vsti instrumenten om datorn inte pallar när det kommer till att mixa.

Dock är inspirationen inte på topp just nu 😳

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...