Jump to content
Annons

ömkans visa


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Tjena.

Lyssnade nyss på Burnin svens country låt,så det rycker fortferande i bena..Så det blir lite tvära kast nu..

Lyssnar medans jag skriver,vinylknastret skulle jag ta bort.Sång grejen eller synt sången eller vad det nu är(wolla naap,låter det som )skulle jag också skippa,lägg lite riktig sång - melodin är ju vacker och vemodig,tror att det skulle bli riktigt bra.

Skön ide´ i varje fall..men snälla lite sång på denna - och det kan bli hur bra som helst.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Jag håller inte HM alls - förutom att det skulle kunna gå att lägga på sång... fast det vetefan om det skall på ändå.

Visst är det vackert med akustiskt gitarrplock och lite avlägsna svep och kling-kling. Men så särskilt speciell hade låten inte varit utan de grepp du nu använder.

* Knastret funkar bra. Måste visserligen inte vara vinylknaster, kunde varit ändå skummare grejer kanske - men ändå så ger det en liten trasig känsla.

* Bra skumma körer som kommer in lagom sparsamt.

* Alldeles underbara strupljud efter ca: 1:20. Blir en bra kontrast till det vackra. Jag njuter och ler åt effekten.

* Fräckt snöpigt syntleadljud som får spela någon slags melodi. Gillar.

Jag tycker det är roligt och vackert på samma gång. En liten bagatell visserligen men en grej jag absolut hade lystrat till i t.ex. "nattradion". Visst går den att bygga ut , men det är inte alldeles nödvändigt. Det funkar bra så här.

---

Det jag kan tycka är så skönt med den här typen av musik är att den inte kräver att vara "LÅTEN". Det finns ingen hook, det finns ingen refräng att tröttna på. Den ger bara en stunds möte med något eller som Eric Dolphy sa "Once you play the music, it's in the air. It's gone." Filosofiskt på kvällskvisten. 😉

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

mike: tack för lyssnigen! kanske sång i första partiet. i andra partiet tycker jag uppmärksamheten skall ges åt reverse-gnället från gitarren :rolleyes:

dåligtgehör: nog den mest engagerande feedback jag någonsin fått, mycket glädjande och imponerande 😛.. jag tog till mig allt mycket väl.

det sista i ditt inlägg sätter fingret på den typ av musik jag gör.

tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Den till synes (höres?) banala ackordföljden och oboen bildar bakgrund till flera intressanta och märkliga ljud. Stör mig inte alls på det taktfulla bruset eller den röstliknande synthen. Tvärt om! Originellt och fyndigt. Kul med alster där man vågar ta ut svängarna och bryta mot konventioner. Mera!

edit: glömde en liten preposition

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

popwerk: stålverket? 🙂 tack för ljudtips. alltid bra.

latency: haha! you got it.

wernberg och eq : skitkul att ni "diggar" den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh. Mysigt. Mysigt på riktigt. Jag gillar speciellt knastret och bruset som matar i bakgrunden. Det ger en mystisk känsla. I över huvud taget så lyfter låten vid de mer experimentella partierna. Jag gillar det, speciellt i partit när det låter som om en vocodersynth håller på att strypa en kinesisk fiol.

Avslutet var för övrigt roligt men lite väl abrupt.

Gött gött! Jag sitter och funderar på om låten ska hamna i min "forum.studio.se"-mapp på datorn.

Edit: Ja, det fick den göra 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...