camouflage (oregistrerad) Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 Här sitter jag o försöker konfigurera min externa synth till Cubase (försökte med fruityloops också) men jag får inte synthens egna ljud in), jag köpte en usb midi interface för några dagar sedan men jag får fortfarande inget ljud in. Frågan e..måste jag först använda en syntprogram för å importera syntens egna ljud inne i datorn eller ska det funka utan att göra det, för jag finner ingen lösning på det här, jag har försökt på olika program men det e jättesvårt o konfigurera. Vanlig midi för o kunna spela vsti plugs funkar jättebra men det räcker inte, jag behöver syntens ljud. Triton Classic använder jag, e det några intällningar i synthen som jag borde tämka på? Snälla nån som kan detta hjälp.
classic Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 (Måste bara kolla för säkerhets skull. Vet inte hur bevandrad du är i MIDI.) Du tror väl inte att synthens interna ljud kommer in i datorn genom MIDI-kabeln? 😆 För att få synthens ljud in i datorn måste du dra en kabel från synthens audioutgång till ljudkortet i datorn och spela in som vanlig audiofil.
camouflage (oregistrerad) Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 det ska de göra, men det gäller o konfigurera rätt, det e just det jag inte gör.
camouflage (oregistrerad) Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 sen e det så att jag använder usb interface.
Rapid Wanker Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 Synthens inställningar ska inte spela någon roll så länge du får ut ljud ur audioutgångarna. Sen ska du bara skicka in det ljudet i en line-ingång på ljudkortet och spela in det. Det gäller ju att välja rätt input från ljudkortet i cubase också. Se till att aktivera ingången (VST-inputs i device-menyn om du kör SX) och välj den på det spår du skall spela in på.
camouflage (oregistrerad) Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 varför ska det va genom audio ingången, det ska gå genom (usb)midi också, det e just det jag e ute efter.
VacUm Postat 24 juli 2004 Postat 24 juli 2004 MIDI är endast signaler, och har ingenting med riktigt ljud att göra. Datorn skickar en signal (via midi) till synthen att den ska spela upp en ton, och förhoppningsvis gör synthen då det. Ljudet kommer från synthens ljudutgångar och inget annat. Du behöver alltså koppla synthens main out till en mixer eller ljudkort. På nåt annat sätt kommer det aldrig att funka.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.