Jump to content
Annons

Het diskussion angående Bergman


Löken (oregistrerad)

Recommended Posts

Löken (oregistrerad)
Jag ser ingen anledning att förklara mer än jag redan har gjort, eftersom Bergman är en helt ointressant filmmakare enligt min mening och jag därför inte har minsta lilla intresse av att engagera mig mer i hans filmer. Dessutom är det ju helt barockt att jag ska behöva förklara varför jag inte tycker som "många andra". Tycker jag som jag gör, så tycker jag ju så - och jag ska definitivt inte behöva analysera och fördjupa mig i varför det är så för att kunna få ditt tillstånd att framföra min åsikt!

Diskussionen är härmed avslutad för min del, eftersom du inte accepterar att jag är av en annan åsikt än du, utan bara fortsätter tjafsa om att man borde tycka på något annat sätt än vad jag gör - och till råga på allt kräver att jag ska förklara varför, eftersom jag inte kan anses som "trovärdig" annars... Hallå! Vilken värld lever du i egentligen? Har vi fri åsiktsbildning och yttrandefrihet eller inte...? Jag är i min fulla rätt att tycka bättre om blått än vitt, om jag tycker så - utan att ha minsta anledning att förklara varför eller bli idiotförklarad för att jag tycker bättre om blått om jag inte förklarar vad som är så fult med vitt. I sanning ett försök till en Kafka-process från ditt håll... :rolleyes:

Jag struntar som sagt i vad andra tycker - och vad "kultureliten" och kritikerna tycker, när jag skapar en åsikt om något - och bildar i stället en egen uppfattning av egen, fri vilja - om allt som jag väljer att ha en åsikt om.

Märk väl att jag inte har försökt avkräva dig någon förklaring till varför du tycker om Bergman, medan du avspisar min förklaring till att jag inte tycker om hans filmer, som "ett löjligt angrepp". Med andra ord ett sätt att med lite finare ord säga att jag är en totalidiot om jag inte ändrar uppfattning, så att jag håller med dig... En verkligt oroande attityd från din sida... 😕

Som bekant kan man inte diskutera tycke och smak, eftersom det aldrig kan finnas något allmängiltigt kvalitetsbegrepp eller något absolut mått som säger vad som är "bra" eller "dåligt" - utan det handlar alltid om individuella åsikter - och inget annat. Läs du gärna Kafka och se på Bergman-filmer om du vill - men sådana här ändlösa diskussioner när det handlar om tycke och smak - och inte om fakta - visar faktiskt inget annat än din egen intolerans för andras uppfattning!

Som sagt, så kommer jag inte att svara mer i denna tråden, eftersom allt redan är sagt flera gånger - och eftersom mina åsikter inte bemöts med den respekt som jag anser att jag har rätt att förvänta mig i ett fritt samhälle!

Varför läser du inte vad jag skriver?

Jag har flera gånger poängterat att du är självfallet berättigad till din åsikt. Hela ditt inlägg är ett angrepp på en beskrivning som inte existerar. Du får anse vad du vill om Bergman och Kafka för min skull, men vad jag efterfrågade var en diskussion kring varför du inte uppskattar någon av de två. Den vill du tydligen inte föra och det är därmed inte någon mening att driva det här längre.

Vänder mig alltså återigen mot att man inte skulle kunna diskutera kulturella yttringar. Diskussion kring värdet av litteratur, konst och film har förts i tusentals år och kommer förmodligen föras för all framtid. Man kan faktiskt resonera kring detta utan att frångå principen om att den egna uppfattningen är central. Läs kultursidorna och du blir medveten om vilka stimulerande diskussioner man kan föra på det här området.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Löken (oregistrerad)
Är det så svårt att förstå att han inte gillar dem helt enkelt för att han inte gör det?

Nu har du chansen att visa att du är läskunnig. Läs om mitt senaste inlägg och du förstår att du tabbat dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jag tycker att det där är svar nog på vad Pazo säger, eller?

Nu dök Bull också upp. Så trevligt.

Precis, ämnet är avslutat om Claes inte vill föra det vidare.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...