Jump to content
Annons

2.6ghz 2.6gb i ram ..


trancer

Recommended Posts

Det absolut vanligaste felet , när det blir såhär är ett dåligt fungerande plugin. Vissa plugin från tredje part (alltså inte Cubase egna) kan ge s.k. normaliseringsfel.

CPU användningen skenar även när pluggen går på tomgång. Testa att inaktivera de plugin som du vet inte kom med cubase.

Att ta bort alla pluggar utom dom som följer med cubase? Det är uteslutet då jag aldrig nånsin använder den skiten som följer med.

Jag har kört alla dessa pluggar jag har just i denna låten i massa andra projekt .

Och den kanalen som snor mest cpu är "ReFX-Vanguard-VSTi" synthen.. och den är ju FREEZE på... så den används ju inte ens och ÄNDÅ på standby har den 50% cpukraft. ..

Har jag igång den kan jag inte ens trycka playknappen för då börjar det hacka genom hela låten och det kan ta 30 sekunder innan datorn fattar att man tryckt stoppknappen.. då förstår du hur mkt cpun får jobba.

Förstår inte hur allt är funtat nu för tiden.

Inga av dessa pluggar är ju enorma .

* Atmosphere

* Trilogy

* Vanguard

* V-station

* Albino

Ska ju inte va mer än 5% cpu som används eller nåt om allt stämmer .

Ingen av dessa är ju större än 6st cdr skivor.. och det är ju inget jämfört med tex colossus som är på närmare 40gb och symponic choirs som är lika stor osv .

Så det är helt sjukt enligt mig att det kan balla ur för så lite .

30-40 midispår bör ju inte vara problem i cubase känns det som ..

men man får planera varenda jävla låt nu för tiden... sjukt dåligt

Van Guard, Atmosphere, Albino är feta pluggar som slukar....

...men det låter som om du har något problem med datorn.

Har du flera hårddiskar?? Är kablarna mellan hårddiskarna kopplade rätt

(master/Slave, Hårddisk/hårddisk, cd/hårddisk)??

....men

Du skall ändå köpa en Mac, OCH fortsätta med Cubase. Har själv installerat Logic och det är lite klent...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Om det är någon tröst får jag samma problem ibland:

Det har bara gällt vissa projekt, om man byter till en annan låt så funkar det bra, byter tillbaka och CPU-tomgången går upp igen. Detta är oberoende vilka plugins som är aktiva för tillfället och hur många spår det finns i projektet.

En teori jag hade var att det var några plugs som låg kvar i bakgrunden även efter att jag tagit bort dom (t.ex. Guitarrig 2 eller Steinbergs The Grand som båda slukar datorkraft).

Det jag har fått göra i dessa fall är att helt enkelt öppna ett nytt projekt och kopiera över filerna från det hackiga projektet till det nya. Det kanske finns smidigare sätt, men det har iaf funkat för mig.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
ErikEngel (oregistrerad)

Hei, dette kan også være et problem med driverne til lydkortet. Hvilket lydkort bruker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...