Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har en låt inspelad i mono och behöver göra om den till någon slags stereo.

Någon som har tips på bra pluggar?

Läst den här tråden men inte hittat någon plug som är trovärdig...!

Annons
Postat

Om du ska skapa "stereo" av en monoinspelning, så det nog så att du måste fixa det med reverb som får skapa ett nytt rum och delay med lite olika delay i vänster och höger kanal - och inte med fasförskjutning, som stereobreddnings-pluggar brukar göra. Fasförskjutning fungerar hyfsat om du behöver bredda en stereoinspelning lite extra - men med extrema inställningar, så kommer det alltid att låta för dj-t...

Postat (redigerat)
Vad sägs om att panorera?  

Går ej om hela låten är i mono. 😉

Men ovanstående tips bör fungera.

Skulle jag vara dig , skulle jag spela (producera ) låten på nytt.

Om det nu e så att det som finns på Monospåret är Absolut nödvändigt och inte kan återskapas skulle jag bygga låten runt Monoinspelningen.

Redigerat av Piccazzo
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

En grej du kan göra är att öppna låten i ett ljudredigerings-program som något i stil med t.ex Soundforge eller Audition och konvertera om filen till stereo. Utsignlen kommer då fortfarande att låta mono, men om du skjuter fram till exempel högra kanalen med 0.1 sek kommer du få en viss stereo effekt.

Ett annat knep är att enkelt fas-vända ena kanalen.

😳

/jocke

Redigerat av Jockejocke
Postat

Ett stereoreverb är ena lösningen.

Annars kan du kopiera spåret till två spår, panorera dem. Sen lägg olika eq på dem så får du viss stereoeffekt. Och även att tidsförskjuta ena spåret ett tiotal ms, (kan vara schysst att anpassa till tempot i låten). Prova dig fram.

En tredje sak som är vanlig är dubbning, spela in samma sak igen och panorera dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.