Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå.

Har en fundering. Är på väg i mitt byggande av studio i källaren. Har tagit bort fönster och murat igen där själva inspelningsrummet ska vara och slagit upp stålreglar 10 cm ut från väggen där det ska isoleras och skruvas på 3 lager gips. Tanken från början var att lägga på en regel till med två lager gips men räcker inte ytterväggen som en första vägg (om ni fårstår vad jag menar) för att inte bli grannskapets hatobjekt nr 1?

Annons
Postat

Jovisst, din yttervägg är ditt andra lager, om du kan beefa upp det och se till at det är rejält tätt så ska ju en tegelvägg räcka. Ditt inre lager ska vara enkel. Dvs. bara en vägg med gips, se till att den är frikopplad från stommen. Om du redan köpt gips till en ytterligare vägg så kan du alltid sätta de extra två lagren på din inre vägg för att komma ännu lägre ner i frekvens och öka TL värdet på väggen. Glöm inte att limma gipslagren!

a

😳

Postat

Andreas: Du brukar föreslå att man skall limma mellan gipslagen. Två små frågor:

Varför då? (Hittar ingen som helst information om att andra gör det förutom på de tillverkares hemsidor som tillverkar svindyrt specialmedel för att göra det(t.ex Green Glue). Jag har inget emot svindyra produkter, ardex s48 för flytande golv var inte direkt billigt, men det borde finnas information hos gipstillverkare och liknande... )

Vilka produkter? (Eftersom detta borde förbättra ordentligt, och därmed vara mer eller mindre standard i lägenhetsskilljande väggar, så försökte jag finna information hos SIKA och några andra som borde ha information om detta, men kammade noll. Har du några skojiga länkar till tillverkare?)

Postat

Tack för svaret, Andreasb. Nu är det i.o.f.s. betong huset är byggt av (lättbetong). Funkar det bra ändå eller tror du att jag behöver göra något extra i och med det?

Postat
Tack för svaret, Andreasb. Nu är det i.o.f.s. betong huset är byggt av (lättbetong). Funkar det bra ändå eller tror du att jag behöver göra något extra i och med det?

nej lättbetong fungerar säkert bra, gör ett ljudtest med något som genererar bas och lyssna från utsidan. Det är alltid svårt att säga på rak arm om man inte mäter ljudtrycket men ett enkelt test kan ju avslöja ifall väggen i sig Isolerar bra eller dåligt.

Varför då? (Hittar ingen som helst information om att andra gör det förutom på de tillverkares hemsidor som tillverkar svindyrt specialmedel för att göra det(t.ex Green Glue). Jag har inget emot svindyra produkter, ardex s48 för flytande golv var inte direkt billigt, men det borde finnas information hos gipstillverkare och liknande... )

Green Glue är inte så dyrt i USA men visst att skeppa hit en dunk kostar ju en slant, här i Sverige finns det ett flertal alternativ, själv använder jag NoiseKiller Yellow för ändamålet och det kostar runt 2500.- ex moms för 15 liter. Räcker till ganska mycket.

Sen ska tilläggas att den svenska återförsäljaren av Noisekiller, vibratec, inte har gjort egna mätningar på dämplimmade väggar, endast golv. Men Produkten kommer från Norge där de redan testat och numera står det tryckt värden på burken du köper för dämplimmning av både golv och väggar.

Men för att svara på VARFÖR; Dämplim binder samman två Massor och bildar ett viskoelastiskt lager där vibrationer (framförallt lågfreknta) dämpas mycket mer effektivt än om du inte limmar lagren. Om du kollar på de siffor återförsäljarna ger så kan du ju alltid ta de med en nypa salt, men när det kommer till dämplimmning av väggar så så finns det otal med väl dokumenterade tester som enhälligt visar att du får en bra ökning av Isoleringen om du limmar varje lager.

vad mer kan jag säga.

a

:rolleyes:

Postat

Då glider jag in och tipsar om dämplimmet jag hittade.

Finns en länk i en av mina tidigare trådar. Jag köpte då 3 st 12 liters hinkar och en extra 2-liters.

Ska visst vara minst lika bra som det andreasb har kört och jag är väldigt nöjd med resultatet än så länge. Men tror det liger på nästan halva priset jämfört med NoiseKiller Yellow.

Finns både pris och länk på min egen byggsida till deras sida:

Mitt Studiobygge

Postat
Men för att svara på VARFÖR; Dämplim binder samman två Massor och bildar ett viskoelastiskt lager där vibrationer (framförallt lågfreknta) dämpas mycket mer effektivt än om du inte limmar lagren. Om du kollar på de siffor återförsäljarna ger så kan du ju alltid ta de med en nypa salt, men när det kommer till dämplimmning av väggar så så finns det otal med väl dokumenterade tester som enhälligt visar att du får en bra ökning av Isoleringen om du limmar varje lager.

Jahapp... det hade kanske varit bra att veta det LITE tidigare... Väggarna står där dom står och det är inte mycket till ljud som kommer igenom. (Lite kommer igenom, men vad gör man i en träkåk? Tyckte jag friskade i rätt bra med stålreglar på innerväggarna iallafall. Och någon gletig massa lär jag inte kunna får tag i tills i morgon så det får bli till att gjuta ihop skivorna i alla fall och hålla tummarna att det fungerar likt förbannat. (Styvt och stabilt blir det hur som helst och det kommer garanterat inte svikta några 3mm som var kravet från Tarkett för att lägga parketten. Men jag skulle nog helgjutit plattan om jag hade börjat om från början... inget slår en betongbil 😆 )

Tackar för input:en.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.