abnormalbrain (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Hej! Är det någon som har erfarenhet avv att starta ett skivbolag? Hur har det gått? Funderar på att kanske göra det, men jag vet inte om jag är tillräckligt skicklig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Att starta ett skivbolag är inte särskillt svårt, däremot att kunna få det att funka är lite svårare. Du bör ha målsättningar och ambitioner klart för dig innan du startar upp. Sen om du ska driva företaget helt själv så får du vara beredd på att du måste kunna lite av allt. Lycka till! /Fred Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Ja, det var det jag undrade... Alla kan ju starta skivbolag, men är det någon som har fått det att funka? Dvs... sålt många platter osv. Man vill ju inte ge ut en platta som inte säljer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 om du vill starta bolag. är det första du måste ha koll på, bokföring och liknande!! allt det tråkiga.. 😕 kolla med arbetsförmedlingen, de har starta egetkurser.. sen måste du brinna för att få fram artister med. (underlättar iaf!) och känna att artisten kommer sälja, eller iaf vilja spela in/ute... o sen måste , det är det vikitgaste, du MÅSTE vara en extremt social och tålmodig person!!! det tror jag är det viktigaste!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 framförallt är det viktigt med ett bra kontaktnät. det behöver inte vara enormt stort, de personerna som gör skillnaden kan vara ett fåtal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 (redigerat) Alla kan ju starta skivbolag, men är det någon som har fått det att funka? Dvs... sålt många platter osv. Man vill ju inte ge ut en platta som inte säljer! Kanske kommer du få frågan besvarad Kanske inte , Men jag skulle inte riktigt vara villig att avslöja mitt recept för framgång till någon annan. Men hårt arbete , tålamod , kontaktnät , timing , är nog nyckelingredienserna. Hur var och en tar sig an dessa skiljer sig från person till person. Vidare är det bra och veta sin demografi , hur man får kontakt med dom , vart dom finns osv osv. Framför allt i dag är det nog inte någon större ide att fixera sig vid hur mycket skivor man säljer då i stort sett ingen artist säljer märvärdiga summor längre.Utan satsa mer på Internet och försöka promota sig själv utomlands är nog vägen man skall gå. Man vill ju inte ge ut en platta som inte säljer! I sverige är detta tyvärr mer regel än undantag. Thank god for sweden , The download kings of the world. ( på både gott och ont. ) Redigerat 30 oktober 2006 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 Flera bra tips hitills, och några rätt dåliga! Bolagsform och bokföring är sekundärt, först måste du ju veta att du har en bra produkt och någon som vill köpa. Att springa och registrera ett företag för en tusenlapp, för att senare upptäcka att varan du tänkt sälja inte håller måttet är värdelöst. Som någon sa, skivor säljs idag i små volymer. Många titlar, små volymer. Därför är det viktigt att du har lönsamma produkter kopplade till varumärket, som drar nytta av det skjuts och en den glans som musikbranschen ger. Till exempel kläder eller kanske en artistförmedling som tar han om artisterna på bolaget? Sist men inte minst är distributionen livsviktig. Du behöver hjälp med att sälja musiken, och du behöver hjälp med marknadsföring. Det krävs inte många sålda skivor för att få en produktion att gå ihop, men att driva ett lönsamt företag i branschen är svårt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kirtaphus Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 Thank god for sweden , The download kings of the world. ( på både gott och ont. ) Jag tror det är för ungdommar i Sverige har ett stort datakunnande i dag mot övriga länder. Många i Sverige är intresserade av nya teknik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kakelugn Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 håller med DEMOMANNEN.!!!!! att kunna bokföring är inget krav. om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton. Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget. låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter. vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om. "piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet". Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 Vad händer om det går åt skogen?? Kan jag få skulder då? Om jag inte har några inkomster men inte heller några utgifter, går företaget i konkurs ändå? Som jag har förstått det kan jag överlåta distrubution, bokföring, marknadsföring. Det som återstår är då att samla ihop artister, leta reda på distributör (marknadsför också?), gå igenom bokföringen med en ekonom. Sen att ta kontakt med artistförmedlingar. Är det något mer man ska göra rent konkret? Samordna skivomslag, promotionbilderbilder fixa produktion av skivan. Fast egentligen sköts det mesta av andra som skivbolagsdiriktören kontaktar, produktion, reklam, ekonomi, marknadsföring? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 håller med DEMOMANNEN.!!!!! att kunna bokföring är inget krav. om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton. Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget. låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter. vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om. "piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet". Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland. 😉 som nystartat företag har man alltid inte resurserna att låta någon revisor ta hand om ekonomin!!!!! och självklart är det bättre att kunna ekonomi!!!! gå kurser, läs böcker.. vad som helst.. !!! detär inte så svårt!! finns tom. kurser på nätet..!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 håller med DEMOMANNEN.!!!!! att kunna bokföring är inget krav. om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton. Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget. låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter. vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om. "piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet". Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland. 😄 som nystartat företag har man alltid inte resurserna att låta någon revisor ta hand om ekonomin!!!!! och självklart är det bättre att kunna ekonomi!!!! gå kurser, läs böcker.. vad som helst.. !!! detär inte så svårt!! finns tom. kurser på nätet..!!! Och även om du pungar upp för en revisor så är det du som åker på nöten om han gör fel... det är asså jävligt viktigt att ha koll på det där. Bokföringen är ju till för att du ska ha koll på hur det går för företaget rent ekonomiskt, om du nu vill veta det så bör du känna till grunderna. Sen är det ju "pissenkelt" att hitta en distributör etc... eller? 😉😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 håller med DEMOMANNEN.!!!!! att kunna bokföring är inget krav. om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton. Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget. låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter. vet företag som har gått under pga bokförings trubbel men jobb fanns det gott om. "piloten har dött finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet". Ha en bra dag!!!! snart kommer snöstormen ner till sörmland. 😄 som nystartat företag har man alltid inte resurserna att låta någon revisor ta hand om ekonomin!!!!! och självklart är det bättre att kunna ekonomi!!!! gå kurser, läs böcker.. vad som helst.. !!! detär inte så svårt!! finns tom. kurser på nätet..!!! Och även om du pungar upp för en revisor så är det du som åker på nöten om han gör fel... det är asså jävligt viktigt att ha koll på det där. Bokföringen är ju till för att du ska ha koll på hur det går för företaget rent ekonomiskt, om du nu vill veta det så bör du känna till grunderna. Sen är det ju "pissenkelt" att hitta en distributör etc... eller? 😉😎 exakt.. det är mer än en sak att tänka på!!! fredasp det är du o jag mot världen.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 Jag vidhåller att bokföring och ekonomi kommer långt ner på prioriteringslistan när det gäller skivbolagandet. Det finns ju till och med företag som erbjuder helservice, så kallad Publishing & Distribution deal som innebär att det enda skivbolaget själva sysslar med är det artistiska. Och det är naturligtvis där man ska börja. Testa din produkt mot konsumenter, se om du kan få respons från radioprogrammerare / musikredaktörer. Om inte, ja då kanske du behöver ta dig en funderare innan du skickar iväg dina slantar till bolagsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 Jag vidhåller att bokföring och ekonomi kommer långt ner på prioriteringslistan när det gäller skivbolagandet.Det finns ju till och med företag som erbjuder helservice, så kallad Publishing & Distribution deal som innebär att det enda skivbolaget själva sysslar med är det artistiska. Och det är naturligtvis där man ska börja. Testa din produkt mot konsumenter, se om du kan få respons från radioprogrammerare / musikredaktörer. Om inte, ja då kanske du behöver ta dig en funderare innan du skickar iväg dina slantar till bolagsverket. men om man sitter där utan pengar att betala ngt företaqg att ta hand om den biten, utan kontakter att fixa allt annat.. man vill endast ha en artistgrund att promota och med tiden bygga upp sitt kontaktnät, tycker jag att det första man ska göra är gå kurser och lära sig hur saker o ting går till!! även om man inte tar han om allt som nämnts, ekonomi etcetc så är det en väääldigt bra gurnd att veta vad som händer!!! de som du anlitar har ju som tidigare nämnt inget personligt ekonomiskt ansvar om man skulle gå i botten!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 oktober 2006 Dela Postat 31 oktober 2006 (redigerat) Testa din produkt mot konsumenter, se om du kan få respons från radioprogrammerare / musikredaktörer.Om inte, ja då kanske du behöver ta dig en funderare innan du skickar iväg dina slantar till bolagsverket. det håller jag däremot med om!!! det är alltid bra att pröva sig fram först!!! jag gjorde så när jag var alldeles totalgrön, att jag prövade mig fram ifall mina tjänster behövdes.. 😛 tänk först, pröva sen.. sen starta företag.. Redigerat 31 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 men om man sitter där utan pengar att betala ngt företaqg att ta hand om den biten, utan kontakter att fixa allt annat.. man vill endast ha en artistgrund att promota och med tiden bygga upp sitt kontaktnät, tycker jag att det första man ska göra är gå kurser och lära sig hur saker o ting går till!! Visst, men det är inte där man börjar. 😄 Han vill ju starta skivbolag, att bli duktig på bokföring är inte det primära målet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Thank god for sweden , The download kings of the world. ( på både gott och ont. ) Jag tror det är för ungdommar i Sverige har ett stort datakunnande i dag mot övriga länder. Många i Sverige är intresserade av nya teknik. Behövs ingen teknikkunskap idag för att ladda ner. Menar inte att dissa dig men det är Stor skillnad om man jämför idag (subventionerade PCs, DC++ och andra fildelningklienter) mot säg för 10 år sedan då FTP och ett konto på en sådan var behövligt... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 (redigerat) Först ska man väl ha en idé......sen är det ju bra om man till och med har "produkter" på gång....artister/låtmaterial eller vad man nu vill satsa på.... Startar man ett AB kan man INTE låta revisorn ha hand om ekonomin, det får man nämligen inte....revisorn skall göra det en revisor gör, nämligen revidera (går igenom boksluten, oftast "års"-bokslut).....en revisor måste man ha om man har AB (ca: 1500kr/h....behövs bara några timmar/år så länge man är en liten business).....ekonomin kan man sköta själv, alt. låter man en redovisningbyrå ta hand om ekonomin (finns många olika sätt att sköta det på, kostar allt från typ, 400kr/h, och tar allt från 1h /månad till heltid om man är ett större företag) Är, tillsammans med ett par kollegor, själv i svängarna att starta skivbolag....totalt hjärndött att försöka lära sig och förstå allt, då man är mer typen av människa som bara vill sitta i studion och jobba med musik....har definitivt inte koll på allting i nuläget, och jag hoppas att jag kan slippa det. Tanken är att vi främst skall gå som underlabel till ett större skivbolag utomlands, för att äga rättigheterna till saker och ting på ett bättre sätt. På så sätt har vi intäkter från Musik/text/produktion (som upphovsmän och produktionsbolag) samt vissa procent av skivbolagsintäkterna beroende på vilken deal man gör med det större skivbolaget....självklart får man ju göra mer av jobbet själv också (bekosta mastering, skivomslag, signa artisten osv osv).... funderar själv ibland på om det verkligen är värt det, men.....!?!? Redigerat 3 november 2006 av Mr Keys Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 men om man sitter där utan pengar att betala ngt företaqg att ta hand om den biten, utan kontakter att fixa allt annat.. man vill endast ha en artistgrund att promota och med tiden bygga upp sitt kontaktnät, tycker jag att det första man ska göra är gå kurser och lära sig hur saker o ting går till!! Visst, men det är inte där man börjar. 🙂 Han vill ju starta skivbolag, att bli duktig på bokföring är inte det primära målet. Tack för svaren!! Tror ni har rätt båda två. Det är nog bra att kunna lite bokföring så att man inte blir blåst, dessutom blir det ju billigare om man gör det själv. Samtidigt är bokföring nog inte det som gör att ett skivbolag blir framgångsrikt. Finns det någon speciell arbetsgång när det gäller skivbolag? T.ex. marknadsföring först skivsläpp sen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 (redigerat) Först ska man väl ha en idé......sen är det ju bra om man till och med har "produkter" på gång....artister/låtmaterial eller vad man nu vill satsa på.... Startar man ett AB kan man INTE låta revisorn ha hand om ekonomin, det får man nämligen inte....revisorn skall göra det en revisor gör, nämligen revidera (går igenom boksluten, oftast "års"-bokslut).....en revisor måste man ha om man har AB (ca: 1500kr/h....behövs bara några timmar/år så länge man är en liten business).....ekonomin kan man sköta själv, alt. låter man en redovisningbyrå ta hand om ekonomin (finns många olika sätt att sköta det på, kostar allt från typ, 400kr/h, och tar allt från 1h /månad till heltid om man är ett större företag) Är, tillsammans med ett par kollegor, själv i svängarna att starta skivbolag....totalt hjärndött att försöka lära sig och förstå allt, då man är mer typen av människa som bara vill sitta i studion och jobba med musik....har definitivt inte koll på allting i nuläget, och jag hoppas att jag kan slippa det. Tanken är att vi främst skall gå som underlabel till ett större skivbolag utomlands, för att äga rättigheterna till saker och ting på ett bättre sätt. På så sätt har vi intäkter från Musik/text/produktion (som upphovsmän och produktionsbolag) samt vissa procent av skivbolagsintäkterna beroende på vilken deal man gör med det större skivbolaget....självklart får man ju göra mer av jobbet själv också (bekosta mastering, skivomslag, signa artisten osv osv).... funderar själv ibland på om det verkligen är värt det, men.....!?!? Hur blir man underlabel till ett större skivbolag? Vad sköter det större skivbolaget och vad är upp till en själv? Redigerat 3 november 2006 av abnormalbrain Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Börja med att kika på möjligeheterna för dit bolag. Kolla hur många artister som möjligen vill släppa på ditt bolag. Ordna nödvändiga kontakter, gör en buddget, kanske gå på arbetsförmedlingens startaegetkurs som är 8 veckor lång kurs med aktivitetstöd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 först bör man ha någonting att komma med, artist, material, platta osv osv.... sen är det väl en förhandlingsfråga....gör man som vi, bekostar hela plattan själva, (mastering, skivomslag osv) samt kanske till och med videoproduktion, så får man ju fundera på hur mkt det är värt.... Ju mer man bekostar själv, desto större risk tar man ju själv, men å andra sidan tar ju "dom" en mindre risk, vilket gör att det är lättare att sälja in "produkterna" till dem.... kvar åt dem kan bli marknadsföring tex, eller marknadsföring och videoproduktion....och säker en massa annat som man inte täkt på ännu.... tycker själv att det är lite svårt att förstå allting, så jag kan nog beskriva saker och ting ganska luddigt, men övergripande på den nivå jag själv ligger på just nu.... 🙂😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 håller med DEMOMANNEN.!!!!! att kunna bokföring är inget krav. om jeg skulle starta ett företag. då skulle jag hålla på med det jag är bäst på och lämna all bokföring till en revisor som fixar allt på några timmar mot en betalning. dyrt JA. håll bara koll på alla kvitton. Man behöver ju inte bli ekonom bara för att man startar eget. låt folk göra det dom är bäst på så flyter nog allt på mycke smidigare och man spar tid huvudverk och sömnlösa nätter. Har du drivit eget själv? Vet vad en revisionsfirma kostar? Man behöver inte kunna bokföring eller ekonomi för att starta ett företag, men det underlättar en sjuhelvetes massa dels ekonomiskt, dels för att ha koll på sitt företag om man gör den löpande bokföringen själv. Att ta hjälp vid redovisning o deklaration är en annan sak, o det blir tillräckligt dyrt. Ju mer man har att göra, o ju fler kunder o intäkter man har, desto viktigare är den löpande bokföringen som SKALL ske så fort en transaktion äger rum. Driver man en enskild firma med fyra uppdrag per år är situationen en helt annan. En lösning är förstås att vara flera, där olika personer sköter olika saker. Det man är bra på. En väldigt vanlig orsak till att små företag går omkull är att man inte har koll på ekonomi o bokföring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 En väldigt vanlig orsak till att små företag går omkull är att man inte har koll på ekonomi o bokföring. Stämmer! Så fort man blir "stor" och får en kredit hos en bank, så använder man den utan att fatta att det är samma sak som att fylla på sitt förråd av skulder... Det som kostar är framförallt produktionen av skivor m.m. Jag antar att ni inte ska köpa cd-press-maskiner (för x antal miljoner), utan överlåta detta till företag som fixar skivorna, kanske inkl. trycksaker. Dessa kostnader måste ju täckas av intäkter någonstans ifrån. Tänk på det. Se till att direkt få ett bra samarbete med något sådant företag. Det kan ge rabatter i framtiden. 😳 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Dessa kostnader måste ju täckas av intäkter någonstans ifrån. Tänk på det. Se till att direkt få ett bra samarbete med något sådant företag. Det kan ge rabatter i framtiden. Talar du av egen erfarenhet, eller vill du bara framstå som påläst? Nästan inga skivbolag gör affärer direkt med CD-fabriker, men det var kanske inte så du menade? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Hur blir man underlabel till ett större skivbolag? Vad sköter det större skivbolaget och vad är upp till en själv? Det "blir" man inte. Om du berättar lite om vilken inriktning du har tänkt dig, vilken typ av artister du vill signa, vilken marknad du vill sälja till och hur stor budget det handlar om så kanske du får bättre hjälp! Ska du spela in ditt egna bands skiva och sälja? Ska du ta banklån för att sjösätta ett jätteprojekt? Ska du driva en liten undergroundlabel med dig och dina närmaste kompisar? Mer info tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 (redigerat) 1) Talar du av egen erfarenhet, eller vill du bara framstå som påläst? 2) Nästan inga skivbolag gör affärer direkt med CD-fabriker, men det var kanske inte så du menade? 1) Ja. Ja. 2) Jo. Jo. Redigerat 3 november 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Tänk på att det är mkt mer jobb än vad man tror för att något sådanthär skall funka. Många pusselbibar som skall klaffa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Jag skulle vilja veta vem som betalar skivfabriken om det inte är skivbolaget eller artisten. Korvgubben nere på hörnan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.