Boll3 Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Om jag köper Mbox 2 sĂ„ fĂ„r jag Pro Tools LE 7. Ăr det em bantad verision, och i sĂ„nna fall hur mkt mindre fĂ„r man dĂ„?
Emil Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Du fÄr fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD.
IDF Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Du fÄr fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD. LE Àr den lilla versionen, HD Àr den stora.. men att sÀga att det Àr en nerbantad version tycker jag inte riktigt stÀmmer..
Emil Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 (redigerat) Du fÄr fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD. LE Àr den lilla versionen, HD Àr den stora.. men att sÀga att det Àr en nerbantad version tycker jag inte riktigt stÀmmer.. Den Àr ju nerbantad jÀmförelsevis, sen Àr det vÀl upp till var och en att avgöra hur det pÄverkar ens sÀtt att jobba. 32 spÄr som max tycker jag Àr för lite iaf och 48 som man fÄr betala extra för Àr Àven de i klenaste laget. Redigerat 29 oktober 2006 av Phobos
DigiMike Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Halloj! TĂ€nkte bara jag skulle sticka in hĂ€r och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det Ă€r för nĂ„t. Det dĂ€r med att det "bara" Ă€r 48 kanaler stĂ€mmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det Ă€r mono eller stereokanaler. Just det, det innebĂ€r alltsĂ„ att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende pĂ„ hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter sjĂ€lv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfĂ€llet utan problem. Delar man upp allt som Ă€ndĂ„ ligger i stereo vid mix sĂ„ kan man fĂ„ en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo Ă€r typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m. Ja, tĂ€nkte bara förklara sĂ„ man inte tror att det "bara" Ă€r 48-kanaler man fĂ„r för pengarna. Utöver fler kanaler sĂ„ ingĂ„r Ă€ven nĂ„gra mycket trevliga pluggar. Gör ett kanalschema över din lĂ„t och kolla hur mĂ„nga kanaler du behöver, det Ă€r inte ofta man behöver mer Ă€n 48-kanaler Ă€ven om man drar pĂ„ med mĂ„nga kördubbar etc. KörpĂ„lĂ€gg kan sluka kanaler, tro mig đ men planerar du din mix sĂ„ kan du fĂ„ en kör pĂ„ lĂ„t sĂ€ga 40 mono dubbar/pĂ„lĂ€gg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förvĂ€g sĂ„ kommer man lĂ„ngt med "bara" 48-kanaler sĂ„ att sĂ€ga. Lycka till med ditt framtida inköp! Mvh / Majk
Emil Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Halloj! TĂ€nkte bara jag skulle sticka in hĂ€r och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det Ă€r för nĂ„t. Det dĂ€r med att det "bara" Ă€r 48 kanaler stĂ€mmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det Ă€r mono eller stereokanaler. Just det, det innebĂ€r alltsĂ„ att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende pĂ„ hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter sjĂ€lv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfĂ€llet utan problem. Delar man upp allt som Ă€ndĂ„ ligger i stereo vid mix sĂ„ kan man fĂ„ en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo Ă€r typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m. Ja, tĂ€nkte bara förklara sĂ„ man inte tror att det "bara" Ă€r 48-kanaler man fĂ„r för pengarna. Utöver fler kanaler sĂ„ ingĂ„r Ă€ven nĂ„gra mycket trevliga pluggar. Gör ett kanalschema över din lĂ„t och kolla hur mĂ„nga kanaler du behöver, det Ă€r inte ofta man behöver mer Ă€n 48-kanaler Ă€ven om man drar pĂ„ med mĂ„nga kördubbar etc. KörpĂ„lĂ€gg kan sluka kanaler, tro mig đ men planerar du din mix sĂ„ kan du fĂ„ en kör pĂ„ lĂ„t sĂ€ga 40 mono dubbar/pĂ„lĂ€gg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förvĂ€g sĂ„ kommer man lĂ„ngt med "bara" 48-kanaler sĂ„ att sĂ€ga. Lycka till med ditt framtida inköp! Mvh / Majk Tycker iallafall att det Ă€r underligt att de har en grĂ€ns pĂ„ antalet kanaler i LE.
DigiMike Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Halloj! TĂ€nkte bara jag skulle sticka in hĂ€r och klargöra för dom som inte har "Music Production Toolkit" vad det Ă€r för nĂ„t. Det dĂ€r med att det "bara" Ă€r 48 kanaler stĂ€mmer inte riktigt, du kan ha 48 "kanaler/voices", sen spelar det ingen roll om det Ă€r mono eller stereokanaler. Just det, det innebĂ€r alltsĂ„ att du kan i teorin ha 96 kanaler beroende pĂ„ hur du planerar din mix eftersom du kan blanda mono och stereokanaler hur du vill. Jag sitter sjĂ€lv med en mix och mixar med 62 kanaler för tillfĂ€llet utan problem. Delar man upp allt som Ă€ndĂ„ ligger i stereo vid mix sĂ„ kan man fĂ„ en hel del kanaler att labba med. Det som oftast ligger i stereo Ă€r typ overhead, rumsmickar, gitarrdubbar, div percussion (shaker etc), piano, synthar, effekter, körer m.m. Ja, tĂ€nkte bara förklara sĂ„ man inte tror att det "bara" Ă€r 48-kanaler man fĂ„r för pengarna. Utöver fler kanaler sĂ„ ingĂ„r Ă€ven nĂ„gra mycket trevliga pluggar. Gör ett kanalschema över din lĂ„t och kolla hur mĂ„nga kanaler du behöver, det Ă€r inte ofta man behöver mer Ă€n 48-kanaler Ă€ven om man drar pĂ„ med mĂ„nga kördubbar etc. KörpĂ„lĂ€gg kan sluka kanaler, tro mig đ men planerar du din mix sĂ„ kan du fĂ„ en kör pĂ„ lĂ„t sĂ€ga 40 mono dubbar/pĂ„lĂ€gg att minska till ca 10-20 stereokanaler utan problem. Planerar man sin mix i förvĂ€g sĂ„ kommer man lĂ„ngt med "bara" 48-kanaler sĂ„ att sĂ€ga. Lycka till med ditt framtida inköp! Mvh / Majk Tycker iallafall att det Ă€r underligt att de har en grĂ€ns pĂ„ antalet kanaler i LE. Jo det kan ju tyckas sĂ„...och det tycker vi nog alla mer eller mindre. Vi fĂ„r vĂ€l se vad som hĂ€nder i framtiden nu nĂ€r datorerna börjar fĂ„ mer kraft i form av dubbla dual core processorer etc...och nu innan nyĂ„r sĂ„ verkar det som att Apple kommer att slĂ€ppa en dubbelt sĂ„ kraftfull MacPro, som om inte den nuvarande skulle vara god nog đ Men innan nĂ„t hĂ€nder sĂ„ fĂ„r man göra det bĂ€sta av det...ProTools för mig Ă€r ett program som funkar jĂ€ttebra och med nya "Toolkitet" sĂ„ kommer jag nĂ€rmare de antal kanaler jag behöver vid mix Ă€n tidigare, sĂ„ för mig funkar det kanon. Sen fĂ„r vi se vad som hĂ€nder i framtiden...antingen sĂ„ vinner man pĂ„ Lotto och köper sig ett TDM-system eller sĂ„ har Digidesign Ă€ndrat pĂ„ sitt LE-system och slĂ€ppt antal kanaler, ADC kontroll m.m m.m đ /M
Gilbert Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Ingen delaykompensation i Protools LE / M-powered, d v s; du mÄste manuellt kompensera för den fördröjning varje plugg introducerar⊠Lite jobbigt⊠NÄgot andra sequencers haft i Äratal.
vagge Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Ingen delaykompensation i Protools LE / M-powered, d v s; du mÄste manuellt kompensera för den fördröjning varje plugg introducerar⊠Lite jobbigt⊠NÄgot andra sequencers haft i Äratal. njaa, ingen master delaycomp Àr det faktist snarare. det blir jobbigt om man ljudlÀgger film t ex.
Gilbert Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Som jag förstÄtt saken sÄ saknar PT LE / M-Powered helt delay-kompensation. Sen kanske det inte mÀrks om man inte kör tunga pluggar (eller UAD-1 eller LiquidMix).
vagge Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 sÄ har inte jag fattat det. sÄ som jag har hajjat det sÄ samlar den ihop all delay och lÀgger det i mastern. för om du kör 2 kanaler, en utan pluggar och en med pluggar sÄ kommer mastern vara tyst i ex antal samplar som kanal 1 behöver i delay. sÄ sÄ jÀvla jobbigt Àr det faktist inte.
Gilbert Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 SÄ om man lÀgger en tung plugg pÄ t ex ett instrumentspÄr (i mix lÀge) sÄ fördröjs inte detta spÄr i förhÄllande till resten? Har inte kört PT LE sjÀlv men har en polare som gör det och han verkar ha problem med latency (vid mix) efter att ha skaffat ett UAD-1-kort.
vagge Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 exakt, det Ă€r sĂ„ jag sjĂ€lv har uppfattat det. att allt blir fördröjt. börjar dock bli liite osĂ€ker, skall ta och göra ett test imorn eller nĂ„tt sĂ„nt. typ 18 syntar eller nĂ„tt đ
vagge Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 sjĂ€lvklart fĂ„r jag inte nĂ„got delay alls !"€"#€€%& mĂ„ste instalera en synth. typ reason eller nĂ„got gulligt đ
IDF Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Du fÄr fullversionen av Pro tools LE7, dvs en nedbantad version av Pro tools HD. LE Àr den lilla versionen, HD Àr den stora.. men att sÀga att det Àr en nerbantad version tycker jag inte riktigt stÀmmer.. Den Àr ju nerbantad jÀmförelsevis, sen Àr det vÀl upp till var och en att avgöra hur det pÄverkar sitt sÀtt att jobba. 32 spÄr som max tycker jag Àr för lite iaf och 48 som man fÄr betala extra för Àr Àven de i klenaste laget. köper man en digi002 frÄn soundware fÄr man med MPTK o massa annat najs.. visst det kÀnns bantat, men det Àr ÀndÄ ett extremt bra program!!!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.