Jump to content
Annons

Filmtips!


Eternal

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Personligen gillar jag Bergman. Fanny och Alexander är en kalasrulle om livet döden, ondska och religiositet sett ur ett barns ögon. 😉

Lustigt du nämner just Fanny och Alexander! Min bäste kompis Fazza & Mozza var och såg den när den kom, den filmen, och hans Fazzas omdöme om den var att det var den överlägsna sämsta skitfilm han någonsin sett: "Den handlar bara om en gubbe som fiser hela tiden", blev hans bestående intryck.

Därför såg jag den aldrig själv...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Personligen gillar jag Bergman. Fanny och Alexander är en kalasrulle om livet döden, ondska och religiositet sett ur ett barns ögon.  😉

Lustigt du nämner just Fanny och Alexander! Min bäste kompis Fazza & Mozza var och såg den när den kom, den filmen, och hans Fazzas omdöme om den var att det var den överlägsna sämsta skitfilm han någonsin sett: "Den handlar bara om en gubbe som fiser hela tiden", blev hans bestående intryck.

Därför såg jag den aldrig själv...

😎

Det tror jag ändå man måste kalla för något av en förenklig av vad den filmen går ut på/handlar om. 😄

Edit: fast vid närmare eftertanke, en film som beskrivs på det viset låter ganska lockade på ett sätt...

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

I (heart) huckabees

Någon som diggar bukowski och sett filmatiseringen av factotum som kom nyligen?

Jag såg I (heart) huckabeesd för ett par dagar sedan. Den var riktigt rolig faktiskt. Jag tycker kanske att de kunde skruvat den bara lite till, men jag gillade verkligen att historien slutade så logiskt. Dustin Hoffman är väldigt bra i sånna här lite flummiga roller. Jag gillade yrket också skulle själv kunna tänka mig att bli en Existentiell detekiv.

Jag gillar verkligen Bukowski, men filmatiseringarna har inte varit de bästa. Barfly med Mickey Rourke var ett riktigt lågvattenmärke. Däremot har jag en skiva med Bukowski när han läser dikter och retas med publiken. Hysteriskt roligt faktiskt.

Han läser några vanliga (väldigt bra) dikter och publiken buar.

Bukowski:- Jag kan ju för fan inte säga f*tta hela tiden"

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Han läser några vanliga (väldigt bra) dikter och publiken buar.

Bukowski:- Jag kan ju för fan inte säga f*tta hela tiden"

The greatest love poem i could write at the moment är på min top tio bästa 4ever. Antar att den är med där.

Factotum-filmatiseringen ska tydligen vara bra. Boken är ju guld. Läste den när jag jobbade på ett färgmakeri och postverket när jag sorterade brev på flygplats nattetid. Jag och min danska jobbarkompis hade den som bibel och gjorde några schyssta hyss i samma anda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den är med. Både factotum och Postverket måste ju beskriva som klassiker. Jag gillar nog Bukowski mest när han inte bara är ett fyllo. som i den här dikten t e x:

what can we do?

at their best, there is gentleness in Humanity.

some understanding and, at times, acts of

courage

but all in all it is a mass, a glob that doesn't

have too much.

it is like a large animal deep in sleep and

almost nothing can awaken it.

when activated it's best at brutality,

selfishness, unjust judgments, murder.

what can we do with it, this Humanity?

nothing.

avoid the thing as much as possible.

treat it as you would anything poisonous, vicious

and mindless.

but be careful. it has enacted laws to protect

itself from you.

it can kill you without cause.

and to escape it you must be subtle.

few escape.

it's up to you to figure a plan.

I have met nobody who has escaped.

I have met some of the great and

famous but they have not escaped

for they are only great and famous within

Humanity.

I have not escaped

but I have not failed in trying again and

again.

before my death I hope to obtain my

life.

from blank gun silencer - 1994

edit: sorry att jag kapade tråden bort ifrån filmens värld. Men jag blbe så inspirerad när maxamaxa började prata bukowski.

En länk för intresserade skadar kanske inte.

http://bukowski.net/poems/

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag Bergman. Fanny och Alexander är en kalasrulle om livet döden, ondska och religiositet sett ur ett barns ögon.  😛

Lustigt du nämner just Fanny och Alexander! Min bäste kompis Fazza & Mozza var och såg den när den kom, den filmen, och hans Fazzas omdöme om den var att det var den överlägsna sämsta skitfilm han någonsin sett: "Den handlar bara om en gubbe som fiser hela tiden", blev hans bestående intryck.

Därför såg jag den aldrig själv...

🙂

Det var en otroligt dålig beskrivning på filmen. Du borde inte lita på den personens omdömen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Långt borta från alla explosioner, bovar och standardspänning.

Långt borta från det stora episka dramat med svärdet i hand och snyftet i ögat.

Långt borta från Fyrtonet & släpvagnen.

Eric Rohmers filmsvit Conte de printemps aka Tales of Four Seasons (Årstider).

Jag har bara sett två men det var den bästa filmupplevelse jag haft på år och dag. SVT visade dessa i Filmklubben för ett eller två år sedan.

De jag såg var Vårberättelse och Höstsaga. Intima filmer om människor och deras val om tiden som går och kärlek som är möjlig och omöjlig. Fantastiskt välspelade på det där sättet när man inte känner att det är skådespelare som tar i utan bara lyckas förmedla. Mycket vackert foto. Stillhet och inre rörelse snarare än stora ord och intriger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...