Jump to content
Annons

Inget ljud i Nuendo med M-Audio 410. HJÄLP!

Recommended Posts

Brian (oregistrerad)
Postat

Köpte för några veckor sen en ny specialbyggd laptop (Intel duo 2Ghz, 2 Gb ram) och ett M-Audio FW 410. Datorn går som smör med reason men i Nuendo strular ljudet big time. När man först startar up Nuendo funkar det i typ 10 sek sen dör ljudet. Midispåren ger utslag men inte audiospåren. Om jag går in och släper ASIO-drivarna i bakgrunden så funkar det igen... i typ 10 sec. Går in och ändrar så Nuendo inte släpper ASIO-drivarna i bakgrunden så funkar det i typ tio sek till. Det skumma är att jag aldrig får up ett felmeddelande heller! Allting är korrekt installerat och alla manualer genomlästa, forumen likaså.

Jag har också uppdaterat alla drivare och program. Har även prövat olika kablar utan lycka. Jag kopplar kortet till FW400 i datorn så jag använder AC adaptern. ljudet funkar även fint i windows mediaspelarn.

Snälla någon hjälp mig då jag inte vet vad jag ska göra!!!!!

Tack på förhand!

Brian

Annons
Brian (oregistrerad)
Postat

Chipset: Intel® 945 GM + Intel® ICH7-M

Firewirebusen är den inbyggda.

Om ljudkortet eller ASIO-drivarna var inkompatibla med chipsetet skulle väl inte reason funka?

Brian (oregistrerad)
Postat

Chipsetet är ett Intel® 945 GM och inget annat 🙂

Brian (oregistrerad)
Postat

Jag vet faktiskt inte. Finns det något sätt att kolla i datorn? Hittade inget på MSIs (Datortillverkaren) hemsida.

Om ljudkortet eller ASIO-drivarna var inkompatibla med chipsetet skulle väl inte reason funka?

Tack för att du tar dig tid 😉

Postat

Högerklicka på ”Den här datorn” – Egenskaper/Properties, Hårdvaruhanteraren/ Device manager, IEEE 1934 Bus host controllers, och kolla vad det står. Om det står något annat än Texas Instrument så kan det mycket väl vara det som är problemet.

Brian (oregistrerad)
Postat

Det står "OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller"

Är det något så enkelt som att jag behöver andra drivare till FW måntro?

Postat

Detta brukar tyvärr innebära att det inte är Texas Instrument viket kan innebära att du måste köpa ett TI FW-kort (om det nu är det som är problemet).

Brian (oregistrerad)
Postat

OK. Hur mycket kostar ett TI FW PC-card måntro?

Undrar ändå om detta verkligen är problemet då jag kan spela hyfsatt tunga projekt i Reason (Typ 50% prossesorn) utan problem. Problemen jag haft i Nuendo har uppståt vid betydligt mycket mindre datorbelastning.

Är det så att nuendo helt enkelt inte är helt kompatibelt med det FW chipset jag har?

Ser oxå att FW delar IRQ med 5 andra prosseser. Detta kan väl inte vara problemet (Kör XP Pro SP 2)?

Brian (oregistrerad)
Postat

Har testa att stänga av security center och error reporting men även att inte stänga av några av de som startas på default, utan skilnad. Prövade även att stänga av allt som hade med internet och nätverk att göra, även då utan lycka.

Brian (oregistrerad)
Postat

allt ser ok ut. Ska jag titta efter ngnt speciellt?

Brian (oregistrerad)
Postat

Jag har provat att strippa prosseserna. Det ända jag inte testa som de föreslår är att installera xp som standard pc. Fast om delningen av IRQ platserna va problemet borde väl inte reason funka heller?

Brian (oregistrerad)
Postat

Ok. Tackar ödmjkast för din tid. Uppskattat!!! 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.