Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu under en längre tid gått och funderat på att "bygga" mig en hemmastudio modell superlight. Med det menar jag möjlighet att kunna spela in sång och gitarr (både akustisk och el) och sedan lägga på lite effekter (trummor, bas osv), allt på ren amatörnivå och för skojs skull. Därför hade jag heller inte tänkt lägga så mycket pengar på det, och vore glad om kalaset kunde hamna under 2000 (och då menar jag inkl mikrofon).

Min fråga är alltså: hur hade ni gjort...?

...skulle ni rekommendera att byta ut datorns interna ljudkort mot ett som är anpassat för musikinspelning? Räcker det då med det och en mik och sedan är det bara att köra? Förslag på ljudkort?

...det verkar ju finnas en uppsjö av externa "ljudkort"/boxar/mixerbord motsv. Är dessa ett bättre alternativ tycker ni och i så fall vad? Är en midi-keyboard ett måste? Kan det vara värt att köpa sådana här grejor beg?

Vore tacksam för hjälp!

MVH

Annons
Postat

Tapco Link.USB 1365kr

TSM MT87 MKII 695kr

Mic-kabel (den glöms alltid) 100kr

Mic-stativ 200kr

Du hamnar lite över 2000kr då visserligen, men å andra sidan får du ett prisvärt ljudkort, en schysst mic. Dessutom följer det med ett grymt inspelningsprogram till ljudkortet som heter Mackie Tracktion, det är både kompetent och lätt att använda.

Det är ändå grejer som faktiskt håller ett tag.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Tack för snabbt svar, konkret och bra! Vet du var man får tag på dessa?

www.thomann.de

thrinithan (oregistrerad)
Postat

jag handlar därifrån flera gånger per år och det har aldrig krånglat för mig. Bara possitiv erfarenhet av supporten också dom gångerna jag haft frågor kring min order.

borbas (oregistrerad)
Postat

humhum.

Moms är redan pålagt på priserna?

Några andra kostnader man borde vara medveten om?

Postat
humhum.

Ja det är svensk moms på priserna tillåmed.

Hm, den enda kostnaden är väl frakten på 150 spänn :rolleyes:

Postat (redigerat)
humhum.

Ja det är svensk moms på priserna tillåmed.

Hm, den enda kostnaden är väl frakten på 150 spänn 😆

njae.. nu ska vi vara petnoga och frakten ligger på 15 euro!! 😉

o den förändras hela tiden!!!!

nu ligger den på 140,26 SEK

just för sekunde dvs..!!

edit: :rolleyes:😆

Redigerat av IDF
Postat
njae.. nu ska vi vara petnoga och frakten ligger på 15 euro!! 😆

just för sekunde dvs..!!

edit: :rolleyes:😆

Näe!? Menar du verkligen det? Då har jag ju äntligen råd att skicka efter en Liquid Channel!

Woho!

Postat
njae.. nu ska vi vara petnoga och frakten ligger på 15 euro!! 😉

just för sekunde dvs..!!

edit:  😆  😆

Näe!? Menar du verkligen det? Då har jag ju äntligen råd att skicka efter en Liquid Channel!

Woho!

😏😆

• 4 veckor senare...
Postat
Vad tror ni om en begagnad mbox för 1500?

Varför inte ett Presonus Inspire. Ligger runt 2000 pix, skall vara mycket prisvärt ljudkort.

Postat

Skulle rekomendera Toneport som ett ba och mångsidigt instegskort visserligen en USB-historia men Latencyn är mycket hanterbar då det gäller audioinspelningar.

Dessutom får man Gearbox med Line6s gitarrampar, bassampar och preampsimuleringar för sång och allt annat som man kan tänkas spela in. Effekter, delay,reverb, noisegate,EQ, Kompresorer, etc.etc. allt du behöver egentligen.

Du behöver dock ha Servicepack 2 för XP för att det ska fungera bra.

Sen var det problem med något av Intels Chipset mer info finns på Lineswebsida.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.