Jump to content
Annons

analog studio

broderlevi (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har sökt igen forumet och hittar inget direkt som svarar på mina frågor.

Har spelat in digitalt ett tag, men känner för att gå över till analogt. Eftersom detta inte har varit aktuellt tidigare, har jag heller inte så mycket kunskap om det.

Jag har en studio med glasfönster och behöver alltså prylar som ger BRA ljud.

Jag har tänkt spela in på rullbandare. eller finns det bättre alternativ?

Jag spelar mestadels in reggae och dub, och använder mig mycket utav effekter av olika slag. Jag har oxå tänkt mig att kunna spela in många instrument på en gång.

vad behövs för en "komplett"(om det går?!) analog studio? Jag köper gärna begagnat.

Är det någon här som skulle kunna åta sig att ge lite tips på prylar som håller för en bra inspelning? Vilka märken som är värda att spana efter?

Vore väldigt tacksam för svar!

Levi

Annons
Postat

Analogt är kul men kan gärna bli dyrt. Du behöver en rullbandare – avgör själv hur många kanaler. Max är 24, men för så många spår är det nästan tvåtumsbandare som gäller – och då får du räkna med från 30.000 kr och uppåt. Själva banden kostar ca 3000 kr/st, då har du 20 minuter att leka med. De kan förstås spelas över inför nästa projekt. Kan du leva med 16 kanaler går det att finna hyggliga entumsbandare, som då blir billigare i inköp och har lägre bandkostnad. Med lite sund upprensning kommer man ganska långt på 16 kanaler. Speciellt hjälper det om man som du har separata kontroll- och inspelningsrum. Då kan du göra 80% av mixen innan inspelning, och t.ex ta ned hela trumpaketet på 2-4 spår även om du närmikar varenda puka.

Sedan behöver du en mixer. De har blivit väldigt billiga med åren, själv kommer jag snart att sälja ett bord som kostade 200.000 nytt och räknar inte med att få ut mer än 20-25.000 för det. Då har jag nog lagt ned 8-10.000 på upprustning och renovering...och jag vill inte tänka på hur många arbetstimmar. Men bra blev det. Det billigaste nytillverkade jag skulle köpa är de kommande borden från Toft Audio, där 16-kanalaren kommer att kosta list 29.995 kr ink moms.

Sedan vill du förstås ha lite outboardeffekter – reverb, kompressorer, de-essers, ekon...det finns mycket vettigt och prisvärt, både nytt och begagnat.

Till sist behöver du något att mixa ned stereomixen till. Eftersom folk oftast vill ha CD-skivor med det färdiga resultatet skulle en enkel dator med ett bra ljudkort vara det bästa.

Vad har du för budget?

Hälsningar

/Henrik

Postat

Jo, en sak...det är bra om du har egen koll på elektronik eller vet att det finns någon tekniker i din geografiska närhet som kan hjälpa dig om saker börjar trassla. För det gör de med äldre elektronik. (Liksom med datorer för den delen).

Hälsningar

/Henrik

Postat (redigerat)

Tjena.

Du har fått PM.

Om du vill spara pengar och bekymmer så rekommenderar jag en HD-recorder istället för analogband. T ex Fostex 2424 med mkt smart löstagbar display.

Annars har du t ex Macke, Radar, Alesis, Tascam.

Bra ljudkvalité och väldigt snabba, stabila, enkla. Lätt att skaffa bättre A/D/A om man vill höja ljudkvalitén ytterligare.

Då kan du mixa analogt och ratta bäst du vill.

Å andra sidan sumpar du färgningen från analogband och det är kanske den du är ute efter? Har inte hört ngn plugg ännu som simulerar bandmättnad (distorsion, kompression, diskantbortfall etc) på ett realitsitskt sätt.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat

Inte helt realistiskt kanske, men Vintage Warmer från PSP kan ge ett ganska skönt sound i vissa lägen, så det kan vara värt att testa.

Om man ger sig in på analogsidan i för stor utsträckning, så får man väldigt mycket större underhållskostnader och olika typer av problem som helt enkelt inte existerar i den digitala världen.

Om du tvunget vill ha möjlighet att få bandmättnad och bandkompression på rätt sätt, så kan det kanske vara smartare att skaffa en 2-kanalig rullbandare modell bättre och spela in hela mixen på den under Masteringprocessen - snarare än att skaffa en flerkanalig rullbandare...?

Postat (redigerat)
Om man ger sig in på analogsidan i för stor utsträckning, så får man väldigt mycket större underhållskostnader och olika typer av problem som helt enkelt inte existerar i den digitala världen.

Man slipper å andra sidan underhållskostnader och problem som helt enkelt inte existerar i den analoga världen... till exempel att man i princip måste köpa en helt ny studio minst vart femte år eftersom det man äger då är så patetiskt out of date att det inte fungerar med något som helst annat. 😆

Men jag vill understryka att det är bra att ha elektronikkoll själv, eller vara säker på att det finns någon i närheten som har det. Och se alltid till att du har servicemanualer och kopplingsscheman till alla dyrare saker du köper! Det kan också vara bra att gå igenom komponentlistan och checka så att det går att få tag på alla delar fortfarande.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat

Man slipper å andra sidan underhållskostnader och problem som helt enkelt inte existerar i den analoga världen... till exempel att man i princip måste köpa en helt ny studio minst vart femte år eftersom det man äger då är så patetiskt out of date att det inte fungerar med något som helst annat. 😆

😄

Jo - det är ju också sant... 😠

...fast hela studion måste ju inte bytas, utan "bara" datorn - åtminstone om man skaffar riktigt bra omvandlare och annat från början... 😉

Postat

Jag är tacksam för all hjälp!

Det är inte så att jag verkligen måste ha en rullbandare, men jag gillar soundet. Kanske att en HD-recorder hade funkat. Det viktiga är egentligen möjligheten att kunna mixa på ett fysiskt bord. den känslan är ju underbar!

Jag läser nyfiket vidare vad ni skriver!

Postat (redigerat)

Det är inte så att jag verkligen måste ha en rullbandare, men jag gillar soundet. Kanske att en HD-recorder hade funkat. Det viktiga är egentligen möjligheten att kunna mixa på ett fysiskt bord. den känslan är ju underbar!

Jag tänkte också på möjligheten att skaffa en HD-bandare, eftersom du då får samma arbetsflöde som med en rullbandare men ändå har vissa redigeringsmöjligheter och lägre driftskostnader. Jag har en kompis som kör på en Alesis HD24 som han är mycket nöjd med. Alla ljudfiler kan dessutom lyftas över i en dator om man vill redigera och köra digitala tricks där.

Sedan kan du ju som Claes säger skaffa en stereorullbandare att mixa ned på. Det finns jättebra saker som inte kostar mycket pengar – kolla speciellt SR och SVT som säljer ut Studer- och Revox-bandare i parti och minut. De är dessutom ofta mycket välhållna. Jag köpte själv just en Studer B67 som nu tronar stolt i min studio...fet wowfaktor.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat

HD24:an är en Adat-spelare va? alltså ingen hårddisk?

Postat

I så fall skulle du kanske trots allt satsa på ett ljudkort med många analoga I/O - och ett riktigt bra analogt mixerbord.

Teknikmässigt skiljer sig ju inte en HD-recorder mycket från en dator - förutom att du har större redigeringsmöjligheter i datorn och slipper vara låst till de preamps och omvandlare som sitter från början i HD-recordern, om du kör med en dator i stället - och förstås på den positiva sidan, att det kanske är mindre risk för strul med HD-recordern, eftersom den har ett enda användningsområde och inget annat... 😆

Postat

Det är just strulet jag gärna vill slippa. Plus att sitta framför en dator och mixa i 12 timmar är inget för mig. Då känns det bättre med en HD-spelare tycker jag.

Jag har en gång spelat in på en ADAT-spelare, som då hade videoband som lagringsenhet. Hur funkar denna alesis HD24?

Postat
HD24:an är en Adat-spelare va? alltså ingen hårddisk?

Jodå, Alesis har tagit sitt gamla ADAT-system, hävt ur bandaren och behållt tekniken. Sen har man proppat in inspelning på hårddisk istället.

Postat

Ok!

Vad tycker ni att man ska betala som mest för en sådan? begagnad eller ny?

Och vilket bord kan rekommenderas till den?

Postat

Observera att dessa HD recorders väsnas enhel del.

Om du vill ha ett tyst och billigt system så välj Fostex, där du kan förlänga hela kontrollenheten/displayen och ha HDn i annat rum.

Postat (redigerat)

Om det är känslan av att ratta ett mixerbord du söker, kan du köpa en mixkontroller. Mackie Control Universal är ett förslag.

Då kan du ställa datorn vid sidan om, och ratta och dra i kontrollern som du hade gjort med ett mixerbord.

Om det är ljudet av analoga prylar du söker, men ändå kan tänka dig att spela in digitalt, skulle jag tipsa dig om att ordna en stabil dator som inte strular och ett bra ljudkort med många in- och utgångar.

Komplettera med en mängd analog outboard/effekter som kan passa dig.

Sen kopplar du in effekterna på ljudkortets olika in- och utgångar, och mixar med dina effektburkar istället för plugins.

Men mitt främsta tips är ett DSP-kort som heter UAD-1 och lämpliga plugins till kortet.

Plugin-simuleringarna av Roland Space Echo och UA 1176 kan vara fint till dina reggae/dub-låtar.

Redigerat av Linus
Postat
Ok!

HD24 använder inte band, utan spelar in på hårddisk. Den första varianten kostar ca 11.500 på Thomann, den nya (med tillägget XR) kostar strax under 18. Jag har inte jämfört, så jag vet inte om prisskillnaden motsvaras av en kvalitetsskillnad. Som sagt, min kompis har den äldre, och har aldrig haft något som helst strul med den.

Angående mixerbord – vad har du för budget? På ett sätt är ju beg-marknaden bäst, men kom ihåg att alla äldre bord behöver service. Håll dig ifrån Mackie och Behringer. Vad gäller nytt tror jag som sagt mycket på det kommande Toft ATB, men ingen har ju hört det än...

Hälsningar

/Henrik

Postat
Ok!

HD24 använder inte band, utan spelar in på hårddisk. Den första varianten kostar ca 11.500 på Thomann, den nya (med tillägget XR) kostar strax under 18. Jag har inte jämfört, så jag vet inte om prisskillnaden motsvaras av en kvalitetsskillnad. Som sagt, min kompis har den äldre, och har aldrig haft något som helst strul med den.

Angående mixerbord – vad har du för budget? På ett sätt är ju beg-marknaden bäst, men kom ihåg att alla äldre bord behöver service. Håll dig ifrån Mackie och Behringer. Vad gäller nytt tror jag som sagt mycket på det kommande Toft ATB, men ingen har ju hört det än...

Hälsningar

/Henrik

Ja - Toft-bordet verkar minst sagt lovande om man behöver ett mixerbord som ska låta bra. 😆 Livet blir ju också mycket enklare med nytt än med begagnat... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.