Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ok....ska ge det en chans till.... 😎

jag menar man blir ju lätt frustrerad....först får man ont i fingertopperna, de ser ut som grillkorv med mos....sen får man kramp för varje gång man försöker trycka rätt (hoppas man inte får träningsvärk 😆 ) och om det sen låter som om man hade trampad på en groda då tryter tålamodet

Annons
Pihl (oregistrerad)
Postat
hej igen och tack för det fina gensvaret 😄

det jag har tänkt mig är en akustisk gitarr som jag kan plinka på...kommer troligtvis att lira i princip varje dag eftersom jag tycker det är så kul samt att jag vill lära mig! jag kan inte spela så väldans mycket och man skulle nog placera mig i facket nybörjare! hade inte tänkt lägga ut så väldans mycket, kan nog sätta taket till 1500. om man dock får en enormt mkt bättre gura för 2000 så kanske det går!

trevligt att så många svarar 😄

Man kan ju säga såhär.... Om du ska ha en stålsträngad gura, så tycker jag att du ska satsa på en utan inbyggd mik. Dels för att som nybörjare kommer det kanske inte att låta så bra att du vill spela in.., fast det är väll inte det egentliga skälet 😉 Det som händer när du köper en billigare gura med mik är att du främst betalar för miken, vilket gör att guran kanske kommer låta ok vid inspelning, då miken påverkar mycket av ljudet här......

Om du köper en utan mik, betalar du ju endast för guran, vilket gör att du får bättre ljud från själva gitarren.

Man kan ju alltid mika upp en gura med en extern mikrofon...

Vad det gäller nylon och stål så kan jag tänka mig att det är lättare för en nybörjare att börja på en nylon då str'ängarna kan vara lite skonsammare och att det ofta är lite mer mellanrum mellan strängarna vilket kanske gör det lättare att lira.... Stålsträngat tycker jag låter finare, men det är ju upp till var och en....

(många gitarrskolor använder ju nylon, även vanliga skolor...)

Mvh Fredrik

• 4 veckor senare...
Postat

tänkte bara tacka till forumet för att nu har jag kommit igång med gitarrspelandet......höll på att ge upp för att det inte gick bra i början, men efter konsultation här på forumet gav jag det en chans till och det är ju skitkul att spela gura!!!

R E S P E C T ! ! !

Postat

dels vad gäller killen som skulle ha en AKUSTISK gitarr.. generellt brukar man spela rock och sånt där som de flesta lyssnar på på stålsträngad gitarr. så det är nog det du ska ha. för femton hundra får du en gitarr som duger. du kommer inte höra nån större skillnad i början och när du "måste" ha en ny, då kommer du lägga bra mycket mer pengar på den. så det löser sig med tiden. köp helt enkelt en nybörjargitarr.

dels vad gäller mannen med korvtassarna... det är bara så det är i början. alla har varit där. spela på så försvinner det snabbare än snabbt. och ta dig inte för mycket vatten över huvudet, man ska ha lite spelglädje kvar i slutändan! 😱

//smulan

Postat (redigerat)

förresten, tänkte nu köpa nya strängar till min stålsträngade gitarr, men vad ska man välja....!? (finns ju så många olika)

Redigerat av alexfree
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Det ger olika ljud med olika material i strängarna. Vilka - vete sjutton, men skulle tro att det finns legeringar, nickel och stål.

Sedan upplever jag att tjockare strängar ett kraftigare och lite "klangigare" ljud och attde också kan vara lite mer tungspelade än tunnare strängar som ger ett finare och rassligare ljud.

klangigt och rassligt - hur sjutton låter det ? ;-)

Det är med andra ord lite grand av en smaksak.

Jag använder själv D'addario 009 till mig Strata - ger ett lite tunnare men vackert ljud. Gör gitarren lättspelad. Men det är som sagt till en elgitarr...

//Nemo

• 4 veckor senare...
Postat
är det här en bra nybörjargitarr?

Nja, om du är ute efter en Alt-gitarr ska du satsa på den, men är du däremot ute efter en "vanlig" E-stämd gitarr ska du nog satsa på en så´n istället 🙂

Kan dock rekommendera Alhambra som märke. Enda nackdelen är att du kan uppleva problem med att hålla stämningen pga att de är byggda i Spanien, vilket innebär att träet inte är helt anpassat till vår Skandinaviska, torra luft.

Har själv en 3F som är fantastisk för dom pengarna.

Bad musikhandlarn att ta hem några stycken av samma modell för jämförelse, fick 5 stycken och plockade ut den som lät bäst 🙁

/FB

Postat
tänkte hänger på tråden och fråga här....jag har fått en gitarr....den är säkert minst 30 år gammal, men stålsträngad och låter fint, men som nybörjare har man problemet att man trycka även ned strängar som inte ska tryckas ned 😉

det känns som om jag har "bratwurst" fingrar!!!! finns det gitarrer för "wurst"fingrar eller brukar det vara så i början!?!?

jag menar man får ju nästan kramp!!!

Det finns olika tjocklek på greppbräder naturligtvis, men det du beskriver låter som ett nybörjarproblem. Spela spela spela och sedan kan du spela lite till så löser det sig. Att nästan få kramp är inte ovanligt de första året. 🙂

tackar egget

Hehe jo i början så kan det kännas som om man har fingrar stora som hushållspappersrullar, men om man övar och ser till att man spelar med fingertopparna så kommer det att låta grymt efter ett tag.

Själv har jag spelat alla sorters gitarr i 12 år nylon, stål, kontrabas(är iofs ingen gitarr men skriver det ändå), elgitarr, tolvsträngat, alt+prim gitarr.. osv.. men ibland får jag fortfarande kramp i handen när jag spelar.... Så jag tror inte att det är ett nybörjarproblem. Men jag kan ha helt fel. 🙂

Postat
tänkte hänger på tråden och fråga här....jag har fått en gitarr....den är säkert minst 30 år gammal, men stålsträngad och låter fint, men som nybörjare har man problemet att man trycka även ned strängar som inte ska tryckas ned 😉

det känns som om jag har "bratwurst" fingrar!!!! finns det gitarrer för "wurst"fingrar eller brukar det vara så i början!?!?

jag menar man får ju nästan kramp!!!

Det finns olika tjocklek på greppbräder naturligtvis, men det du beskriver låter som ett nybörjarproblem. Spela spela spela och sedan kan du spela lite till så löser det sig. Att nästan få kramp är inte ovanligt de första året. 🙂

tackar egget

Hehe jo i början så kan det kännas som om man har fingrar stora som hushållspappersrullar, men om man övar och ser till att man spelar med fingertopparna så kommer det att låta grymt efter ett tag.

Själv har jag spelat alla sorters gitarr i 12 år nylon, stål, kontrabas(är iofs ingen gitarr men skriver det ändå), elgitarr, tolvsträngat, alt+prim gitarr.. osv.. men ibland får jag fortfarande kramp i handen när jag spelar.... Så jag tror inte att det är ett nybörjarproblem. Men jag kan ha helt fel. 🙂

märker det nu....de har varit svullen, huden sprack lite nu börjar det växa lite igen......

• 1 år senare...
Postat

Som nybörjare, absolut nylonsträngat. Lättare att trycka ner och få ton i och lite billigare att köpa. Det är ju inte kul att börja lira och känna att "det går aldrig att trycka ner strängarna, jag skiter i det" känslan och ge upp direkt. Sedan, om du blir intresserad, köp annat, stålsträngat tex. Skit i detta med elgitarr från början och lär dig ett par ackord så du kan spela lite gitarr nästa sommar på beachen. Brudarna kommer att älska dig! 🙁 Lycka till med ditt köp och ge inte upp för lätt. Du kommer aldrig att ångra dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.