Jump to content
Annons

Regressionsterapi


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Klickade mig fram på Nätet till Aftonbladet, men råkade hamna på ett gammalt nummer. Hursomhelst, läste då där att Pontus Gårdinger år 2003 fått kritik av psykoterapeuter för att Kanal 5 tänkt starta en programserie som hette nåt i stil med "Tidigare Liv". De gick ut på att deltagarna skulle träffa en regressionsterapeut, för att med vägledning av denne gå tillbaka till sina tidigare liv och reda ut saker som påverkar dem i deras nuvarande liv.

Såg nån det programmet när det gick, om det gick, eller blev det aldrig av?

Har någon här gjort en regressionsterapi? Nöjd?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig gjort en sådan resa med hjälp av någon psykoterapeut, däremot litar jag till mina drömmar och visioner och övriga synska förmågor.

Det jag förstår är att det finns många som pysslar med sånt här, river upp folks undermedvetna och öppnar kaos (det är starka grejor som kommer upp förstår ni-inte alla som klarar detta) utan att följa upp processen ordentligt med all terapi och "postoperativa" mentala processer som säkerligen krävs om det skall kunna betraktas som seriöst och helande, vilket jag betvivlar i många fall.

Bättre att leva nu och inte gräva för mycket i det förflutna,inget man kan ändra på liksom, däremot kan man just NU säga-ok jag skall aldrig mera ifrågasätta Florian etc etc eller bråka med frugan om det är ostädat etc etc...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Bättre att leva nu och inte gräva för mycket i det förflutna,inget man kan ändra på liksom, däremot kan man just NU säga-ok jag skall aldrig mera ifrågasätta Florian etc etc eller bråka med frugan om det är ostädat etc etc...

Syftet med regressionsterapi är väl som jag förstår det att man genom att genomgå den SKA ändra på saker i ens nuvarande liv. Man kan t.ex. förstå varför man hatar vattenmeloner och annat man funderar över och se på det med ett lättat sinne.

Men jag är ändå skeptisk måste jag säga, för visst är det dyrt? Är det inte lurendrejeri? Det värsta måste vara att gå tillbaka till ett liv man hade under låt säga Medeltiden och sedan inte riktigt komma tillbaka till nutiden mentalt. Att t.ex. springa och leta efter sin häst på p-platsen... 😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Få saker gör mig så upprörd som bluff, båg, charlataner, new age och pseudovetenskap som inte har nåt annat syfte än att tjäna pengar på andras olycka och sökande. Att ge skiten utrymme i media utan att granska det kritiskt ger dem bara mer business & stålar.

Titta på Penn & Teller: Bullshit istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...