Jump to content
Annons

spaceman

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Saknas. Chordtrack. Fanns med i VST, men då fanns det inte pluggar. Nu finns det pluggar som ska vara musikaliska, men inget sätt att beskriva vad de ska göra. IQ fiskmås.

Vad var Chordtrack för något och varför saknar du det?

Det var ett spår där man skriva in vilket ackord det är som ska spelas. Sedan kan man använda den informationen. Cubase kom aldrig så långt att de gjorde så mycket vettigt med den. Men det är ett bra sätt att beskriva musiken, tex yamaha QY70/QY700 har chord tracks. Tex kan man få transponeringar som man vill. Du börjar med dina ackord, spelar sedan en melodi över ett ackord.

När du sedan gör copy av segmentet så blir det automatiskt transponerat till ackordet. Sedan det försvan har det dykt upp en massa virtuella instrument. Dessa har ibland egna åsikter om ackords hantering. Men en bra musiker klara sig långt med bara ackorden, så man behöver bara göra gör plugins som har kunskapen för att få ett bra stöd. samt ett lättjobbat system. Det är så otroligt stenkorkat att ta bort funktionen bara någon generation före det skulle kunna bli riktigt användbart.

Sedan skulle man kunna använda det till så enormt mycket mer, tex ge varningar när man kopierar audioparts som inte matchar harmoniken. Vidare så borde det kunna vara en inspirationskälla,

då man tex skulle kunna ha funktioner som gör ackordstrack av det man spelar på tex ett midiklaviatur. Man skulle även kunna bygga in verktyg för funktions analys. Plugins som agerar harmoniwizards. Det finns massor, men grunden är att VST systemet måste kunna utbyta ackords information på en högre nivå än midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En fråga.

Är det någon som vet om Cubase 4 har någon fix för den s.k. normalize-"buggen" som finns i Pentium 4-processorerna; du vet den som får processorn att peaka när flyttalen blir för små..? Eller hänger det enbart på hur man proggat VST-pluggarna? Vore det isåfall inte lite konstigt att EZDrummer inte har fixat den "buggen" ?

Sliter håret av mig ibland när den peakar på min dator i Cubase SX2. Kan få mig att tappa inspirationen helt och hållet när jag kör ett VSTi-instrument som ligger på max 5-10% på CPU-metern, men så peakar den helt plötsligt till 100% så att allt stannar upp :/..

/Daniel

Det hänger ju på pluggarna - men om du vill slippa ifrån det och har pluggar som inte har löst det, så finns exempelvis DENNA lösningen. 😠

Tack för tipset! 😳

Har hört att konstant brus ska kunna avhjälpa det, men visste inte att det fanns en plugg för det ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sliter håret av mig ibland när den peakar på min dator i Cubase SX2. Kan få mig att tappa inspirationen helt och hållet när jag kör ett VSTi-instrument som ligger på max 5-10% på CPU-metern, men så peakar den helt plötsligt till 100% så att allt stannar upp :/..

Använder du inte Normalizer-pluggen? 😛

EDIT: 😆

Ja, ibland ska man kanske läsa trådarna färdigt innan man postar, så hade jag sett att Claes precis svarat exakt samma sak. 😄

Nej, men jag tänker prova nu iaf 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...