pgvpgv333 Postat 28 oktober 2006 Dela Postat 28 oktober 2006 Hej Nu har det hänt igen. Jag kör Cubase se3, det hänger sig. De är ju inte hela världen, men sen hänger inte cubase med, det hakar sig odyl, plus att det knastrar och sprakar. Samma händer när försöker använda Winamp då. Innan så körde jag bara en "restore" och allt fungerade. Nu hamnar jag på Safty start up. Och det fungerar inte. Annat som Civilisation fungerar ok, så länge det inte är ljud. Please hjälp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 28 oktober 2006 Dela Postat 28 oktober 2006 Det är ganska uppenbart att du kör för mycket saker i din dator samtidigt... Civilasation etc.. har inget i en musikdator att göra.. Brandväggar och antivirus kan bråka också.. Men börja med att kolla in http://www.musicxp.net/ för att få lite tips! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pgvpgv333 Postat 28 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 28 oktober 2006 Hejn Hegobald Jag var inte tillsräkligt klar, jag kör alltså inte Civ på samma gång. Tänkte att det kanske var ljud kortet (2496) så jag brövade att använda det som finns på motherboarden i stället men samma problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Men ändå... Kör du Civilization på samma dator så har du knappast konfigurerat datorn för att fungera som en musik dator. Jag har inte länken, men kan inte någon klistra in den hur man konfar datorn för att bäst hantera musikinspelning... Sedan skulle jag nog höja latencyn ett snäpp. Kör du med rätt ASIO driv rutin? /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Makkara Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Kolla så att du inte har en massa drivers för ljudenheten installerade samtidigt som t.ex flera varianter av AC97 och/eller High-def kruxmojänger m.m.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Klart att man kan köra antivirus och Civilisation på en musikdator. Men jag håller med om latency-frågan. Om det knastrar och sprakar, så se till att du valt korrekt ljud-drivrutin i Cubase och att du inte har för låg latency. Vilket ljudkort har du? Knastrar och sprakar Winamp också? Hänger sig hela datorn? Dvs. Windows stannar upp också? Eller menar du att programmen kraschar? Vad har du för dator? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Klart att man kan köra antivirus och Civilisation på en musikdator. Men man BÖR inte! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 (redigerat) Klart att man kan köra antivirus och Civilisation på en musikdator. Men man BÖR inte! Lånar tråden lite... Mmm, finns det någon anledning till att inte köra Civ och musik i samma dator? Delar dem DLL med varandra eller dylikt otrevligt? En fd Mac kille som konverterat till PC, därav frågan. Kör nämligen min XP med alla möjliga grejer på förutom musik. Redigerat 30 oktober 2006 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 1 november 2006 Dela Postat 1 november 2006 Lånar tråden lite...Mmm, finns det någon anledning till att inte köra Civ och musik i samma dator? Delar dem DLL med varandra eller dylikt otrevligt? En fd Mac kille som konverterat till PC, därav frågan. Kör nämligen min XP med alla möjliga grejer på förutom musik. Generellt bör man försöka hålla sin DAW så ren som möjligt från annat, typ spel, surfning etc. Och så är det aldrig fel att tweaka till den så den jobbar optimalt med ljud: http://www.musicxp.net/ ] http://www.musicxp.net/ [/url] Ju fler OLIKA typer av program o komponenter du har i en dator, desto mer blir inställningar o datorn en kompromiss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 november 2006 Dela Postat 1 november 2006 Jag har aldrig känt något behov av alla dessa tweaks som kan göras. De flesta är bara till för att spara ett par MB på hårddisken eller ett par kB i RAM eller öka säkerheten genom att stänga av näverksfunktioner - och har inget med prestandan att göra - så de flesta är mer eller mindre meningslösa. Med en hårdvarubrandvägg, kan man vara uppkopplad dygnet runt utan bekymmer - även medan man håller på med musiken - och med en mjukvarubrandvägg som ZoneAlarm Pro, rensar man bort alla körbara attachments i mail och slipper risken att smittas av diverse maskar och annat "kul"... Mjukvarubrandväggen går att stänga av OM man behöver kunna köra en liten plugin till - men annars belastar den ändå minimalt, så det är inte ofta man behöver fundera på det alls... Det enda jag gör efter helt vanlig installation av XP, är att optimera processorn för bakgrundstjänster och optimera grafiken för bästa prestanda. Då fungerar allt perfekt - och det fungerar utmärkt att köra både Cubase, Internet, Mail, Office och ett fåtal spel som jag tycker är kul att köra någon enstaka gång. Jag stänger förstås också av Messengers automatiska start och alla sorters automatiska uppdateringar, så att inget sådant elände startar i bakgrunden under inspelning... Ljudet separarar jag, så att moderkortets inbyggda ljudkort tar hand om alla system- och spelljud, medan mitt RME-kort tar hand om det seriösa ljudet. Då slipper man alla problem med att ett systemljud plötsligt ställer om samplingsfrekvensen för Cubase... ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.