Jump to content
Annons

Melodifestival 2006 - Kan du se mig

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Kan du se mig

ARTIST/GRUPP: Kosmos

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 2.50

KOMPOSITÖR: Kosmos

PRODUCENT: Kosmos

EV. MEDVERKANDE: Kosmos

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.1MB)

STATUS: Färdig demo

Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen.

Vi kom inte med. Ett go pastisch på 80-90 tals pop ala Orup, Scocco etc.

När Karlberg (kaffespillaren) skickade upp sitt bidrag Kan du se mig satte jag i halsen. :-)

Nåväl, den här ligger kvar på forumet i max 10 dagar så tanka på pojkar och flickor :-)

Redigerat av drloop
Annons
Postat

Det känns tyvärr spretigt. 😱

Trummorna, ackordsynt och stråkar vill åt ett håll, basen studsar runt i harmoniken åt ett helt annat håll och mittemellan ligger wahwah-gitarrer och slåss med synten om vilken rytmisering som gäller.

I Melodifestivalen överlever bara låtar med enkel harmonik, som tar det lugnt med ackordsbyten och där refrängmelodin slutar på grundton och inte sjuan.

Nåja, fin sångröst i alla fall...

drloop (oregistrerad)
Postat

Kill your darlings mao?

😱

drloop (oregistrerad)
Postat

Mmm, ingen annan som vill säga nåt om stycket.

Känns som om Linus tog död på diskussionen, en bresalva som tog strax under vattenlinjen och stilla sjönk Kan du se mig i glömska under den musikaliska oceanen.

Tack Linus 😆

Nåväl allt gjort med Reason utom guran som är lirad med Free Amp 2.

Postat (redigerat)

Citat: "Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen.

När Karlberg (kaffespillaren) skickade upp sitt bidrag Kan du se mig satte jag i halsen. :-)

Nåväl, den här ligger kvar på forumet i max 10 dagar så tanka på pojkar och flickor :-)

"

Kan du/ni vad som skrivs här förklara vad ni snackar om?

Alltså bra inspelat. Tack för att jag fick möjligheten att tanka ner detta mästerverk! Låter rätt mycket Orup. Sticket med gitarr prylen är så 80-taligt att det borde skippas, övrigt också

Redigerat av Tokai
drloop (oregistrerad)
Postat
Citat: "Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen.

"

Kan du/ni vad som skrivs här förklara vad ni snackar om?

Alltså bra inspelat. Tack för att jag fick möjligheten att tanka ner detta mästerverk! Låter rätt mycket Orup. Sticket med gitarr prylen är så 80-taligt att det borde skippas, övrigt också

Kaffespillaren har gjort en låt som var med på Demoforumet.

Den hette Kan du se mig. Vi hade precis beslutat att skicka in vår låt till melodifestivalen som också hette Kan du se mig.

Därav chocken.

Det är 80 tal, inget snack.

Låten är gjord med glimten i ögat. Arret är medvetet 80 tal.

Postat

Wow...vilken bra låt !!! Låter mycket likt GES produktioner. Basen har ett alldeles för bra sound, så den förstör de enkla brasspartierna. Om brasset hade varit liiite fetare så skulle det lyft ytterligare lite.

...men jag diggar den skarpt.

/Michael, www.Popwerk.com

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Wow...vilken bra låt !!! Låter mycket likt GES produktioner. Basen har ett alldeles för bra sound, så den förstör de enkla brasspartierna. Om brasset hade varit liiite fetare så skulle det lyft ytterligare lite.

Tack Michael!

Skall fixa brasset, och bort med gurorna som ligger och stör i refrängen.

Redigerat av drloop
Postat

Tack Michael!

Brasset skall fixa brasset, och bort med gurorna som ligger och stör i refrängen.

Har lyssnat 3 gånger nu och den bara växer !!! Fixa slutet oxå...nått reverse, så det bara säger ssssstopp!

Michael

Postat

Bra produktion men hihatsen ligger lite långt ut till sidorna tycker jag. Tycker att bastrumman ska ligga tätare på fler ställen. Bra sångröst och basen är grymm =D.

80 - Tal 😉

// Nexustwins

drloop (oregistrerad)
Postat
Bra produktion men hihatsen ligger lite långt ut till sidorna tycker jag. Tycker att bastrumman ska ligga tätare på fler ställen. Bra sångröst och basen är grymm =D.

80 - Tal 😏

// Nexustwins

Tack Nexustwins.

Skall testa med smalare mellan hatsen.

Baskaggen pumpar på tätare efter den klassiska tonhöjningen 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Bump?

Ingen mer som vill kommentera?

Postat

Tänkte mest passa på att tacka för att du fick mig att gräva upp Uno svenningsons första soloplatta för att försöka hitta låten som det påminde lite om.

Håller med om att det låter 80-tal, dock inte speciellt bra sådan. Tror det skulle bli mkt bättre med liiite mindre plastiga ljud.

drloop (oregistrerad)
Postat
Tänkte mest passa på att tacka för att du fick mig att gräva upp Uno svenningsons första soloplatta för att försöka hitta låten som det påminde lite om.

🙂

Vilken låt var det?

Postat

Något viktigt saknas i arret, vet inte riktigt vad men det känns väldigt tomt och dant.

Ni har varit väldigt lata med låtskrivandet, inte konstigt att den inte kom med. Refrängen är mycket tunn. Dessutom saknas det både prechorus och riktigt stick. En schlagerlåt utan dessa ingredienser är verkligen inget att hänga i granen.

Nej, detta var inte bra. Okej sång iofs, och en lite kaka för GES-vibbarna, men det var också allt. Tyvärr.

Postat

Ja det låter tomt på något sätt - även soundet.

Nu gillar jag inte stilen och har aldrig gjort, men man kan ändå höra - att hur tråkigt det än är att lyssna på Orup & Glenmark så lyckas de hitta några lite mer speciella ingredienser i sina hopkok än vad ni gjort. Fast fan vet vad som fattas.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan konstatera att det var tur att jag inte kom med i festivalen.

Sista plats verkar vara garanterad.

Synd att man inte kan testa låtarna här innan festivalen. Eller?

😆

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Tycker folk varit en gnutta hårda i sina kommentarer. Jag håller med om att arret skulle kunna slipas till mycket bättre och att strukturen på låten borde omarbetas med ett pre-chorus och stick. Så kanske det där med latheten stämmer, men det får man jobba med.

Om detta skulle göras om så tror jag det kan bli ett starkt melodifestivals bidrag. Det är hurtigt, det känns väldigt "svenskt", det är en gnutta hookigt.

Så med andra ord, om du jobbar fram ett paket som får en att sugas in i arret och bli intresserad istället för att mala på så blir det bra.

drloop (oregistrerad)
Postat

168 nedladdningar, tar ned låten nu på söndag (5 november) så om någon har en sista kommentar är det uppskattat.

Ni får gärna komma med positiva kommentarer också 😳

Postat

😳

Sista plats i festivalen är väl ändå inte så tokigt!? Då har man ju ändå kommit med! Eller?

drloop (oregistrerad)
Postat

😳

Sista plats i festivalen är väl ändå inte så tokigt!? Då har man ju ändå kommit med! Eller?

Du har rätt.

Men det är väl lagom ball att sitta i TV och komma sist.

Fast man kan hoppas på bra party.

Nåväl hände aldrig så...

Postat

låten är helt okej, men känns lite för "otydlig" för melodifestivalen. Refrängen och versen låter ganska lika och glider liksom ihop för mycket. I melodifestivalen bör man väl helst ha en mycket tydlig refräng som säger att "Nu jävlar är det refräng på gång" 😳 (Sen är det ju långt ifrån alla låtar som kommer med som lyckas med detta)

drloop (oregistrerad)
Postat

Låten är inte special skriven för Melodifestivalen, så den passar nog inte in i mallen.

Tackar för din kommentar.

starboy (oregistrerad)
Postat

Gillar detta skarpt. Men, skippa gurasolot.

Sen är prodden extremt torr. Kanske blöta upp med reverb lite?

Fantastisk sång.

Betyg 4+

/cheers

drloop (oregistrerad)
Postat
Gillar detta skarpt. Men, skippa gurasolot.

Sen är prodden extremt torr. Kanske blöta upp med reverb lite?

Fantastisk sång.

Betyg 4+

/cheers

Du värmde en frusen själ:-) Tack

Postat

Aah! 😳 Nice! Skitbra sångröst..

Jag tycker också att produktionen är lite torr och vass. Gör nåt åt hatsen också. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.