drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Kan du se mig ARTIST/GRUPP: Kosmos GENRE: Pop LÅTLÄNGD: 2.50 KOMPOSITÖR: Kosmos PRODUCENT: Kosmos EV. MEDVERKANDE: Kosmos INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 4.1MB) STATUS: Färdig demo Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen. Vi kom inte med. Ett go pastisch på 80-90 tals pop ala Orup, Scocco etc. När Karlberg (kaffespillaren) skickade upp sitt bidrag Kan du se mig satte jag i halsen. :-) Nåväl, den här ligger kvar på forumet i max 10 dagar så tanka på pojkar och flickor :-) Redigerat 2 december 2006 av drloop
Linus Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Det känns tyvärr spretigt. 😱 Trummorna, ackordsynt och stråkar vill åt ett håll, basen studsar runt i harmoniken åt ett helt annat håll och mittemellan ligger wahwah-gitarrer och slåss med synten om vilken rytmisering som gäller. I Melodifestivalen överlever bara låtar med enkel harmonik, som tar det lugnt med ackordsbyten och där refrängmelodin slutar på grundton och inte sjuan. Nåja, fin sångröst i alla fall...
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Mmm, ingen annan som vill säga nåt om stycket. Känns som om Linus tog död på diskussionen, en bresalva som tog strax under vattenlinjen och stilla sjönk Kan du se mig i glömska under den musikaliska oceanen. Tack Linus 😆 Nåväl allt gjort med Reason utom guran som är lirad med Free Amp 2.
Tokai Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 (redigerat) Citat: "Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen. Vi kom inte med. Ett go pastisch på 80-90 tals pop ala Orup, Scocco etc. När Karlberg (kaffespillaren) skickade upp sitt bidrag Kan du se mig satte jag i halsen. :-) Nåväl, den här ligger kvar på forumet i max 10 dagar så tanka på pojkar och flickor :-)" Kan du/ni vad som skrivs här förklara vad ni snackar om? Alltså bra inspelat. Tack för att jag fick möjligheten att tanka ner detta mästerverk! Låter rätt mycket Orup. Sticket med gitarr prylen är så 80-taligt att det borde skippas, övrigt också Redigerat 28 oktober 2006 av Tokai
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Citat: "Så här lät årets bidrag till Melodifestivalen.Vi kom inte med. Ett go pastisch på 80-90 tals pop ala Orup, Scocco etc. När Karlberg (kaffespillaren) skickade upp sitt bidrag Kan du se mig satte jag i halsen. :-) Nåväl, den här ligger kvar på forumet i max 10 dagar så tanka på pojkar och flickor :-) " Kan du/ni vad som skrivs här förklara vad ni snackar om? Alltså bra inspelat. Tack för att jag fick möjligheten att tanka ner detta mästerverk! Låter rätt mycket Orup. Sticket med gitarr prylen är så 80-taligt att det borde skippas, övrigt också Kaffespillaren har gjort en låt som var med på Demoforumet. Den hette Kan du se mig. Vi hade precis beslutat att skicka in vår låt till melodifestivalen som också hette Kan du se mig. Därav chocken. Det är 80 tal, inget snack. Låten är gjord med glimten i ögat. Arret är medvetet 80 tal.
Popwerk.com Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Wow...vilken bra låt !!! Låter mycket likt GES produktioner. Basen har ett alldeles för bra sound, så den förstör de enkla brasspartierna. Om brasset hade varit liiite fetare så skulle det lyft ytterligare lite. ...men jag diggar den skarpt. /Michael, www.Popwerk.com
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 (redigerat) Wow...vilken bra låt !!! Låter mycket likt GES produktioner. Basen har ett alldeles för bra sound, så den förstör de enkla brasspartierna. Om brasset hade varit liiite fetare så skulle det lyft ytterligare lite. ...men jag diggar den skarpt. /Michael, www.Popwerk.com Tack Michael! Skall fixa brasset, och bort med gurorna som ligger och stör i refrängen. Redigerat 29 oktober 2006 av drloop
Popwerk.com Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Wow...vilken bra låt !!! Låter mycket likt GES produktioner. Basen har ett alldeles för bra sound, så den förstör de enkla brasspartierna. Om brasset hade varit liiite fetare så skulle det lyft ytterligare lite. ...men jag diggar den skarpt. /Michael, www.Popwerk.com Tack Michael! Brasset skall fixa brasset, och bort med gurorna som ligger och stör i refrängen. Har lyssnat 3 gånger nu och den bara växer !!! Fixa slutet oxå...nått reverse, så det bara säger ssssstopp! Michael
Nexustwins Postat 28 oktober 2006 Postat 28 oktober 2006 Bra produktion men hihatsen ligger lite långt ut till sidorna tycker jag. Tycker att bastrumman ska ligga tätare på fler ställen. Bra sångröst och basen är grymm =D. 80 - Tal 😉 // Nexustwins
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Bra produktion men hihatsen ligger lite långt ut till sidorna tycker jag. Tycker att bastrumman ska ligga tätare på fler ställen. Bra sångröst och basen är grymm =D.80 - Tal 😏 // Nexustwins Tack Nexustwins. Skall testa med smalare mellan hatsen. Baskaggen pumpar på tätare efter den klassiska tonhöjningen 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Bump? Ingen mer som vill kommentera?
Fidden Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Tänkte mest passa på att tacka för att du fick mig att gräva upp Uno svenningsons första soloplatta för att försöka hitta låten som det påminde lite om. Håller med om att det låter 80-tal, dock inte speciellt bra sådan. Tror det skulle bli mkt bättre med liiite mindre plastiga ljud.
drloop (oregistrerad) Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Tänkte mest passa på att tacka för att du fick mig att gräva upp Uno svenningsons första soloplatta för att försöka hitta låten som det påminde lite om. 🙂 Vilken låt var det?
Fidden Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Vilken låt var det?"Kommer aldrig att förstå dig"
tbruce Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Något viktigt saknas i arret, vet inte riktigt vad men det känns väldigt tomt och dant. Ni har varit väldigt lata med låtskrivandet, inte konstigt att den inte kom med. Refrängen är mycket tunn. Dessutom saknas det både prechorus och riktigt stick. En schlagerlåt utan dessa ingredienser är verkligen inget att hänga i granen. Nej, detta var inte bra. Okej sång iofs, och en lite kaka för GES-vibbarna, men det var också allt. Tyvärr.
DåligtGehör Postat 29 oktober 2006 Postat 29 oktober 2006 Ja det låter tomt på något sätt - även soundet. Nu gillar jag inte stilen och har aldrig gjort, men man kan ändå höra - att hur tråkigt det än är att lyssna på Orup & Glenmark så lyckas de hitta några lite mer speciella ingredienser i sina hopkok än vad ni gjort. Fast fan vet vad som fattas.
drloop (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Jag kan konstatera att det var tur att jag inte kom med i festivalen. Sista plats verkar vara garanterad. Synd att man inte kan testa låtarna här innan festivalen. Eller? 😆
oakleaf (oregistrerad) Postat 30 oktober 2006 Postat 30 oktober 2006 Tycker folk varit en gnutta hårda i sina kommentarer. Jag håller med om att arret skulle kunna slipas till mycket bättre och att strukturen på låten borde omarbetas med ett pre-chorus och stick. Så kanske det där med latheten stämmer, men det får man jobba med. Om detta skulle göras om så tror jag det kan bli ett starkt melodifestivals bidrag. Det är hurtigt, det känns väldigt "svenskt", det är en gnutta hookigt. Så med andra ord, om du jobbar fram ett paket som får en att sugas in i arret och bli intresserad istället för att mala på så blir det bra.
drloop (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 168 nedladdningar, tar ned låten nu på söndag (5 november) så om någon har en sista kommentar är det uppskattat. Ni får gärna komma med positiva kommentarer också 😳
Jejje Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag kan konstatera att det var tur att jag inte kom med i festivalen.Sista plats verkar vara garanterad. Synd att man inte kan testa låtarna här innan festivalen. Eller? 😳 Sista plats i festivalen är väl ändå inte så tokigt!? Då har man ju ändå kommit med! Eller?
drloop (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag kan konstatera att det var tur att jag inte kom med i festivalen.Sista plats verkar vara garanterad. Synd att man inte kan testa låtarna här innan festivalen. Eller? 😳 Sista plats i festivalen är väl ändå inte så tokigt!? Då har man ju ändå kommit med! Eller? Du har rätt. Men det är väl lagom ball att sitta i TV och komma sist. Fast man kan hoppas på bra party. Nåväl hände aldrig så...
Jejje Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 låten är helt okej, men känns lite för "otydlig" för melodifestivalen. Refrängen och versen låter ganska lika och glider liksom ihop för mycket. I melodifestivalen bör man väl helst ha en mycket tydlig refräng som säger att "Nu jävlar är det refräng på gång" 😳 (Sen är det ju långt ifrån alla låtar som kommer med som lyckas med detta)
drloop (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Låten är inte special skriven för Melodifestivalen, så den passar nog inte in i mallen. Tackar för din kommentar.
starboy (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Gillar detta skarpt. Men, skippa gurasolot. Sen är prodden extremt torr. Kanske blöta upp med reverb lite? Fantastisk sång. Betyg 4+ /cheers
drloop (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Gillar detta skarpt. Men, skippa gurasolot.Sen är prodden extremt torr. Kanske blöta upp med reverb lite? Fantastisk sång. Betyg 4+ /cheers Du värmde en frusen själ:-) Tack
Danabacken Postat 4 november 2006 Postat 4 november 2006 Aah! 😳 Nice! Skitbra sångröst.. Jag tycker också att produktionen är lite torr och vass. Gör nåt åt hatsen också. 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.