Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag försöker att konfigurera mitt nya ljudkort DELTA 2496 för Cubase SX 1.2

Men jag kan inte välja full duplex och när jag tar ASIO för ljudkortet så får jag bara mono ljud? Hörs alltså bara i högra högtalaren?

Jag kör genom en mixer också,där kopplar jag in gitarren direkt i mixern med telekabel. Då är det en monokanal,men spelar det någon roll? Man ska väl inte behöva special kabel?

GÄRNA SNABB HJÄLP!

//Micke

Redigerat av Newsec
Annons
Postat

Jag TROR att problemet är löst nu. Jag kör inte på full Duplex,men jag kör på ASIO för ljudkortet och jag får ingen lång latency iallafall. Var bara att starta om datorn så funkade det sen 😉 . Men man kanske ska köra i full duplex? Då vet jag inte vad felet är?

Postat

Har inte ens refkleterat över om jag kör full duplex eller inte. Var ser man det? Enhetshanteraren?

Postat (redigerat)

Full duplex har du om du kan spela upp ljudfiler och spela in samtidigt...kan du inte det är det något fel någonstans..halv duplex var väldigt länge sen det existerade... 😉

Newsec: din fråga om monokanalen behöver du inte oroa dig för, det ska inte vara några som helst problem... om du har left+right out från mixern till motsvarande ingångar på ljudkortet kommer gitarren förmodligen hamna i mitten på stereospåret ( om du spelar in i stereo ) spelar du in i mono används antingen vänster ELLER höger kanal i trackinspectorn i Cubase.

Angående ditt ljudbekymmer:

Eftersom Cubase SX använder ett annat förfarande när den konfigurerar ljudkortets ingångar kan du ju kolla att du inte av misstag fått in enbart ena kanalen.. det går nämligen att konfigurera alla ingångar som monokanaler istället för stereo...

Redigerat av demoniqus
Postat

(demoniqus)

Men jag har ej valt Full duplex i Cubase,men jag kan spela upp ljud och spela in samtidigt fast jag kör med ASIO för ljudkortet? Skumt?

Det fungerar fint nu,men de flesta verkar ha på full duplex,varför kan inte jag det?hmm...

Postat

Ditt Delta-kort körs i full duplex. Jag antar att du har hakat upp dig på vad som står i Cubases drivrutinslista: ASIO DirectX Full Duplex Driver. Det är en drivrutin avsedd för mindre lyckligt lottade användare som inte har tillgång till hårdvaruspecifika ASIO-drivrutiner. Du har ju ditt Delta ASIO som alltså körs i full duplex; det är väl bara det att Delta inte finner det nödvändigt att ange det självklara. 😉

Postat

Ännu ett nytt problem,fast ej samma. Tänkte att jag tar det här också...

Jo,jag spelar in två gitarrer samtidigt? Men hur får jag dem på 2 olika spår i Cubase? SNälla hjälp mig*please*

Postat

Sitter inte med Cubase nu och är dessutom lite osäker på om detta gäller för SX 1, men kort ur minnet:

Kör in en gitarr via Deltas Audio In Left och den andra via Audio In Right. I Cubase öppnar du sedan VST Connections (tryck F4) och lägger till två separata monokanaler: Klicka på Add bus och välj Mono. Upprepa proceduren och se till att välja 2 Analog In 2 Delta (det står kanske inte exakt så) för den nya kanalen under ASIO Device Port. Kan ju vara idé att döpa om kanalerna till Gitarr 1 och 2 repektive.

Du ska nu ha dessa kanaler i Cubase mixer och kan förhoppningsvis börja spela in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.