Jump to content
Annons

Frysa spår med externa effekter

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Låt mig beskriva min situation. Jag har flere gitarrspår, sångspår och trumspår. Jag har 3 externa kompressorer jag vill använda. Jag har konfigurerat mina kompressorer som external effects, och det är inga problem att använda dom som insertar. Av någon märklig orsak kan man dock bara ha en instans av en viss external effect aktiv i gången. Jag trodde mig kunna lösa problemet genom att frysa spåret, och sen använda kompressorn vidare på nåt annat spår. Jag vill ju behandla alla mina gitarrspår med denna ljuvliga kompressor, en efter en.

Är min enda möjlighet att frysa spåret, och sen importera freeze-filen igen? Låter väldigt jävligt osmidigt att arbeta så. Jag skulle kunna finna mig i att ha kompressorn på en group-track, men en group-track kan man ju inte frysa (av förståeliga skäl, det skulle begränsa arbetande ganska mycket efteråt).

Hur löser jag mitt problem för att smidigt kunna använda mina kompressorer som external effects? Jag vet att jag kan skippa external effects och köra enkla send-return med vanliga audiokanaler, men det är väl ändp meningen att external effects skall funka smidigt på nåt vis? Jag har slagit huvudet i väggen så att grannarna börjar klaga.

edit: SX3

Redigerat av tsmalmbe
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nämen. Det finns ju säklert flere som gör detta och har nåt trix? Come on, please, pretty please?

Postat

Spela in ett nytt audio spår med effecten.

Alltså sätt output till en bus och bussa vidare till ett nytt spår och spela in.

Sen har du en ny audio region med effecten ju. sen är det bara flytta compresson till nästa spår.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jo, sådär vet jag att det fungerar, eller alltså "fungerar". För all del helt OK, men har jag 3 externa inserts på ett spår, blir det jävligt omständigt. Antingen måste jag patcha alla externa effekter i serie md varandra, eller så får jag banda in spåret 3 gånger, kumulativt med en effekt till per gång.

Men koncensus är att external effects som koncept egentligen bara ser bra ut till pappers och i praktiken e det bara skit?

Just. Bingo.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Kan du inte bränna in effektten då?

Ja tack, men jag måste ju ha förstått nånting helt fel. Hur? Jag trodde att snöflingan var till för att "bränna" ner effekterna?

(hur en snöflinga bränner vet jag ju sen inte, så kanske jag helt enkelt tänkt dettta helt åt skogen?)

Postat
Kan du inte bränna in effektten då?

Ja tack, men jag måste ju ha förstått nånting helt fel. Hur? Jag trodde att snöflingan var till för att "bränna" ner effekterna?

(hur en snöflinga bränner vet jag ju sen inte, så kanske jag helt enkelt tänkt dettta helt åt skogen?)

Snöflingan fryser.

Förklaring om att bränna in en effekt:

Om du markerar partiet ( klossen ).

Högerklickar på musen välj audio/pluggins/"din effekt"

Då bränns den in direkt i filen.

Vill du ångra dig senare går det bra tack vare offline process history.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

OK, på detta sättet skall jag testa.

Läste lite runt på andra forum, med nyckelordet "problem". Jag kom fram till att majoriteten av alla som testat på external effects tycker att systemet suger kraftigt. Att man inte kan frigöra en external effect efter att man fryst ner den är idioti. Jo, man kan ju såsa ihop det förstås, med att unfreeza det senare, men mera överskådligt skulle det vara att se vilka insertar man har haft på vid ngt skede och bara kunna frysa spåret.

Postat
OK, på detta sättet skall jag testa.

Läste lite runt på andra forum, med nyckelordet "problem". Jag kom fram till att majoriteten av alla som testat på external effects tycker att systemet suger kraftigt. Att man inte kan frigöra en external effect efter att man fryst ner den är idioti. Jo, man kan ju såsa ihop det förstås, med att unfreeza det senare, men mera överskådligt skulle det vara att se vilka insertar man har haft på vid ngt skede och bara kunna frysa spåret.

Berätta hur det gick sen.

Jag tycker inte det är idioti att effekten blir låst. Då frysa handlar om just om en frysning och inte en bounce.

Tanken är ju att man skall kunna göra en unfreeze och det skall då låta lika som det gjorde när man frös den. Skulle man börja ratta på den externa effekten är ju frysfunktionen borta. Då kan man ju lika gärna bounca.

Fast det kunde ju vara ett val med en varningstext som påminde en om detta så man kunde skriva av rattarna på externa effekten om man ville tina upp den senare.

Har man en bra extern effekt är ju det inte så konstigt om man vill använda den flera gånger i ett projekt.

Hoppas det funkar att bränna in den för dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.