Arkanos Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Hur ser era effektkedjor ut när det gäller sång? Intresserad av både ren- och growl/skrik-sång. Är inte särskilt erfaren av detta; för tillfället har jag följande: insert: * kompressor * EQ (skär bort rätt mycket bas 0-400hz, höjer lite vid mellanregistret runt 2k, lågpassfilter runt 16k) * delay (ibland) sends: * reverb (pluggen på 100% wet, send mätaren på ca -5,6) Kommentarer, tips?
hegobald Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Hur ser era effektkedjor ut när det gäller sång? Intresserad av både ren- och growl/skrik-sång. Är inte särskilt erfaren av detta; för tillfället har jag följande: insert: * kompressor * EQ (skär bort rätt mycket bas 0-400hz, höjer lite vid mellanregistret runt 2k, lågpassfilter runt 16k) * delay (ibland) sends: * reverb (pluggen på 100% wet, send mätaren på ca -5,6) Kommentarer, tips? Näe jag kör EQ först.. Kompressorn ska inte behöva jobba med material som inte behövs... Brukar ta bort allt under 80~120 Hz om det är sång. Sen kommer kompressorn... Brukar använda endera Steinbergs egna multibandkompressor (som följer med Cubase SX och i Wavelab) eller Waves multibandare. Använder den även som EQ kan man säga.. Kör med 4 band.. Sisst blir det delay eller reverb ja 🙂
surikatmamma Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Inserts: EQ med högpass runt 100 Hz, eventuellt ett lyft i högra halvan av spektrat (kollar oftast inte på siffrorna...) om det låter bättre. Kompressor, bara lite. Använder jag delay så är det i effektsyfte. Kanske en lätt dist med DaTube (inbyggd i cubase), för att det är häftigt, men enbart om det passar såklart. Sends: Reverb, antingen lite så att sången smälter in bättre och inte låter Anton Maiden (ni vet, rösten jättelångt fram och resten långt bort), eller skitmycket för att det ska låta häftigt.
DrHans Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Inserts: EQ med högpass runt 100 Hz, eventuellt ett lyft i högra halvan av spektrat (kollar oftast inte på siffrorna...) om det låter bättre.Kompressor, bara lite. Använder jag delay så är det i effektsyfte. Kanske en lätt dist med DaTube (inbyggd i cubase), för att det är häftigt, men enbart om det passar såklart. Sends: Reverb, antingen lite så att sången smälter in bättre och inte låter Anton Maiden (ni vet, rösten jättelångt fram och resten långt bort), eller skitmycket för att det ska låta häftigt. Ja jag minns Anton, en tråkig historia det där.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Postat 27 oktober 2006 Jag brukar komprimera med flere kompressorpluggar, med små värden (alltså de arbetar mycket lite). Oftast får jag använda de-esser också. Ibland använder jag hela channelstrips med lopass, expander, eq, kompressor,limiter. Ofta lägger jag på en trevlig kompressorplugg ännu efter det. Ja, sen kör jag sångspåren till en grupp där jag komprimerar lite.
goddang Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Har precis börjat eq:a sång?(rap), mest kört med kompressor innan. Har nu börjat inse att det är idé att kolla på eq/reverb för att få ett mer proffsigt sound. I vilket fall, ni som eq:ar sång, kör ni med rattarna på mixerbordet eller kör ni extern eq-enhet, typ 2-kanals 15band? Har funderat på att investera i en extern eq-enhet då jag inbillar mig att man får mer kontroll, stämmer det? Vad är lågpassfiler/högpassfilter?
Piccazzo Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Har precis börjat eq:a sång?(rap), mest kört med kompressor innan. Har nu börjat inse att det är idé att kolla på eq/reverb för att få ett mer proffsigt sound. I vilket fall, ni som eq:ar sång, kör ni med rattarna på mixerbordet eller kör ni extern eq-enhet, typ 2-kanals 15band? Har funderat på att investera i en extern eq-enhet då jag inbillar mig att man får mer kontroll, stämmer det? Vad är lågpassfiler/högpassfilter? Tror att 90 % om inte mer kommer svara att dom EQ:ar ITB ( i Datorn ). Att mixa på ett mixerbord eller extern EQ enhet kräver att den är av högklass för att den skall kunna klå mjukvaru EQ som finns idag tex SSL , Sonalksis , UAD m.m För att inte tala om att om du Eq:ar extern så är det det slutgiltiga och går ej att i efterhand att ändra. Lågpass - Lowpass = Skär från högt till lågt Högpass - Highpass = Skär från lågt till högt M.a.o båda är en typ av värde som skär bort det man inte vill ha med. Finns inbakat i dom flesta eq men finns även separat. Med andra ord , Om du inte vet vad du gör kommer ett externt EQ skapa mer problem än det löser.
MrPhil (oregistrerad) Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Håller det ganska enkelt. Börjar se till att det som kommer in är något komprimerat för att jämna ut lite, att micken ger det sound jag vill ha i grunden, o sen skär jag redan där vid 80Hz bort allt nedanför. Sen blir det vid mix numera ofta så här: lite delay + ev lite reverb långt borta + ev annan effekt, typ chorus eller annat. Oftast kompressor på detta också. OM jag känner behov av EQ, så använder jag oftast en multibandskompressor istället. Kanske inte var så enkelt när jag tänker efter...? 😕
DivineCo Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 (redigerat) Brukar komprimera via min Focusritestrip redan vid inspelningen. Ganska lätt men tillräckligt mycket för att hålla ihop min ganska dynamikskiftande sång. På spåret lägger jag en gate som tar bort skräpljud, fläktar odyl. Sen en Waves deEsser sen EQ där jag skär bort allt som låter bumligt sen ganska mycket reverb det kan även vara mindre beroende på mixen i övrigt. Sen kopierar jag spåret och förskjuter de båda spåren i tid och panorerar lätt höger och vänster. Det andra spåret tar jag bort reverbet på och skär bort allt i eq utom diskantfrekvenserna höjer även lite över 10KHz. Sen tokkomprimerar (om det funkar bruka jag även ändra på ordningen mellan EQ och kompressor) jag diskantspåret och justerar sen balansen mellan de två spåren för att passa mixen i övrigt. Redigerat 28 november 2006 av DivineCo
goddang Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Tror att 90 % om inte mer kommer svara att dom EQ:ar ITB ( i Datorn ).Att mixa på ett mixerbord eller extern EQ enhet kräver att den är av högklass för att den skall kunna klå mjukvaru EQ som finns idag tex SSL , Sonalksis , UAD m.m För att inte tala om att om du Eq:ar extern så är det det slutgiltiga och går ej att i efterhand att ändra. Lågpass - Lowpass = Skär från högt till lågt Högpass - Highpass = Skär från lågt till högt M.a.o båda är en typ av värde som skär bort det man inte vill ha med. Finns inbakat i dom flesta eq men finns även separat. Med andra ord , Om du inte vet vad du gör kommer ett externt EQ skapa mer problem än det löser. Grejjen är att jag inte använder en dator för inspelning, jag sequenc:ar allt i en vintage sampler/sequencer, sedan kör jag in alla spår(separat) till en digitalporta och kör inserts/sends med kompressor(tc-electronics), reverb, delay, mm(lexicon). Det lilla jag försökt med eq har jag kört på mixern i digitalportan. Den har ju tre low, mid, high-rattar. Frågan är om jag skulle tjäna på ett extern eq för att få mer kontroll. Verkar ju gå att få eq typ dbx och liknande för en ~1000-2000 beg. Stjälper det mer än det hjälper? Måste man gå upp på mycket dyrare eq:n?
Torwald Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Tror att 90 % om inte mer kommer svara att dom EQ:ar ITB ( i Datorn ). Att mixa på ett mixerbord eller extern EQ enhet kräver att den är av högklass för att den skall kunna klå mjukvaru EQ som finns idag tex SSL , Sonalksis , UAD m.m För att inte tala om att om du Eq:ar extern så är det det slutgiltiga och går ej att i efterhand att ändra. Lågpass - Lowpass = Skär från högt till lågt Högpass - Highpass = Skär från lågt till högt M.a.o båda är en typ av värde som skär bort det man inte vill ha med. Finns inbakat i dom flesta eq men finns även separat. Med andra ord , Om du inte vet vad du gör kommer ett externt EQ skapa mer problem än det löser. Grejjen är att jag inte använder en dator för inspelning, jag sequenc:ar allt i en vintage sampler/sequencer, sedan kör jag in alla spår(separat) till en digitalporta och kör inserts/sends med kompressor(tc-electronics), reverb, delay, mm(lexicon). Det lilla jag försökt med eq har jag kört på mixern i digitalportan. Den har ju tre low, mid, high-rattar. Frågan är om jag skulle tjäna på ett extern eq för att få mer kontroll. Verkar ju gå att få eq typ dbx och liknande för en ~1000-2000 beg. Stjälper det mer än det hjälper? Måste man gå upp på mycket dyrare eq:n? Grejen är ju att för sång är det ju roligare att ha en EQ låter bra och känns rätt från början. Att skaffa en grafisk equalizer på 20 band känns inte som det roligaste på sång, om jag ska vara ärlig. Köp hellre en sjysst channelstrip med svepbar mid eller liknande.
marc Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag spelar in i 24 bit via mixern rakt in i datorn. Sen skär jag allt under 60hz. EQ och FX efter behag därefter.
Tobbe7 Postat 1 december 2006 Postat 1 december 2006 Hej! Ofta börjar mixen redan vid inspelningen. Redan då så brukan man märka varthän det barkar. I förra veckan spelade jag in ett 20-års jubilerande punkband. Det sista vi la på var sången och vi kom fram till att en AKG C3000 tillsammans med en VTB-1 funkade bra på sångaren. Jag patchade in en Summit Audio TLA-50 (compressor) och försökte få in sången i gitarrmattan men det funkade inte. TLA-50 jobbar snyggt men inte i den ljudbilden. Då tänkte jag, -vad har jag som är tvärt emot en TLA-50, jo en Alesis micro limiter. I med den och sången satt sätt rätt i ansiktet. En alesis micro limiter kostar väl en tiondel mot en TLA-50! Dags för kör med en ennan kille i bandet. Testade självklart med samma setup men det funkade inte. Efter en stunds testande hittade jag lösningen. En dynamisk svensk Pearl-mic som jag tror suttit i typ spårvagnar/tunnelbanor för utrop. Låter egentligen hemskt men i detta fall, helt rätt. Tänk mix redan vid inspelningen och försök att hela tiden att ha inspelningen i ett bra mixat ljud. Bara för att en gitarrsololjud låter ascoolt så kanske det inte passar i låten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.