Daniel H Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Ska köpa en ny gitarr i 4000 - 6000 kronors klassen. Har funderat lite men har svårt att bestämma mig. Jag har bla funderat på Epiphone ES 335, Epiphone Les paul och Gretsch G5235T. Vad har ni att säga om dessa gitarrer? Funderade även på en Variax 300, men tycker den ser billig ut sen vill ha en "riktig" gitarr. Även om den säkert så bra att jag har svårt å höra skillnad. Eller har ni något annat tips på gitarrer i den klassen, jag hade tänkt mig en med humbucker iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Här är en tråd om Variax. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Om du har tänkt dig en Les Paul-liknande gitarr i den prisklassen så skulle jag lätt rekomendera Hagström Swede. Går att hitta för strax under 6000kr och spelar skjortan av Epiphones modeller. Snygg är den också, särkilt i vitt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) Om du har tänkt dig en Les Paul-liknande gitarr i den prisklassen så skulle jag lätt rekomendera Hagström Swede. Går att hitta för strax under 6000kr och spelar skjortan av Epiphones modeller. Snygg är den också, särkilt i vitt. Mumma, det var ett bra tips...hitta bilden på Hagströms hemsida och kosta mellan 6-7 tusen. Redigerat 27 oktober 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 27 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 27 oktober 2006 Om man jämför Epiphone mot Gretsch då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Greg Bennett UM3/UM4 skulle jag rekommendera i den prisklassen om du vill ha humbuckers. Hagström som nämts tidigare är också ett bra alternativ, blev överraskad över hur bra de var. Föll inte riktigt mig i smaken, men bra gitarrer för pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) Om du har tänkt dig en Les Paul-liknande gitarr i den prisklassen så skulle jag lätt rekomendera Hagström Swede. Går att hitta för strax under 6000kr och spelar skjortan av Epiphones modeller. Snygg är den också, särkilt i vitt. Mumma, det var ett bra tips...hitta bilden på Hagströms hemsida och kosta mellan 6-7 tusen. På musikbörsen i Tyresö (Stockhlm) tog dom 5675kr för dom. Väldigt prisvärt tycker jag. Har bara plinkat lite på Gretschs electromaticmodeller men de har känts rätt bra. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att köpa en Epiphone när du får en mycket bättre gitarr för samma pengar om du köper en Hagström. Bättre hantverk, bättre ljud, snyggare. PRS SE är också bra gitarrer som du kan kolla in. Redigerat 27 oktober 2006 av Phobos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pain, baby Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) Om jag var i din sits skulle jag köpt en begagnad Gibson istället.. Skiljer inte mycket pengar.. Du får också tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den senare.. Redigerat 27 oktober 2006 av Pain, baby Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Om jag var i din sits skulle jag köpt en begagnad Gibson istället.. Skiljer inte mycket pengar.. Du får också tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den senare.. Ska han ha en Les Paul så skiljer det åtminstone 3-4000kr vilket kan va nog så mycket om ekonomin är skral. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pain, baby Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Men då får han också en gitarr som inte faller i värde... Kan vara en bra investering.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) Förvisso Hagström Swede i Silver eller en Epiphone Les Paul i Cherry Burst alternativt Trans Amber... men köper du Gretsch Pro Jet Baby med Bigsby-svaj i Gold Sparkle, Silver Sparkle eller i Svart, för 4995;-, då får du en kanongitarr!! 4 Sound Tillägg: Såg nu att du redan i inledningsanförandet skrivit om Gretsch-modellen. Då var det klart då kanske? 😕 Ursnygg, en av de snyggaste jag sett, särskilt i Silver Sparkle med den där goa varma mahognykroppen runtom och baktill. Fin ådring. Sparklande flingmönstret på framsidan är suveränt gjort. Man kan beundra den som en fåntratt i butiken i en halvtimme utan att säga ett enda ord... Se bara till att de inte ringer efter män i vita rockar. Viktigast av allt: Den låter kalas!! 🥰 :musik Redigerat 27 oktober 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) http://www.blocket.se/vi/9314290.htm?ca=1_11_s Gibson les paul, 6300 kr. Ett tips till alla (inte bara phobos), gör en sökning på blocket innan ni gissar vad en begagnad sak kostar, oftast är det billigare än vad ni tror. Redigerat 27 oktober 2006 av Desecrated Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 http://www.blocket.se/vi/9314290.htm?ca=1_11_s Gibson les paul, 6300 kr. Ett tips till alla (inte bara phobos), gör en sökning på blocket innan ni gissar vad en begagnad sak kostar, oftast är det billigare än vad ni tror. Har ingen koll på Blockets priser men den där va åtminstone 2500kr billigare än butikspriset, handlar sällan begagnat av privatpersoner. Jävligt bra deal dock så ring och köp den fort! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Jävligt bra deal dock så ring och köp den fort! Jag skulle aldrig köpt den. Den va ju sleten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Jävligt bra deal dock så ring och köp den fort! Jag skulle aldrig köpt den. Den va ju sleten. Om de bara va kosmetiska fel så är det ju en strålande player. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guitarfreak Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 en gibson les paul studio är inte prisvärd för dom pengarna skulle jag säga....importera istället en gibson kopia från japan. Tex Edwards. Här finns modellerna: http://www.espguitars.co.jp/edwards/index.html Och här kan man beställa dom: http://www.ishibashi-music.com/ Obs att priserna på den första länken är riktpris. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 en gibson les paul studio är inte prisvärd för dom pengarna skulle jag säga....importera istället en gibson kopia från japan. Tex Edwards. Här finns modellerna: http://www.espguitars.co.jp/edwards/index.html Och här kan man beställa dom: http://www.ishibashi-music.com/ Obs att priserna på den första länken är riktpris. Hur vet man att man får ett bra ex... hur vet man hur de låter och känns? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 (redigerat) eller så gör man som jag... gå ner i grovsoprummet, hitta en nylonsträngad historia (Yamaha CG-100A) med avslagen "stämskruvsplatta", limma ihop den... å simsallapuff.. en till gitarr till "strandraggarsamlingen" 😉 EDIT; Äh, detta kanske hör kanske till Akustisk forumdel!!! ??? 😄🙂 Redigerat 27 oktober 2006 av Umemagnus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Jävligt bra deal dock så ring och köp den fort! Jag skulle aldrig köpt den. Den va ju sleten. en gibson skall ju låta lite gammal och sliten, är man ute efter ett nytt ljud så kanske en gitarr med duncan micar skulle vara bättre eller emg om man är lagt åt det hållet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztevie Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Säljer en sån här i nyskick för 4000:- Har inte kommit mig för att lägga ut annons än bara... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Jag köpte en Epiphone Les Paul för många år sen och vad jag minns är att den inte höll stämningen, kanske min otur med stämskruvarna men 2:a och 3:e strängen höll aldrig stämningen mer än 5 minuters spelande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 en gibson skall ju låta lite gammal och sliten, är man ute efter ett nytt ljud så kanske en gitarr med duncan micar skulle vara bättre eller emg om man är lagt åt det hållet. Fast jag tycker inte en LP ska ha sliten finish, det passar inte den gitarren. En fender däremot bli bara snyggare ju fler lackskador där är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Equippo har många sköna gitarrer!!! kolla in dom!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Köp en sån här annars: £680 inkl. Burns Original Hard Case! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Jag tog mig en sväng igår och testade lite gitarrer hos en välkänd gitarrprofil här i Växjö... Testade ett antal gitarrer i prisklassen 3500 - 9000 kr (en drös Ibanezer, Schecter, Jackson etc) men den jag fastnade för var EPS EC-400, pris ca 8000 kr. Blev grymt impad av denna ... lät bra redan utan förstärkare. Det enda jag nu funderar på är om a ) en EC-1000 är värd ett par tusenlappar till och b ) hur jag snabbt skall skrapa ihop stålarna för att få ihop budgeten. 🙂 Begagnade EC-400 har jag sett mellan 4000 - 6000 kr på ett ungefär. EC-1000 är dock lite snyggare i mitt tycke: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Köp en sån här annars: £680 inkl. Burns Original Hard Case! 🙂 Jävlar vad snygg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Köp en sån här annars: £680 inkl. Burns Original Hard Case! 😉 Jävlar vad snygg. Case:t är inte heller helt fel... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Tycker burns headstock är hiskerligt ful (ok inte like illa som eagle men ändå). Fast smaken är olika. Hursomhelst fick jag känslan av att det inte riktigt var den typen av gitarr han var ute efter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 oktober 2006 Dela Postat 28 oktober 2006 (redigerat) Tycker burns headstock är hiskerligt ful (ok inte like illa som eagle men ändå). Fast smaken är olika.Hursomhelst fick jag känslan av att det inte riktigt var den typen av gitarr han var ute efter? Nej, ok då. Ovanstående gitarr har ju två single coils. Men Burns har även Humbuckermodell. Kolla in denna: Hursomhelst, vi har hamnat en bit över trådskaparens ekonomiska gränser, £760 (=10.000 SEK) inkl frakt och hard case. 🙂 Redigerat 28 oktober 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 28 oktober 2006 Dela Postat 28 oktober 2006 Halvt om halvt ontopic kan jag tillägga att jag testade en EPS Eclipse (ser ut som den undre bilden jag postade ovan) men prislapp på 14995 kr. Den var rätt hemsk att lira på - banden på halsen var så höga att de nästan hindrade fingrarna... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.