Jump to content
Annons

Recommended Posts

Bonkers (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa!

jag håller på att bli tokig och behöver därför er hjälp. Jag kör Cubase SX 3.1 på en dator som jag köpte i maj förra året. 3,4 Ghz cpu, 1 gb ram 200GB intern sata samt en extern firewire disk där jag har all ljud data. Till effekter kör jag ett uad-1 kort samt ett powercore. Men denna setup tycker jag att jag inte behöver få "slut" på cpu i första taget.

Mitt problem är att när jag spelat in ca 20 audio spår där jag använder uad och powercore för effekter och q eq:n samt några instanser av dubbel delay. När jag jobbar med projectet fungerar allt bra i ca 10 minuter sedan börjar cpu sakta stegra för att efter tag gå upp till 100 % bara om jag tex öppnar mixern.

Har ni några förslag på vad jag kan göra för att slippa köpa ny dator? Defraggade allt för några dagar sedan å det hjälpte inte heller.

Tack

/H

Annons
Postat

En polare hade ett likadant problem. I hans fall rörde det sig om dålig kylning. När det blev för varmt i burken klockade CPU:n ner sig. Tydligen en säkerhetsfeature på vissa Intel-processorer. Vet inte om din CPU hör till dom dock, men det kan ju vara värt att undersöka temperaturerna när det börjar bli segt. Både UAD-1 och PowerCore blir ju lätt väldigt varma också. Tillsammans lär dom nog stå för en ordentlig temp-ökning i lådan.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Vet inte hur sannolikt det är, men kolla med att plocka bort pluggar en i taget (gäller inte PoCO eller UAD-pluggar!). Du kan ha denormaliseringsproblem, vilket leder till att CPU:n mitt i allt gradvis söker sig mot 100%.

Läs mera på google: VST denormal problem

Bonkers (oregistrerad)
Postat

tack för tipsen. Det verkar mycket riktigt vara ett värme problem. Jag plockade bort sido stycket och skruvade upp cpu fläkten till max. Sedan dess har jag inte uppleft några av cpu peakarna jag hade tidigare.

Tack igen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.