Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Alltså, jag vet inte om jag har fel men har tillverkarna blivit otroligt snåla med case till nya gitarrer/basar? När jag var betydligt mycket yngre än nu så fick jag först en elbas av morsan, sedan en elgitarr (LP av märket Sigma) - till båda fick jag case. Under 80-talet fick jag i princip alltid hardcase till instrumenten. Sedan märkte jag (eller har gjort nu i efterhand) att många försäljare använder ett hardcase som argument. Jag köpte tex en Gibson Les Paul för 18500 :- omkring 95 och då sa man "och så ingår det ett jättefint äkta Gibsoncase också!". Jaha?!?! Vad i helv... skulle det inte ingå ett case för ett instrument som kostar nästan 20 papp?

Tja... nu verkar det som om man knappt aldrig får case till. Såg en gura på Musikbörsen (Ibanez) som kostar 12000 kr. Man får ett ... softcase till! Hurra? Är det här något som någon jäkla ekonom suttit och räknat på bara för att tjäna lite mer pengar?

Annons
Postat (redigerat)
Alltså, jag vet inte om jag har fel men har tillverkarna blivit otroligt snåla med case till nya gitarrer/basar? När jag var betydligt mycket yngre än nu så fick jag först en elbas av morsan, sedan en elgitarr (LP av märket Sigma) - till båda fick jag case. Under 80-talet fick jag i princip alltid hardcase till instrumenten. Sedan märkte jag (eller har gjort nu i efterhand) att många försäljare använder ett hardcase som argument. Jag köpte tex en Gibson Les Paul för 18500 :- omkring 95 och då sa man "och så ingår det ett jättefint äkta Gibsoncase också!". Jaha?!?! Vad i helv... skulle det inte ingå ett case för ett instrument som kostar nästan 20 papp?

Tja... nu verkar det som om man knappt aldrig får case till. Såg en gura på Musikbörsen (Ibanez) som kostar 12000 kr. Man får ett ... softcase till! Hurra? Är det här något som någon jäkla ekonom suttit och räknat på bara för att tjäna lite mer pengar?

De försöker hålla priserna nera, då är det ngt som åker, håll i dig nu, min gitarr kostar lika mycket som datorn i "den där andra tråden", och jag fick inte heller ngt case med (jag skall väl inte nämna vad caset kostar heller... hehe). Caset är från Irka Cases.

Jag tycker dock som du, det borde följa med.

Redigerat av steflund
Postat

Fast en gitarr för 46000 har jag mer överseende med av någon anledning. :rolleyes: Och jag kan lugnt säga att de 20000 kronors gitarrer som jag ägt i mitt liv har hållt både användbarhet och pris bättre än motsvarande dator. Hihi. Jaja, surt är det med casen i alla fall.

Postat

Håller med om att det borde vara praxis med case till alla gitarrer. Är så kul när man går och kikar på Ibanez-gitarrer i 9k-klassen och uppåt så säger försäljaren "och i den här dealen så ingår ett Ibanez-hardcase, bara det är ju värt bla, bla, bla..". Sen kollar man i katalogen där det står att hardcase alltid ingår :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gator hard case

£50 från UK. Såg att de höjt med £5. Hursomhelst, extremt prisvärda hard case.

Passa på och köp 2-3 stycken... med tanke på frakten (£30 har jag för mig).

Jag frågade hos en känd musikaffär här vad de skulle ha. Cirka 2 papp per case sa man.

😮

Redigerat av musik
Postat

Det är tyvärr så att större märken som Fender o Gibson har någon magisk gräns runt 10 tusen. köper man en gitarr under det åker man på en vadderad trasa som case.

Sen tror jag att många handlare använder case som anti-prut-verktyg.

"Den hära helsofta guran kostar 9 papp"

"Ok kan du göra något på det priset"

"Äee asså, vi har så små marginaler på just dom hära prylarna men ok, får jag nie tusen så skickar jag med ett case".

Postat (redigerat)

Bara för att man har en 7strängad som ser ut som ett flygande tefatt så var jag ju tvungen att skaffa ett case som kostade 1500, det var en kul utgift när man just lagt ut 9k på en gitarrjävul.

case borde ingå, nya strängar och en puss på kinden också, ger jag dom mer än 4000 kronor kan dom i alla fall visa lite uppskatning :rolleyes:

Redigerat av Desecrated
musik (oregistrerad)
Postat

Nästa gång jag köper ett case i butik ska jag fråga om det ingår en gitarr...

:rolleyes:

Postat
Nästa gång jag köper ett case i butik ska jag fråga om det ingår en gitarr...

😆

That's right! You show 'em! 😆

Postat

Å andra sidan hittade jag häromdagen en fin ESP gura för under 8000 kr som man skulle få ett hardcase till. Så hoppet är tydligen inte helt ute! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.