Jump to content
Annons

Eq+preamp+mic

frusciante (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tja. Fått erbjudande om att köpa dessa 3 år gamla i "nyskick" för 2000 kr

Funkar denna mick o preamp bra att spela in även akustisk gitarr osv? tänkte eftersom preampen heter "ultra-VOICE". Eller den har voice-processor också, vad menas med det?

Behringer ULTRA-VOICE VX2000 (finns bara uppgraderingen på http://www.musikborsen.se där den heter VX2496) -preamp/voice-processor

Behringer ULTRA-QPRO PEQ2200 (finns på musikbörsen)

-equalizer

Behringer B1 (finns på musikbörsen) -stormembransmikrofon

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det fungerar bra för dig som entry level grejer. Det där med "voice" är marketing hype, men i princip betyder det att dom har lagt in en eq där frekvensområden och inställningarna är såna som de anser att fungerar bra på en typisk sångröst.

Postat

Ok. tack så mycket. Ang. stereo inspelning, har redan en 1 vecka gammal ADK a51e stormembransmick, i detta paket får jag ju med en behringer b1, går dessa att använda samtidigt för stereo insp. har fått uppfattningen att man ska ha 2 likadana mickar.

om du har några andra förslag på lösningar för heminspelning är jag idel öra 😎

vill komma ganska billigt undan. Om du vet någon mixer/preamp/ ljudkort tex så jag slippe köpa allt var för sig.

tpf

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du kan bra spela in stereogitarr med två olika mickar. Det blir inte realistiskt, men nog blir det "stereo" eftersom mikrofonerna har olika karaktär. Banda in på två spår och panorera försiktigt ut dom tills du är nöjd. Skall du ha realistisk upptagning i stereo, bör mickarna vara exakt likadana.

Ett flertal ljudkort har både mikrofonpreamp och möjlighet att koppla in gitarr direkt (Hi-Z eller instrument-input).

Postat (redigerat)

Eftersom du redan har en stormembranare så tycker jag att du ska strunta i det där paketet, miken behöver du ju inte och definitivt inte eq:n heller.

Vad har du för ljudkort och andra preamps?

Redigerat av Phobos
Postat

Aa ok...

alltså jag har en polare som skulle sälja sitt maya44 ljudkort, den äldre modellen inte MKII (Den har bara 12V phantom men det funkade med micken ändå) Men jag lånade kortet o skulle testa det, o jag har installerat o uppdaterat o jag får ljud i högtalarna från micken via ljudkortet men inget går in i datorn. Syns inte i mätarna i maya konsollen osv och windows ljudet går inte ut i högtalarna. O nu har jag provat allt så jag får väl lämna tillbaka kortet till honom o köpa nytt. Men jag skulle få det för 400kr så jag ville få det o funka.

Men får jag inte detta o funka så står jag här alltså med endast en mick, dator och cubase till min studio 😉

Vad ska jag satsa på o köpa isf? har väl en budget på 2500 kanske, beroende på vad jag får för pengarna.

Nån som förövrigt vet vad det kan vara för fel på ljudkortet?

Postat

Kolla in Line6 UX-2 och Presonus Inspire, externa ljudkort med inbyggda preamps. Båda ligger på ungefär 2000 kr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.