Jump to content
Annons

brynge

Recommended Posts

Jag ska köpa en sitar om några dagar. Finns det nåra på forumet som spelar det? Isåfall kunde man ju utbyta erfarenheter and such. Det här är dömt till att bli en sån där 0svarstråd, men jag chansar modigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Jag har en sitar!

maxmaxmax har också en.

Åh, kom du ihåg den morgonen när jag ringde dig och hade hämtat den hos han som sålde och slog an ett zoooiiiiiiinnnnnnggg i luren? Det telefonsamtalet tar nog priset för flest utropstecken än så länge. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sant det där att man måste övertyga säljaren om att man är rätt man för att köpa en sitar? Anatar att det bara gäller sitarernas motsvarighet till Stradivarius eller så men ... tja, kanske bara en skröna, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

fixa EMM-Knagalis, så får du både sitar och bl.a säckpipor 🙂

meh det är inte alls samma sak :rolleyes: tycker jag.

Åh vad kul att så många spelar mer eller mindre. Jag ska köpa min i nästa vecka. är jäkligt peppad. Tänkte stämma den som en gitarr och använda till västerländsk musik. Spelar ni med riktig stämning?

Edit: Skrev mer

Redigerat av emil_brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Ravi spelade sitar så det lär nog dyka upp intresserade inom kort!

Är det Norah Jones Fazza?

Då kanske man skulle börja...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har en sitar, men spelar dessvärre på den rätt sällan. När jag spelar så spelar jag bara "västerländsk" musik på den, dvs jag använder den ungefär som en gitarr.

Jag behövde definitivt inte tjata på säljaren för att få köpa den, köpte den av en indier och de verkar i allmänhet gilla att sälja saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. finns det inte nån elektrisk variant också.. Har för mig att Schaffer hade en sån i början av 80-talet. En sån skulle jag gärna kunna tänka mig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, sitarer är inte så svåra att spela på. Dur och moll skalan hittar man ganska lätt och om man bara kan sitta i lotusställning så är man ready to rumble. Iofs är det ganska svårt att använda mizrab (plektrum) och jag får ha plåster på fingrarna för att inte skära upp fingrarna på dom vassa strängarna...

Elektriskt variant känns ju lite trist... Fast skitsamma, bara man är nöjd så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har hört att man drabbas av olika former av förbannelser om man tafsar på en sitar utan att bli utvald och invigd av en äkta sitarmästare. Säkert bara ett hot för att inte kastlösa ska smutsa ned det heliga instrumentet men är det riktigt tryggt att prova? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vad det kan kosta att stränga upp en sitar?

Vi har en gammal sitar hemma som vi ärvt och morsan vill spara den som prydnad.

Det är ju en jävla massa strängar och jag har ingen aning om vilke som ska sitta var, nu är det två strängar som är hela, sen är det massor av småsträngar som sitter under banden, kanske någon sorts resonanssträngar eller liknande, de är också hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har också tänkt mig och köpa en sitar. Men hur mycket kostar det? Vad betalade ni för era?

Jag gav 4500kr för min, köpte den av en rutinerad sitarspelare i stockholm. Det finns sitarer till salu lite då och då på vendolin, blocket ect. Var noga med att kolla så det är inte några sprickor och att du får hardcase till, kroppen är trots allt gjord av en pumpa så den är inte världens mest stryktåliga.

Redigerat av brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vad det kan kosta att stränga upp en sitar?

Vi har en gammal sitar hemma som vi ärvt och morsan vill spara den som prydnad.

Det är ju en jävla massa strängar och jag har ingen aning om vilke som ska sitta var, nu är det två strängar som är hela, sen är det massor av småsträngar som sitter under banden, kanske någon sorts resonanssträngar eller liknande, de är också hela.

Det ska vara sju strängar ovanför banden, och tretton eller elva under (resonanssträngar). Finns en del sidor som tar upp olika stämingar ect. ragamala.com är ett forum som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att man drabbas av olika former av förbannelser om man tafsar på en sitar utan att bli utvald och invigd av en äkta sitarmästare. Säkert bara ett hot för att inte kastlösa ska smutsa ned det heliga instrumentet men är det riktigt tryggt att prova? 😉

Hahaha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att man drabbas av olika former av förbannelser om man tafsar på en sitar utan att bli utvald och invigd av en äkta sitarmästare. Säkert bara ett hot för att inte kastlösa ska smutsa ned det heliga instrumentet men är det riktigt tryggt att prova? 🙂

😉 Preeeeeeecis som med Nyckelharpa då ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tuppis: Jag vet att Harvinder Singh har haft kurser i sitar i Västerås och Jerry Johansson har haft sitar-workshops i Göteborg. Tidigare fanns också Sazed Ul Alam i Malmö som gav lektioner men han bor numera i Spanien.

I Stockholm finns en duktig sitarspelare vid namn Stian Grimstad, men huruvida han ger lektioner vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...