Jump to content
Annons

Göra en dvd-recorder multiregion:ad


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Såg en annons på en prisvärd dvd-recorder med hdd, men den är inte multiregionell vad jag vet. Eftersom jag måste ha en multiregion-dvd-recorder då många av mina redan köpta dvd-skivor är sådana att de kräver en sådan spelare, så undrar jag om man kan göra en dvd-recorder multiregion:ad efteråt.

Hur går det till och vart vänder man sig?

Exempelvis säljer NetOnNet den tänkta dvd-recordern även som multiregion:ad, så det måste ju gå...? Eller? Det handlar om en Sony f.ö.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Ok, tack. Det står där i länken (för Sony RDR-HX720) att man ska ladda ned och installera en Remote Control, på antingen en Palm Top eller på en Pocket PC, därefter ska man ladda ned en s.k. ccf-fil. Då ska 5 knappar komma upp. Man ska i standby-läget trycka 1122334455 och då står det "Welcome". Då upprepar man tryckandet och dvd-recordern blir multiregion:ad eller regionsfri som det heter normalt.

Om man inte har en Palmtop eller Pocket PC måste det ju gå med vilken laptop som helst...

...men kom att tänka på en sak: Om den är regionsfri och man spelar en USA-importerad dvd-skiva som kräver regionsfri spelare, kan man då rent tekniskt kopiera över den dvd-skivan till dvd-recorderns hdd och sedan kopiera en dvd-/+r, (om man har tillstånd att kopiera dvd-skivan)?

Annars kan jag ju lika gärna komplettera med en ren dvd-spelare, som förutom multiregion, även klarar dvd-audio och SACD, som inte ovanstående grejar.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har en Palmtop eller Pocket PC måste det ju gå med vilken laptop som helst...

Nej, vilken laptop som helst kan inte skicka ut infraröda signaler likt en fjärrkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den är regionsfri och man spelar en USA-importerad dvd-skiva som kräver regionsfri spelare, kan man då rent tekniskt kopiera över den dvd-skivan till dvd-recorderns hdd

Det beror på din USA-importerade dvd-skiva - men jag kan med 99,8% säkerhet att dvd-skivan innehåller kopieringsskydd varpå din dvd-recorder vägrar kopiera den till hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan jag ju lika gärna komplettera med en ren dvd-spelare, som förutom multiregion, även klarar dvd-audio och SACD, som inte ovanstående grejar.

Vadå? Behöver du inte inspelningsfunktionerna isåfall?

Ett alternativ (om du nu hade tillstånd att kopiera skivan!) är att strunta i regionsfri dvd-spelare.

Stoppa in originalskivan i datorn, och rippa in med programmet jag nämnde i Thompson-tråden. Där kan du ändra region på skivan så själva dvd-skivan blir obunden/regionsfri och fungerar i alla regioners spelare.

Sen bränner du din kopia till en skiva, sätter originalet i hyllan och stoppar kopian i din dvd-spelare istället. Och vad kostar en dvd-r-skiva idag? Och hur många USA-importerade skivor har du? Säg att det kostar dig mellan 5 och 10 spänn per skiva och det är enklare än att joxa med multiregion till din dvd-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Annars kan jag ju lika gärna komplettera med en ren dvd-spelare, som förutom multiregion, även klarar dvd-audio och SACD, som inte ovanstående grejar.

Vadå? Behöver du inte inspelningsfunktionerna isåfall?

Ett alternativ (om du nu hade tillstånd att kopiera skivan!) är att strunta i regionsfri dvd-spelare.

Stoppa in originalskivan i datorn, och rippa in med programmet jag nämnde i Thompson-tråden. Där kan du ändra region på skivan så själva dvd-skivan blir obunden/regionsfri och fungerar i alla regioners spelare.

Sen bränner du din kopia till en skiva, sätter originalet i hyllan och stoppar kopian i din dvd-spelare istället. Och vad kostar en dvd-r-skiva idag? Och hur många USA-importerade skivor har du? Säg att det kostar dig mellan 5 och 10 spänn per skiva och det är enklare än att joxa med multiregion till din dvd-spelare.

Oj. Det verkar ju vara ett bra förslag. Thompson-tråden...

Inspelningsfunktioner behöver jag ju i övrigt (TV-program/från dv-kamera osv.), men om man ändå inte kan kopiera en skiva pga kopieringsskydd, så kan ju den spelare jag spelar upp USA-skivan på vara icke inspelningsbar lika gärna.

Lutar alltså åt 3 apparater.

dvd-recorder (inspelning av tv-program/dv-filmer/s-video-filmer/vhs-överföringar)

dvd-spelare (uppspelning dvd-audio, sacd, multiregion)

cd-spelare (då de är bäst för audio-cd)

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...