Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Förlåt för denna kanske amatörmässiga fråga från en nybörjare. Jag använder Cubase SX2 och försöker få dist till gitarren. Kan man få det utan att man spelar in utan bara för att testa lite ljud?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Tack för svaret!

Finns det inte redan medföljande disteffekter i Cubase SX? Jag skulle bara vilja testa hur det fungerar. Alltså, jag vet inte ens hur man använder sig av en effekt på gitarren och jag vill inte lägga till den i efterhand på redan inspelat spår utan "live" om man säger så.

Postat

Men att bara ta "cubase dist" låter kanske lite tunt?

Fösrtår hur du menar. Köra live och använda effekten tex. dist i realtid.

Har alldrig provat, men nån annan kanske vet.

Men om du bara vill jamma utan att spela in, testa freeamp2

Postat (redigerat)

Tack Jari, jag ska testa det på en gång!

EDIT: Förlåt, men hur får jag igång Preamp i Cubase? 🙂

Redigerat av Soxic
Postat

Prövar igen. Kan jag köra med t ex Preamp 2 medan jag spelar in? Som det är nu vet jag bara hur jag lägger på det i efterhand och måste spela in utan effekter. Blir lite tråkigt så då jag inte får "feeling" med klent ljud utan dist i en rocklåt.

Postat

Lägg Freeamp2 som en insert på den kanal du har aktiverat. Då kan du ju både spela in och "jamma" med det ljudet. Eller lägg det som insert på inputkanalen i Cubase SX, men om du gör på det sättet så spelar du ju in ljudet med dist och kan inte påverka det i efterhand.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Glöm inte monitorknappen om du vill höra det medan du spelar. Liten och ser ut som en högtalare, ibland gul.

Postat
Lägg Freeamp2 som en insert på den kanal du har aktiverat. Då kan du ju både spela in och "jamma" med det ljudet. Eller lägg det som insert på inputkanalen i Cubase SX, men om du gör på det sättet så spelar du ju in ljudet med dist och kan inte påverka det i efterhand.

Jag försöker, men det händer inget. Aktiverar Audio 1 (kanalen) genom att klicka på den, går till vänstermenyn - klickar på inserts - dubbelklickar på i1 - väljer effekt distortion, men inget händer. Bara rent ljud utan effekter.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Kanske Device / device setup / VST multitrack /

Och där eller i control panel finns det en knapp som heter Direct monitoring. Det kan ha något med den att göra.

Postat

Och där eller i control panel finns det en knapp som heter Direct monitoring. Det kan ha något med den att göra.

Har SX 3, finns ingen VST Multitrack under Device Setup.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Jaha, då har de väl byggt om då. Leta i allmäna riktningar runt device setup efter direct monitoring. Tippar på att det är trubblet.

& annars kanske lite hederlig gammal rotning i hjälpfilen? Du kanske tillochmed råkar lära dig något annat användbart när du ändå är igång.

Postat

Har SX 3, finns ingen VST Multitrack under Device Setup.

Du skriver i din första fråga att du har SX 2.. och 3xMax har gett dig ett svar som fungerar i det programmet...

SX3:

Devices -> Devicesetup ->VST Audiobay -> Direct monitoring..

Fast du kanske - egentligen - kör med Sonar? :rolleyes:

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
och 3xMax har gett dig ett svar som fungerar i det programmet...

Tänkte väl att jag mindes det så i sx2. Svarar på rutin sedan något år tillbaka på den här- & latencyfrågan. :rolleyes:

Postat

En fråga till. Jag kopierar ett inspelat gitarrspår och lägger in det på kanal 2. Nu vill jag panorera originalet far L och kopian far R, dessutom vill jag försena starten på kopian med ca 15 ms så att jag får ett lite fetare ljud. Vet någon hur man gör?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
En fråga till. Jag kopierar ett inspelat gitarrspår och lägger in det på kanal 2. Nu vill jag panorera originalet far L och kopian far R, dessutom vill jag försena starten på kopian med ca 15 ms så att jag får ett lite fetare ljud. Vet någon hur man gör?

Jag har inte cubase framför mig, men tryck fram inspector på kanalerna - någonstans uppe till vänster i huvudfönstret. Så finns det under volymen två reglage, ett för left/right och ett för tid +/-.

Men du.. det kanske är dags att läsa "how to get started"? Så slipper du fråga oss hela tiden. I all välmening.

Postat (redigerat)

Jo, jag vet. Känner mig faktiskt lite tjatig, men jag är ivrig med att komma igång. Så fräck som jag är tänkte jag passa på att fråga om någon kan förklara hur jag använder en masterkanal så att jag kan påverka alla kanaler med en enda kanal, ja ni förstår säkert. Hittar inte någon sådan, eller är det i mixern och BUS 1?

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.