Jump to content
Annons

Elda med pellets...


Matthew L

Recommended Posts

Nu är det dags för forumets första uppvärmingstråd. 😲😉

Har tänkt att skaffa brännare till min Diom El/Oljepanna från -92. Har dock läst nånstans att denna panna ev. är lite trång i rökkanalerna för att man ska kunna utnyttja en brännare på ett effektivt sätt så det lutar lite åt att installera en hel pannhistoria.

Jag har läst en del på pellets.info som innehåller en hel del fakta (kanske lite för mycket för att man ska kunna få någon överblick, dessutom verkar användarna där helt insnöade på sin sak och skriver allt om sina värmesystem i sina signaturer - SJUKA MÄNNISKOR DET DÄR 😆 )

Jag undrar således; är det någon här på forumet som är väl insatt i detta och har installerat en pelletspanna efter att ha gjort lite efterforskning?

Vore kul att få reda på något från nån som inte är så himla avancerad och svetsar egna bafflar, installerar turbolatorer och mäter rökgaser 1 meter ner i skorstenen...

/M

EDIT: Och nej det var inte Timell från gårdagens Äntligen hemma som fick mig att komma på tanken, var mest frugan som började undra när den där installationen som jag började prata om för ett år sedan skulle bli av... 😆

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker du att du är i rätt forum?

🙂

Tja, off-topic är väl rätt avdelning iaf...finns väl inga direkta begränsningar för vad som kan skrivas här så länge det är sakligt. Hade inte för avsikt att starta en smileystråd precis...

Har ju gjort ett par andra inlägg här på forumet som inte är off-topic så jag tog chansen denna gången men det blev ju inte överbelastning på tråden precis så du kanske har rätt...😛😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Får man astma av pellets? Det visste jag inte... 😆

Kände en tjej som eldade med pellets. Hon fick springa och fylla på dem ibland när man snackade i telefon. Jag undrar hur lnge pannan är varm??!

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur lnge pannan är varm??!

Tills febern har gått över...? 😆

Nåja - pellets innebär lite mer jobb än andra uppvärmningsalternativ - så det är kanske inte så många som har erfarenhet av det (de flesta brukar ju vara ganska lata... 😱 ).

Är du med i Villaägarnas Riksförbund, så kan du kanske skicka lite frågor till dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, pellets är ju ett bra alternativ till oljan men det är inte MYCKET billigare än oljan, dock bättre ur miljösynpunkt. Men som vvs montör skulle jag rekomendera en CTC - BIO pelletsbrännare, här är lite mer info om brännaren.

TC BIO är en pelletsbrännare där mycket hänsyn tagits till produktens driftsäkerhet. Brännaren arbetar med principen förbränning med undermatning. Denna princip ger en jämn förbränning där service och rengöring av brännaren blir minimal.

CTC BIO är självklart P-märkt av SP vilket innebär att produkten uppfyller kraven avseende utsläpp, effektivitet, säkerhet och drift.

Sådär 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Målnsurfarn har tråkigt i kväll.. 😉 Så jag fyller väl på då... Bästa alternativet om man slipper ta lån (man ska ha ca 120.000:- i kontanter) är att borra bergvärme.. Borrade 163 meter för ett år sen och installerade Sveriges första Nibe Fighter (i Lappland) Så här med facit i handen så har inte elpriset ökat ett dugg.. Ändå eldade jag mestadel ved då för ett år sedan..

Kontentan av mitt resonemnag är: Har man pengar så investera i Bergvärme och relaxa (inget jobb sedan).. Har du inte pengar.. Ta ett lån och det är betalat tillbaks på 8 år.. Fightern ger tillbaks 5,5 ggr inmatad effekt.. Med andra ord du får 5500Kwh för 1000Kwh 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det blev en del svar ändå 😆

musik Låter som att din kompis inte hade något förråd utan la i dem allteftersom. Verkar jobbigt 😄

Claes Jo jag kan också vara lat, men jag är samtidigt snål...tack för tipset dock

Cloudsurfer Se där, en vvs-installatör 🙂 Känns alltid lite bättre med någon som kan det lite bättre och som inte hänger på forumet för att enbart göra reklam för fabrikat de har avtal med. Känns som att det finns en del sådana på pellets.info. (Har iaf sett dig kommentera annat här 😆 )

Tack för tipsen. Finns ju en sån himla massa brännare att välja mellan så man blir helt snurrig. CTC-Bio har jag inte kollat upp så mycket så det ska göras. Är ju inte ett helt okänt fabrikat heller...Har kikat på Janfire, Värmebaronen och Kmp p21 (el. vad den heter). Jag vet ju inte hur himla mkt som skiljer mellan olika brännare men jag antar att det kan vara viktigt att den passar till min panna...

Borde åka ut och höra lite med leverantörer och kanske snacka med kommunens energirådgivare. Är ju bara så himla svårt att hinna när man jobbar heltid

hegobald Tack för svaret! Ja bergvärme är ju också ett alternativ. Jag är dock bara lite orolig för grunden. Är ett hus från början av 1900-tal och slänger man ut förbränningen i den lilla källaren som har direktförbindelse med torpargrunden så känns det som att man riskerar en kall och fuktig miljö som inte är så nyttig för huset. Visst, man kan installera avfuktare men då blir den kanske en 20-30000 till...

Vet inte heller hur det fungerar med bergvärme på den skånska slätten men det kanske inte är några problem. Har inte kollat det alternativet så mycket...

D Vibe Tack för tipset även om jag redan har hängt där en del. Blir dock matt av alla deras diskussioner (Börjar förstå Cubase-nybörjarna som hänger här och lyssnar på alla termer som det slängs med 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald Tack för svaret! Ja bergvärme är ju också ett alternativ. Jag är dock bara lite orolig för grunden. Är ett hus från början av 1900-tal och slänger man ut förbränningen i den lilla källaren som har direktförbindelse med torpargrunden så känns det som att man riskerar en kall och fuktig miljö som inte är så nyttig för huset. Visst, man kan installera avfuktare men då blir den kanske en 20-30000 till...

Vet inte heller hur det fungerar med bergvärme på den skånska slätten men det kanske inte är några problem. Har inte kollat det alternativet så mycket...

Näe.. Nu hänger jag inte med på hur du funderar.. Alltså.. I källarn har man värmepumpen då. Storlek som en ordinär kyl/frys... Nånstans ute på tomten har man borrat då.. (i mitt fall ca 10 meter utanför huset).. Jag fick borra 163 meter inna jag nådde berget.. Meenn.. Principen är som ett omvänt kylskåp bara.. Man pumpar ner alcohol i röret.. tar tillvara värme/kyla skiftningarna (man lämnar kylan i hålet så att säga). Du behöver inte vara ett dugg orolig för fuktig miljö etc.. Men ett måste är att du har vattenburen värme i kåken.. Då är det bara att koppla in värmepumpen dit i stället för gammla pannan 😄

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergv%C3%A4rme

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald Tack för svaret! Ja bergvärme är ju också ett alternativ. Jag är dock bara lite orolig för grunden. Är ett hus från början av 1900-tal och slänger man ut förbränningen i den lilla källaren som har direktförbindelse med torpargrunden så känns det som att man riskerar en kall och fuktig miljö som inte är så nyttig för huset. Visst, man kan installera avfuktare men då blir den kanske en 20-30000 till...

Vet inte heller hur det fungerar med bergvärme på den skånska slätten men det kanske inte är några problem. Har inte kollat det alternativet så mycket...

Näe.. Nu hänger jag inte med på hur du funderar.. Alltsa.. I källarn har man värmepumpen då. Storlek som en ordinär kyl/frys... Nånstans ute på tomten har man borrat då.. (i mitt fall ca 10 meter utanför huset).. Jag fick borra 163 meter inna jag nådde berget.. Meenn.. Principen är som ett omvänt kylskåp bara.. Man pumpar ner alcohol i röret.. tar tillvara värme/kyla skiftningarna (man lämnar kylan i hålet så att säga). Du behöver inte vara ett dugg orolig frö fuktig miljö etc.. Men et måste är att du har vattenburen värem i kåken.. Då är det bara att koppla in värmepumpen dit i stället för gammal pannan 😄

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergv%C3%A4rme

Kan vara att jag missuppfattat något men som jag förstår det så blir det ingen direkt spridningsvärme från ett system med berg/jordvärme som man har stående i källaren. Jag tänker då på själva källaren. Visst skulle man kunna installera ett element el. liknande men som jag förstår det blir inte riktigt samma klimat ändå eftersom förbränningen även ger en viss cirkulation av luften. Detta var något som anticimexkillen vid besiktningen sa och som jag även läst på lite andra ställen. Men som sagt jag är ganska noob på det här så jag ska nog ta kontakt med energirådgivaren. 😉

Jag har iaf fattat att det krävs ett vattenburet system vilket jag har och hur principen för bergvärme fungerar vilket jag kanske var lite otydlig med. 😆 Har dock fått för mig att man behöver borra djupare på vissa håll i landet men det är kanske bara något jag fått för mig. Får kolla det lite närmre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... Då fattar jag.. Joo. Det är sant. Det blir ingen spridningsvärme i själva källarn.. Men det fixade jag med att " Om ni grabbar vill ha jobbet så ska ni faan installera ett par radiatorer i källarn också för samma pris"

"Del av kaka" för dom ju.. Dom har gassvets och allt med sig ändå.. Tog nog bara 30 minuter extra att fixa.. Se till att du har ett ledigt element att ta till hands bara så... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Pellets är inte alls lika dyrt eller i närheten av oljepriset som någon påstod nyss...

Jag har eldat med ved i 5 år och nyligen gått över till pellets därför att det blir MINDRE jobb på så vis om man har ett vettigt förråd vilket man givetvis ser till att skaffa/bygga!

Kostnaden för ved här på vischan ligger på 250:- kubiken, för den energimängd som beräknas gå åt i vår kåk utslaget på ett år så går det i princip på ett ut, kanske aningen dyrare med pellets men i så fall försumbart ställt emot all den tid som vedhanteringen tagit i anspråk, den har levererats kapad och kluven men sedan skall den kastas in i källaren och man skall gå och fylla på flera ggr om dagen vilket innebär att någon alltid måste vara hemma och det är orealistiskt.

Man beställer pellets med bulk från lastbil som kommer och blåser in minst 3 ton i förrådet som skall vara stadigt och palla för trycket, det är det absolut billigaste alternativet, säckar/påsar blir alldeles för dyrt och pillrigt, fyll på ditt veckoförråd eller vad du väljer att åstadkomma, själv har jag ett förråd som räcker 2-3 veckor-slappt-javisst, allt sköter sig självt till en mkt rimlig kostnad.

Bergvärmen är ju populär men drar med sig driftskostnader enl. alla jag känner som har det, dessutom blir vår jord snart urholkad med alla dessa borrhål som en Schweizerost utan like, arma moder jord...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bergvärmen är ju populär men drar med sig driftskostnader enl. alla jag känner som har det, dessutom blir vår jord snart urholkad med alla dessa borrhål som en Schweizerost utan like, arma moder jord...

😳

"And mother kan give and she kan take".. Det hela handlar ju om ett handelsbyte mellan kyla/värme... Inget blir förstört rent naturekologiskt... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis lagt 22-tusen på en Luftvärmepump (Luft/Luft)... 6 års garanti lämnar IWT på den, insatt och klart...

Jag räknar med att spara 12 000KWh per år, dvs ungefär lika mycket i kronor...

Det är en bra besparing på 10 år som inte kostar skjortan och man slipper springa och elda... :rolleyes:

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis lagt 22-tusen på en Luftvärmepump (Luft/Luft)... 6 ärs garanti lämnar IWT på den, insatt och klart...

Jag räknar med att spara 12 000KWh per år, dvs ungefär lika mycket i kronor...

Det är en bra besparing på 10 år som inte kostar skjortan och man slipper springa och elda... :rolleyes:

Vi har kört med luftvärmepump i tre år och är helnöjda med den!

I vårt klimat (södra norrland) där det sällan blir riktigt kallt (bara kortare perioder med under -15) så är värmepumpen ett förträffligt val av värmekälla. Vi eldar i två braskaminer också, men det blir mer sällan nu när vi har pumpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är ju den att brännaren måste passa till pannan, olika brännare behöver olika stora eldkammare för att fundera optimalt (dvs så stor effektutvinning utan att för mycket miljöfarliga gaser släpps ut) och där är också skorstenen viktig. Är inte skortstenen riktig så kan det lätt bli kondens och pannan rostar upp innifrån :8

Edit:

Värmepumpar ja, det jag kan rekomendera till den som inte vill punga ut med 180k för att borra ner slang i backen är att inskaffa en Luft-Vatten värmepump! Mycket för pengarna! Inom 10 år så har man lätt tjänat på att haft den installerad.

Redigerat av Cloudsurfer
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även in www.varmepumpsforum.com , där jag är medlem också (under annat namn dock)

Det snackas inte bara värmepumpar där utan även andra system, och dr finns flera kunniga personer där inne som svarar på alla frågor du har 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

luftvärmepumpar är nog bra på alla sätt...utom för pianon/flyglar/cembalo´s etc, rena döden eftersom de torkar ut instrumenten i förtid av förståeliga skäl...då gäller det att installera klimatanläggningar inuti dessa instrument, s.k. lifesavers à ca 5-6000:- st!

Link to comment
Dela på andra sajter

luftvärmepumpar är nog bra på alla sätt...utom för pianon/flyglar/cembalo´s etc, rena döden eftersom de torkar ut instrumenten i förtid av förståeliga skäl...då gäller det att installera klimatanläggningar inuti dessa instrument, s.k. lifesavers à ca 5-6000:- st!

Det där visste jag faktiskt inte! Men om man installerar en Luft-Vatten är det ju inget beskymmer eftersom energin som omvandlas från luften utomhus går direkt till pannan för att värma upp husets värme sekundär och tappvatten istället för en luft-luft som sprutar in varm resp kall luft i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

luftvärmepumpar är nog bra på alla sätt...utom för pianon/flyglar/cembalo´s etc, rena döden eftersom de torkar ut instrumenten i förtid av förståeliga skäl...då gäller det att installera klimatanläggningar inuti dessa instrument, s.k. lifesavers à ca 5-6000:- st!

Jag har en bigpack full med vatten inuti pianot som fylls på då och då. Hett tips från pianostämmaren som helt förkastade dyra fuktmaskiner och dyl.....

Link to comment
Dela på andra sajter

luftvärmepumpar är nog bra på alla sätt...utom för pianon/flyglar/cembalo´s etc, rena döden eftersom de torkar ut instrumenten i förtid av förståeliga skäl...då gäller det att installera klimatanläggningar inuti dessa instrument, s.k. lifesavers à ca 5-6000:- st!

Jag har en bigpack full med vatten inuti pianot som fylls på då och då. Hett tips från pianostämmaren som helt förkastade dyra fuktmaskiner och dyl.....

Lifesaver håller en konstant fuktighetsgrad anpassad till dessa dyrbara instrument som tillför respektive tar bort fukt under de olika säsongerna och svängningarna under året, kan knappast anses som förkastligt av en seriös stämmare/tekniker...

Link to comment
Dela på andra sajter

luftvärmepumpar är nog bra på alla sätt...utom för pianon/flyglar/cembalo´s etc, rena döden eftersom de torkar ut instrumenten i förtid av förståeliga skäl...då gäller det att installera klimatanläggningar inuti dessa instrument, s.k. lifesavers à ca 5-6000:- st!

Jag har en bigpack full med vatten inuti pianot som fylls på då och då. Hett tips från pianostämmaren som helt förkastade dyra fuktmaskiner och dyl.....

Lifesaver håller en konstant fuktighetsgrad anpassad till dessa dyrbara instrument som tillför respektive tar bort fukt under de olika säsongerna och svängningarna under året, kan knappast anses som förkastligt av en seriös stämmare/tekniker...

Jo, i ett hem där man titt som tätt kör torktumlaren och dynger ut fukt i huset följt av elementperioden där det är torrt som fnöske, och ibland öppnas dörren och drag allt elände. Har man ett instrument som kräver en lifesaver får man nog ha ett bättre ställe att placera pianot på än i ett radhus, typ......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, har själv haft bergvärme i snart 8 år nu och är helnöjd, men då har jag ju ett rätt nytt hus (byggt 1980). Jag gick från 33.000 kwh med elpanna till 13.000 med bergvärmen, så den tjänade in sig rätt snabbt.

Min far däremot, som bor i ett hus från 1903 med källare bör nog inte ha bergvärme eller luft/vtten eller luft/luft. Huset är konstruerat för självdrag genom skorstenen och om man tar ut pannan så måste man sätta ventiler i alla rum för att få tillräcklig ventilation.

Men det stora problemet är att om man slutar ha en panna så kan man få fukt i källaren. En panna drar mycket syre i förbränningen, och det torkar upp källaren, förutom att det blir spillvärme som värmer upp den.

Pappas oljepanna är från 60-talet, så den jobbr definitivt på övertid, det lutar nog åt pellets......

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jaså, även pianon vill ha fukt? Inte bara gitarrer, alltså...

Hur är det med Marimba? Cello? Klarinett? Seriöst alltså.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa att alla träblås och övriga instrument med/utav detta material hör till de känsliga i denna kategori och bör behandlas/förvaras därefter!

Om man tex vill ha en flygel/piano som skall fungera i mer än en säsong då man bor i ett klimat där det svänger kraftigt från fuktiga somrar-höstar till urtorra vintrar pga eldning osv så är det väl inte svårare än att man tar till sig Florians kunskap i ämnet som han fått ifrån flera normalt seriösa och aktade pianotekniker istället för att gnabba och komma med spydigheter-Wernborg...jag hade ett piano stående i flera år i en källarlokal i gamla FILMSTADEN i Råsunda där fukten var perfekt året runt,behövde inte stämma det på 2 år vilket får anses som en lyckträff, flyttade sedermera hit detta piano och efter en vinter fick det torrsprickor i resonansbotten vilket gör att det stämmer ur sig fortare än någonsin och behöver renoveras, skaffade en Blüthner-flygel nyligen som jag sätter in en Lifesaver då jag vill försäkra mig om att kunna spela på den till mina fingrar kroknar... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa att alla träblås och övriga instrument med/utav detta material hör till de känsliga i denna kategori och bör behandlas/förvaras därefter!

Om man tex vill ha en flygel/piano som skall fungera i mer än en säsong då man bor i ett klimat där det svänger kraftigt från fuktiga somrar-höstar till urtorra vintrar pga eldning osv så är det väl inte svårare än att man tar till sig Florians kunskap i ämnet som han fått ifrån flera normalt seriösa och aktade pianotekniker istället för att gnabba och komma med spydigheter-Wernborg...jag hade ett piano stående i flera år i en källarlokal i gamla FILMSTADEN i Råsunda där fukten var perfekt året runt,behövde inte stämma det på 2 år vilket får anses som en lyckträff, flyttade sedermera hit detta piano och efter en vinter fick det torrsprickor i resonansbotten vilket gör att det stämmer ur sig fortare än någonsin och behöver renoveras, skaffade en Blüthner-flygel nyligen som jag sätter in en Lifesaver då jag vill försäkra mig om att kunna spela på den till mina fingrar kroknar... 😉

Spydigt? Inte mer att jag tyckte att min egen situation var hopplös med tankte på pianots placering sådär 2 meter från altandörren....

Stämde pianot för två år sedan nu och det stämmer fortfarande så pianostämmarens råd funkade i alla fall hemma hos oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...