Jump to content
Annons

Studio forum blir community?

tbruce

Recommended Posts

Misstänker att det redan finns en sån här tråd nånstans, men jag hittade den inte vid första anblicken så...

I senaste ledaren så står det att ni (redaktionen) har stora planer för forum.studio.se:s framtid, att ni håller på att utveckla ngt slags mer fullskaligt community av det? Det låter minst sagt spännande! Info om mer exakt vad som planeras skulle vara väldigt välkommet, skulle ju vara trevligt om medlemmarna fick chansen att ge någon sorts feedback på det hela innan ni sjösätter det? 😠 Jag litar på att ni kommer göra det bra, hoppas bara att ni inte förändrar något som skulle kunna ändra forumets "själ" s a s allt för mycket... 🙂

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Japp! 😠

Hade varit kul att veta lite mer om planerna, och kanske kunna vara med och påverka...

Att kunna ha egen profilsida där man samlar sina låtar och ha egen blogg och allt det där är ju steg i rätt riktning, men inte speciellt nytänkande. Det är snarare standard community features.

Med lite input från oss innovativa nördar kanske vi kan skapa avant-garde-cutting-edge-competitive-advantage! 🙂

Dela på andra sajter

Med lite input från oss innovativa nördar kanske vi kan skapa avant-garde-cutting-edge-competitive-advantage! 🙂

Well, what's stopping us? 😠

Några önskningar:

• Möjlighet att bestämma om ens demolåtar ska vara publika och google-indexeringsbara, eller om de bara ska kunna ses av inloggade medlemmar
  • Chattrum
  • Nån sorts uppryckning för samarbetsavdelningen, som kanske kan göra det möjligt att enkelt sortera på ort/nätbaserat, genre, etc...
  • Ngt slags poängsystem för välskrivna inlägg, bra svar och hjälp, etc? Kanske en lista över "månadens mest hjälpsamma medlemmar" skulle vara något för att främja hög kvalitet på forumet?

EDIT: Jag undrar förresten om det rör sig om en från grunden omgjord sida, eller om den fortfarande kommer baseras på IPB?

Redigerat av tbruce
Dela på andra sajter

Jag hade nog försökt bygga communitiet (community't?) på nån befintlig portal platform (open source) för att man får så mycket gratis då (både som admin och user) och det gör det mycket lättare att bygga ut efterhand. Kanske med "Alla musikers startsida" som mål....

Sen en sak som stör mig är att vi som vill publicera våra låtar på nätet har en uppsjö med forum, tjänster och communities vi ska hålla uppdaterade med våra senaste alster. Jag hade gärna sett nån form av standard där man som upphovsman bara uppdaterade sin "låtlista" i en enda XML-fil e.d och sen kunde denna läsas in av alla andra tjänster. Inkl ens egen hemsida. Ett ställe att uppdatera på alltså, varpå det slår igenom på samtliga tjänster/communitys där man är reggad, fast presenteras på deras eget sätt med deras egen funktinalitet.

Inser att det inte ligger i alla aktörers intresse, speciellt inte de med störst användarbas, men så är det alltid innan man kommer till inblicken att standards är för allas bästa.. 😄

Har mer idéer, men hinner inte skriva just nu...

Dela på andra sajter

RSS-stöd för alla trådar kanske? 😆

detvore skoj, men då skule man aldrig kolla i själva forumet utan bara sitta i Rss-läsaren--- 😄

tacka vet jag .rns-läsare!

Dela på andra sajter

Åh, jag är så omodern och aldrig lärt mig hantera RSS.

(PS. Handknackar min blogg som ren HTML. DS.)

sharpreader är asbra läsare!!!!! tanka!!!

sa ja att den va gratis?? 😄

😉

Dela på andra sajter

publicera våra låtar på nätet har en uppsjö med forum, tjänster och communities vi ska hålla uppdaterade med våra senaste alster. Jag hade gärna sett nån form av standard där man som upphovsman bara uppdaterade sin "låtlista" i en enda XML-fil e.d och sen kunde denna läsas in av alla andra tjänster. Inkl ens egen hemsida. Ett ställe att uppdatera på alltså, varpå det slår igenom på samtliga tjänster/communitys där man är reggad, fast presenteras på deras eget sätt med deras egen funktinalitet.

http://soundlift.com !

"Open Music Source" http://www.openmusicsource.net/

en uppladdning till 6 siter.

😕

Dela på andra sajter

Info om mer exakt vad som planeras skulle vara väldigt välkommet

Vi har hittat en ny samarbetspartner och kommer att konvertera allas användarkonton till Lunarstorm. Där blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning på Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni får dagbok, mina bästisar, prisvärda erbjudanden från Olw och extrapris på klassfoton.

- - -

Skrämde jag nån? Kom igen nu, lite i alla fall?

/Majken

Redigerat av Majken
Dela på andra sajter

Info om mer exakt vad som planeras skulle vara väldigt välkommet

Vi har hittat en ny samarbetsparten och kommer att konvertera allas användarkonton till Lunarstorm. Där blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning på Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni får dagbok, mina bästisar, prisvärda erbjudanden från Olw och extrapris på klassfoton.

- - -

Skrämde jag nån? Kom igen nu, lite i alla fall?

/Majken

😕

Dela på andra sajter

Åh, jag är så omodern och aldrig lärt mig hantera RSS.

(PS. Handknackar min blogg som ren HTML. DS.)

Jag är så omodern att jag inte ens vet vad RSS betyder. Community... hmm vad innebär det. Att det blir något slags soundclick över det hela...? 😠

Dela på andra sajter

Vi har hittat en ny samarbetspartner och kommer att konvertera allas användarkonton till Lunarstorm. Där blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning på Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni får dagbok, mina bästisar, prisvärda erbjudanden från Olw och extrapris på klassfoton.

Du glömde bort att nämna att vi har hyrt in Idol-juryn för att moderera demolåtsforumet... 😠

/Mats

Dela på andra sajter

Du glömde bort att nämna att vi har hyrt in Idol-juryn för att moderera demolåtsforumet... 😄

/Mats

Nä, redaktionen sa "Olsis" till mej... 😠

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
men han har snygga briller.

Ser ut att ha käkat några böcker.

Jaha, så det ska bli ett comunity alltså? Hur ska det se ut?

Dela på andra sajter

Som jag nog skrev i ledaren, är det tre stora system som ska prata med varandra, och det jobbas nu för fullt med att få dem att lira ihop bra. De tre kommer utgöra basen för den nya sajten. För att kunna ro det hela i land, har vi sagt att vi ger det som finns idag plus en del extra (som profilsidor, blogg mm), och tar resten av utvecklingen när vi ser att allt lirar som det ska.

Det finns >50 sidor specar på nya funktioner vi vill ha in, samtliga av de som nämns här är med i de specarna. Men räkna som sagt inte med att de finns med från dag 1.

Så sent som igår fick jag indikationer på att lanseringen kan behöva skjutas på en aning, men jag kommer gå ut med ett mer ingående inlägg om vad varje medlem behöver tänka på.

Exempelvis kommer

1. bifogade låtar inte följa med, eftersom hela systemet för låthantering/uppladdade filer byts ut till ett betydligt mer stabilt och flexibelt. Det betyder att varje medlem gör klokt i att ha sina uppladdade låtar tillgängliga för uppladdning igen när vi går över till den nya sajten.

2. meddelanden från forumet inte att följa med, och man får använda arkiveringsfunktionen för att skicka sina PM till sin e-postadress.

Självfallet kommer alla avdelningar och inlägg följa med till den nya plattformen.

Hade jag fått bestämma, så skulle naturligtvis allt följa med direkt. Men som sagt så handlar det om mycket stora system där fokus måste läggas på att få dem att lira bra för att kunna vara i närheten av tidsschemat :rolleyes: En ny utvecklad community är något vi har verkat för i drygt två år så det blir välkomna förändringar.

Som lite kuriosa kan nämnas att Studios/ert communitytänk i princip har lagt grunden för förlagets communitytänk. Så ta åt er! 😆

Den här övergången är också anledningen till att jag inte är så närvarande i diskussioner på forumet sedan sent i somras. Men det är för en bra sak, hoppas jag. *ta i trä*

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

åhh, va jobbigt!

jag som uppskattar forumet för att det är snabbt o enkelt o inte en massa kringtjafs.... :rolleyes: Ska det bli ett jobbigt community nu....

Negativ som vanligt... 😆

Dela på andra sajter

• Möjlighet att bestämma om ens demolåtar ska vara publika och google-indexeringsbara, eller om de bara ska kunna ses av inloggade medlemmar

Då kan jag börja publicera ofärdiga demos. a070.gif

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Ta bort alla sorts poäng, status och annat skit, så att vi inte får 300 15åriga hiphopare som postar hundratals medelande om dagen för att dom vill ha högre status.

Fast att få status för kvalitativa inlägg bedömda av medlemmar tror jag har motsatt effekt!

Dela på andra sajter

Då kan jag börja publicera ofärdiga demos. a070.gif

Bara inte allt kommer kretsa kring medlemmarnas egna profiler och bloggar. Så att det blir ett antal "kändisar" på forumet som får all uppmärksamhet. Jag tänker främst på demosidorna, där det idag oftast är väldigt snabbt och lätt att få lite feedback på det man gör.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.