Jump to content
Annons

Mixa i genelec 8020

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Någon som har erfarenhet av genelec 8020, dom minsta genelec alltså.

Måste man ha en sub till dom eller får man kvalite i lyssningen ändå så att man kan göra proffsiga mixningar?

Om man jämför med t.ex. yamahas hs-50m ...är det bättre att kanske köpa dessa istället!? har dom bättre basåtergivning?

Redigerat av KRIS_O!
Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vad är det för skillnad på :

GENELEC 8020APM (anthrazit)  och  8020AWM  samt GENELEC 8020ASM

Verkar bara vara antrazitgrå, vit och silver.

Antrazitgrå är mörkgrå, typ grafit, fast lite ljusare tror jag man kan säga... 😉

Och, så är det styckpris, inte per par.

Redigerat av MrPhil
KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

om ni tycker tråden är konstig så var d för att jag frågade om färgerna förut bara..fick svar på d i de första inläggen, sedan ändrade jag frågan ! jag ställde en så onödig korkad fråga

Redigerat av KRIS_O!
Postat
Jag har bara använt dem med sub och då funkade de riktigt bra, kan nog bli tunt i basen utan sub

Jag tycker verkligen inte att de är tunna i basen.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jag har bara använt dem med sub och då funkade de riktigt bra, kan nog bli tunt i basen utan sub

Tycker?

Hur långt ner går de?

Postat

Köpte ett par 8030 som jag tyckte va riktigt bra men tyckte jag behövde en sub så jag köpte även en 7050b och nu är det fan de bästa ljud ja hört 😎

Gör mycket clubmusik och sånt med bas i så nu hör jag direkt om nått är galet, tex en låt jag gjorde i våras, spelat massor i andra anläggninar och så spelade jag den med nya suben o på vart fjärde basslag kommer en duns runt 25 hz som jag aldrig hört förut 😉

Så gör du musik med bas i så köp en sub, då kan du inte klaga på ljudet iaf 😎

Postat

Tycker?

Hur långt ner går de?

Ja, tycker. Mina öron berättar för min hjärna att de inte är tunna i basen. Jag skiter i vad det står på pappret, om det nu står motsatsen, det är inte en scanner som ska lyssna på musiken.

Jag tror att du kan googla dig till specifikationerna lika väl som jag.

Postat (redigerat)

Om jag inte minns fel:

65-20 000 Hz +/- 2,5 dB.

Dvs på tok för basfattiga om man ska mixa musik.

Men ändå mkt bättre än Yamaha NS10.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat

Tycker?

Hur långt ner går de?

Ja, tycker. Mina öron berättar för min hjärna att de inte är tunna i basen. Jag skiter i vad det står på pappret, om det nu står motsatsen, det är inte en scanner som ska lyssna på musiken.

Jag tror att du kan googla dig till specifikationerna lika väl som jag.

Håller helt med. Gillar faktiskt dom som fasen, och basen ÄR helt ok. Ska man ner längre och samtidigt ha kvalité får man lägga ut en jäääkla massa mer pengar.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om Omnis värden stämmer kan jag nog bara hålla med att det blir lite tunt i basen. Du ska ju inte 'lyssna' på musiken i dem, du ska ha dem som referensinstrument, det är ett kontrollverktyg.

Vad berättar dina öron om vad som händer under 65Hz?

Redigerat av MrPhil
Postat

Om Omnis värden stämmer kan jag nog bara hålla med att det blir lite tunt i basen. Du ska ju inte 'lyssna' på musiken i dem, du ska ha dem som referensinstrument, det är ett kontrollverktyg.

Vad berättar dina öron om vad som händer under 65Hz?

Tillräckligt mycket. Jag är skitnöjd. Jag hör bra vad som händer under 66hz, är jag väldigt orolig kontrollyssnar jag i hörlurar. Jag tycker mest att den lågbas man får av att subwoofer rör till det - det må vara min oerfarenhet som gör det - men jag trivs otroligt bra med mina 8020.

Postat

Jag håller med mornel helt och hållet. Det är ju inte som att man är blind under 66Hz bara för att de inte är så starka där...

Själv har jag ett par KRK RP5 och min erfarenhet är att 8020 är klart djupare och tydligare i basen än vad mina är.

Postat (redigerat)

EDIT: Tog bort, Massa med fel uppgifter.

Redigerat av steflund
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Styckepris.

Nåja, köp du Genelec. Den dagen du vill ha mera bas, vet du att det bara är att investera i en sub som är anpassad till systemet. Du behöver inte någonsin byta ut dina högtalare mera (förutom sen då du vill uppgradera till 1032:orna).

Postat
Styckepris.

Nåja, köp du Genelec. Den dagen du vill ha mera bas, vet du att det bara är att investera i en sub som är anpassad till systemet. Du behöver inte någonsin byta ut dina högtalare mera (förutom sen då du vill uppgradera till 1032:orna).

Precis!

En bra och rättplacerad sub rör inte till ljudet. Om det händer, så har man placerat fel eller använt en kass sub...

Postat

Jag tycker dom är kanon, klassskillnad mellan dom och andra som kostar 1 eller 2 tusenlappar mindre!

Till det priset vet jag inte om det finns några konkurrenter ens?

Menar 8030 /40/50 har bredare sweetspot och går djupare i basen med vet inte riktigt om jag skulle säga att dom låter speciellt mycket bättre egentligen,

kostar med gör dom ju dock! Man ska sitta rikrigt nära 8020 och precis mitt emellan, då är dom riktigt bra!

Gör man popmusik så funkar basen, annars är det tveksamt!

Postat
Styckepris.

Precis!

En bra och rättplacerad sub rör inte till ljudet. Om det händer, så har man placerat fel eller använt en kass sub...

Då hade jag nog placerat fel, för inte var den kass. Hur ska man placera den? Basvågor är ju inte riktade(?) så det är väl inte jätteviktigt var den står?

Men röra till tycker jag nog är fel uttryckt - jag tycker framförallt att basen tog fokus från de områden som är allra viktigast, nämligen mellanregistren; det är där jag brukar ha störst problem i mina mixar. Även om subben var svag.

Postat
Basvågor är ju inte riktade(?)

Jo faktiskt, lite är det nog så ändå skulle jag säga, du KAN höra varifrån basen spelar om du placerar en sub felaktigt, detta är oerhört viktigt och alltför många gör typiska misstag här och i kalibreringen/integreringen som kräver sin man och sin tid för att det skall bli rätt i slutändan, en sub skall inte höras egentligen den skall bara vara en smidig och givetvis rak förlängning neråt i ett basfattigt system!

Postat
Basvågor är ju inte riktade(?)

Jo faktiskt, lite är det nog så ändå skulle jag säga, du KAN höra varifrån basen spelar om du placerar en sub felaktigt, detta är oerhört viktigt och alltför många gör typiska misstag här och i kalibreringen/integreringen som kräver sin man och sin tid för att det skall bli rätt i slutändan, en sub skall inte höras egentligen den skall bara vara en smidig och givetvis rak förlängning neråt i ett basfattigt system!

Och om man inte placerar den korrekt blir effekten snarare negativ än positiv? Det är så jag har upplevt det - då trivs jag bättre med lite mindre kräm i de låga registren och kontrollyssna de lägsta frekvenserna i hörlurarna 😕

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

har lyckats komma över ett par andra monitorer nu för ett väldigt bra pris...funderar ta dess istället för Genelec...dels för priset...men vet inte om d är bra eller inte!?! 😕

dom heter : MEDIA DESK , från märket BLUE SKY.

någon som vet nåt om dessa???

..säljs också på thomann:

http://www.thomann.de/gruppe-STMO-1.html?iwid=5

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

fattar inte hur man jämför d där med upplösnigen!? vad tittar man efter

Postat

Lyssning med subbas är ganska knepigt att få till. Speciellt i "vanliga rum".

Jag skulle hellre satsa på ett par större högtalare i så fall.

8020 tycker jag låter mycket för sin storlek, men jag tycker de är lite klena ändå. Fint ljud i dem hursomhelst.

Postat
Styckepris.

Precis!

Då hade jag nog placerat fel, för inte var den kass. Hur ska man placera den? Basvågor är ju inte riktade(?) så det är väl inte jätteviktigt var den står?

Men röra till tycker jag nog är fel uttryckt - jag tycker framförallt att basen tog fokus från de områden som är allra viktigast, nämligen mellanregistren; det är där jag brukar ha störst problem i mina mixar. Även om subben var svag.

Det beror ju en del på rummet och suben vilken placering som är lämpligast. Som Florian säger, så kan man avgöra riktningen om det blir fel, men blir det rätt, så fungerar suben och satelliterna som en helhet. Man ska inte vräka på med en sub, utan den ska egentligen knappt märkas att den finns - förrän man till äventyrs kopplar bort den och märker att något saknas...

Jag tycker dock inte att man ska koppla bort den, som somliga har för vana att göra. Om man känner behov av att koppla ur suben, så låter man den förmodligen spela för starkt. Man skulle väl inte vilja koppla bort diskantelementet? Trodde inte det heller - och då vill man inte koppla bort suben heller...

En ganska bra metod att hitta ungefär rätt placering, är att placera suben vid den position där man normalt sitter och mixar. Sedan knatar man runt överallt i rummet och lyssnar. På det ställe där suben låter bäst, ska den placeras. När den sedan är placerad där, så får man sätta sig på mixpositionen och lyssna - sedan prova att flytta suben lite och sätta sig och lyssna etc - tills det låter så perfekt som möjligt. Vissa subar har möjlighet att ställa in fas steglöst - något som också kan vara en bra hjälp om man inte hittar rikktigt rätt på annat sätt - eller om man inte kan placera suben precis där den hade behövt stå... Akustikbehandling är också viktigt, så att inte basen blir bumlig. En Auralex Gramma eller en uppsättning MoPads under suben, är inte heller fel... 😕

Postat

Man lyssnar 😕

Det är det enda sättet du kan avgöra om du gillar ett par monitorer eller ej. Det spelar ingen roll vad vi tycker för vi har så breda åsikter och alla har rätt.

Postat

Ni är så hjälpsamma! Nästa musikpryl köper jag av Claes, som tack för hans engagemang 😕

Postat

När man talar om upplösning i monitorer, så handlar det om att man kan detaljlyssna på varje enskilt instrument i mixen, i en monitor med bra upplösning - och frekvenser i närheten av varandra, grötar inte ihop sig och maskerar varandra, utan kan lätt skiljas ut.

En monitor med sämre upplösning klarar inte ut det på samma sätt, utan olika saker blir lätt maskerade av liknande ljud eller intilliggand efrekvenser, eftersom monitorn inte kan ge den detaljrikedom och det transientsvar som man vill ha.

Sådana brister kan göra att man missar vissa fel för att de inte blir tillräckligt tydliga - och om någon sedan lyssnar på mixen i en bättre anläggning, så kan sådana detaljer bli like trevliga som att sticka in en synål i örat... 😕

Brister i upplösningen kan bero på sämre högtalarelement eller på underdimensionerad nätdel, dåligt elektroniskt filter, slutsteg som inte kan återge transienter - eller en kombination av allt...

Postat
Sådana brister kan göra att man missar vissa fel för att de inte blir tillräckligt tydliga

Bör väl även nämnas att en överanvändning av droger och alkohol kan ha en liknande effekt. Ett exempel är Black Sabbaths Vol 4 där uppenbarligen ingen märkte att en av gitarrerna var ostämd genom hela plattan. Och jag antar att Ozzy själv är lyckligt ovetandes än idag, som om det mesta annat som pågår omkring honom.

Vissa branchfolk använder även denna metod som ett komplement till A/B lyssning när de vill höra hur musiken upplevs i ett annat "rum".

Öhm, vad jag ville säga var nog mest att det krävs tränade öron för att höra småfelen också. Bra monitorer gör inte jobbet, men utan dem kommer du aldrig dit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.