Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är nybörjare och har många frågor (som ni har märkt)

Många har jag fått bra svar på här på forumet !!!

Tack till alla fantastiska-hjäpsamma människor !!!

Alla frågor gäller PC och en bärbar med minst 1 GB i RAM

1) Hur många audiokanaler klarar en 5400rpm att spela in?

(man varnas ju ofta för denna HD fart --det bör vara 7200varv på HD --men många "vanliga" bärbara är 5400rpm.) Fungerar detta?

2)Är det en överdriven oro för 5400varv?

3) Är det inspelning eller uppspelning som är mest krävande / kritiskt när det gäller varv på HD? (eller är det uppspelning med effekter?)

4) Påverkar val av programvara Sonar eller Cubase ---dvs är ngt snällare mot HD och varvtal än något annat?

5)Jag har ngn gång fått intrycket att SONAR kräver mindre RAM för att gå bra än Cubase---är detta riktigt?

6) Skulle vara glad att få bra råd om ett externt ljudkort med midi + fantommatat--som inte kostar skjortan? Kanske en omöjlig kombination ???

Tack för er hjälp

Pianonisse

Annons
Postat

1) Hur många den klarar av att spela in, har jag inte testat - men när jag körde med 5400-varvare för många år sedan, så testade jag vad som gick att spela upp - och jag hade inga problem att köra 50 audiospår samtidigt på den tiden...

Inspelning går lite långsammare, så det blir inte fullt så mycket - men det räcker nog till för de flesta i alla fall.

2) Ja

3) Se 1 😉

4) Jag har svårt att tänka mig att det är någon nämnvärd skillnad mellan de olika programmen.

5) Har inte kört Sonar - men det beror ju också på hur mycket VSTi man kör och annat...

6) Exempelvis ECHO AudioFire4 eller Teratec Phase X24 FW.

Postat

Om hårddisken är defragmenterad och rätt formaterad (32 Kb kluster) så borde du kunna klämma ut minst 40-50 spår (24 / 44.1, förutsatt att du inte hackar upp spåren i småbitar), däremot så kan du nog glömma att köra t ex Ivory eller dylikt (tunga samplebaserade VSTi).