Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under en längre tid varit sugen på en controllerenhet för att kunna styra nivåer i Cubase med reglar. Jag vill gärna att det ska finnas lite övriga rattar som man kan använda på effekter man använder ofta, kanske sina favvo-EQs och kompressorer. Jag har sneglat på Mackie Control Universal, och den verkar ju najs, men kan den det jag vill ha? Den kostar ju också en del. Vad finns det för alternativ?

Snälla, jag är ny på det här området, så överös mig med tips och pros och cons.

Annons
Postat
Är den nästan "för" billig? Hur fungerar den? Kan man styra plugins med den också?

Jag har bara känt på en, i oinkopplat läge, och den är väldigt plastig. Men jag vet inte, det känns iaf så att midicontroller är en av de där grejerna man kan spara in på. Det blir ju knappast sämre ljud om den är billig. 😉

Enligt beskrivningen på sidan så kan man styra allt möjligt, men det är nog bäst att fråga någon som faktiskt använt den. Meningen "The choice is yours—faders (BCF2000) or knobs (BCR2000)" gör mig lite misstänksam. Kan man inte använda båda samtidigt?

Postat

Just det slog mig också. Kan man inte ha en för faders (för nivåer och panorering) och en med knobs, för plugins?

Postat
Jag gillar Steinberg's Houston! Skön att jobba med och styr det mesta.

Jag såg en recension av den i SOS, men jag orkade inte läsa den just nu, det var för mycket för min lilla hjärna för stunden. Jag ögnade igenom prosen och consen, och drog slutsatsen att den verkar klumpig och kanske lite otydlig i displayen, men funktionell. Säljs såna där fortfarande?

Inga andra som har några åsikter? Båda om dyra och billiga kontrollenheter?

Postat (redigerat)
Jag gillar Steinberg's Houston! Skön att jobba med och styr det mesta.

Jag såg en recension av den i SOS, men jag orkade inte läsa den just nu, det var för mycket för min lilla hjärna för stunden. Jag ögnade igenom prosen och consen, och drog slutsatsen att den verkar klumpig och kanske lite otydlig i displayen, men funktionell. Säljs såna där fortfarande?

Inga andra som har några åsikter? Båda om dyra och billiga kontrollenheter?

Nej, dom säljs inte längre. Blir begagnat i så fall men är inte så jäkla lätta att hitta. Visst, dom är rätt stora men jäklar så sköna att jobba med.

Redigerat av saverman
Postat (redigerat)

Kanske en sådan här? Inte billig, men ser helt ok ut...

sac22ored.jpg

http://www.radikaltechnologies.com/Product.../sac-2_2_0.html

Annars går ju även Behringers DDX3216 att använda som controller. Har inte testat hur bra eller dåligt det fungerar, men det finns säkert någon som har gjort det, som kan förklara. De säljs ju inte nya längre, verkar det som - men en bagagnad borde man kunna få kanske billigt... 😄

Redigerat av Claes
Postat

Vilka använder Mackie Control? Jag har sneglat på den ett bra tag men inte bestämt något ännu. Tillför den något? För det känns lite taskigt att köpa något för en rätt stor peng som, om man bara lade till "lite" pengar till, skulle få en digitalmixer som kan prata och styra Cubase lika bra. Plus att den har ingångar, compressorer, gates, mm.

Postat

Jag har en M-audio project mix... visserligen ljudkort i också, men det är ju helt klart underbart att ha en kontrollenhet. Behringern skulle jag nog inte köpa med tanke på att det inte är någon display, kan bli svårt att hålla reda på vilket spår det är man är och pillar på.

Jag antar att du redan har ljudkort och i så fall är det ju bättre att köpa en mackie eftersom den är billigare än m-audion i alla fall. Men köp en kontroll, rekomenderas, men gärna med nån form av display.

Lee: vad är det för digitalmixer?

Postat
Kanske en sådan här? Inte billig, men ser helt ok ut...

sac22ored.jpg

http://www.radikaltechnologies.com/Product.../sac-2_2_0.html

Annars går ju även Behringers DDX3216 att använda som controller. Har inte testat hur bra eller dåligt det fungerar, men det finns säkert någon som har gjort det, som kan förklara. De säljs ju inte nya längre, verkar det som - men en bagagnad borde man kunna få kanske billigt... 🙂

Wow! Den ser ut som ett rymdskepp 🙁

Lite saftigare pris än Mackien, men frågan är vad man får för pengarna?

Fnulf: Ja, jag har redan ett ljudkort, och jag vet inte hur m-audio står sig mot mitt MOTU (som kanske snart ska bytas till ett RME). Skulle det vara en idé i så fall att byta hela audiointerfacet mot ett nytt med controllers?

Postat

Torwald:

Jag kan inte svara på om det är en idé at byta mot ett interface med kontrollenhet. Har inte sån koll. Jag hade ett RME förut, med Alesis AI3 och ett Alto-bord till... det bytta jag mot m-audion, och det blev bättre. Men det var nog mest för at tjag blev av med Altobordet tror jag. Andra interface med kontroll vet jag inget om. Digidesign har väl, men det är väl bara till protools om jag fattat det rätt.

Spontant skulle jag ju inte rekomendera att byta ner dig ljudmässigt för att få en kontrollenhet. Jag skulle nog kört på Mackien.

Postat
Själv är jag helt inne på att köpa en Novation ZeroSL för detta ändamål.

Någon som har provat, eller har andra kommentarer?

Efter lite google kom jag fram till:

Hur funkar en sån? Hur kan man använda alla rattarna? Är regöarna lite platiga, kanske? Och lite "korta"??

Var kan man klämma på en sån? Billig!

Postat
Torwald:

Jag kan inte svara på om det är en idé at byta mot ett interface med kontrollenhet. Har inte sån koll. Jag hade ett RME förut, med Alesis AI3 och ett Alto-bord till... det bytta jag mot m-audion, och det blev bättre. Men det var nog mest för at tjag blev av med Altobordet tror jag. Andra interface med kontroll vet jag inget om. Digidesign har väl, men det är väl bara till protools om jag fattat det rätt.

Spontant skulle jag ju inte rekomendera att byta ner dig ljudmässigt för att få en kontrollenhet. Jag skulle nog kört på Mackien.

Nej, du har såklart rätt. Jag är faktiskt inte så sugen på m-audio eller digidesign (kör ju Cubase...), utan mer en ren kontrollenhet. Det finns säkert mycket att tillgå, men jag har alldeles för dålig koll :/

Postat

Kör också qubase, funkar riktigt bra med m-audion. Men det är ju som sagt budgetljudkort jämfört med det du har. Tur att man kan köra andra preamps via adat, annars hade jag känt mig lite nere, skulle kännas jobbgt att köpa nytt ljudkort och ny kontroll bara för det. Men det hade väl gått att använda bara som kontroll också iofs.

Postat

Ska du använda controllern mycket så är det ju värt att lägga en extra slant på den. MCU är riktigt trevlig, och går dessutom utmärkt att använda headless (utan skärm) vilket jag tycker kan vara skönt.

Men ska du bara ha lite reglar att dra i då och då så duger ju behringern fint. Den är riktigt prisvärd.

Postat
Ska du använda controllern mycket så är det ju värt att lägga en extra slant på den. MCU är riktigt trevlig, och går dessutom utmärkt att använda headless (utan skärm) vilket jag tycker kan vara skönt.

Men ska du bara ha lite reglar att dra i då och då så duger ju behringern fint. Den är riktigt prisvärd.

Det var det här jag tänkte fråga om. Faktum är att jag är rätt inne på att köpa Behringermojängen bara för att testa hur dålig den är, har hittat en beggad för 1500 spänn och det är ju för tusan nästan gratis jämför med MCU. Om jag inser att jag inte kan leva utan en controller och att Behringern är för plastig och dålig, då köper jag en MCU eller liknande.

Vad tros om det? 😉

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tycker nog att mackie är lite för dyra. 8 reglar är lite för lite. Men till mackie finns det expatiner.

Men en controller och en expations burk så är man upp i nästan samma pris som en yamaha 01v96.

Och då tror jag man har mer nytta av en 01v96 som är en utmärkt burk att använda för att styra dawen. Sedan har yamaha en 01x, men den har också bara 8 reglar.

Postat

Jag sitter på en Behringer BCR 2000 och tycker att den är klart schysst, jag har inte prövat BCF:en, bara kännt lite på den och den känns plastigare än BCR:en. Kan du tänka dig att använda rattar istället för reglar så kan jag varmt rekomendera BCR 2000.

Får väl även som vanligt slå ett slag för en SÅN HÄR , det är mycket man kan göra genom att köra varje knapp och riktning på kontrollplattan som en bokstav(eller bokstavskombination) och använda sig av keycommands i Cubase. Kanske inte som en ersättare till en Mackie, mer som ett komplement, 350-400:- typ..och så funkar den till Fifa, det tror jag inte Mackien gör, eller? 😉

pme (oregistrerad)
Postat
Jag har en sån här

126903x600.jpg

US$ 800. Tja det är ju så dumt. Men den saknar display. Finns det någon inom EU som säljer

till samma priser?

Postat
Jag tycker nog att mackie är lite för dyra. 8 reglar är lite för lite.

Tycker 8 reglar funkar bra, iaf när man har display på controllern eftersom man ser vilket spår man jobbar med. Har men ett projekt på 32 kanaler är det ju bara 3 knapptryckningar för att glida igenom hela mixen.

Postat
Jag har en sån här

126903x600.jpg

US$ 800. Tja det är ju så dumt. Men den saknar display. Finns det någon inom EU som säljer

till samma priser?

Jag blev rekommenderad den här på 4Sound, men där snackade han om att den låg på 23000 eller något liknande, knappast några 800 dollars i alla fall. Var finns den till det priset? Den ser ju onekligen oförskämt bra ut.

Postat
Jag har en sån här

126903x600.jpg

till samma priser?

Jag blev rekommenderad den här på 4Sound, men där snackade han om att den låg på 23000 eller något liknande, knappast några 800 dollars i alla fall. Var finns den till det priset? Den ser ju onekligen oförskämt bra ut.

Beställ från tyskland eller från england. I sverige kostar dom 23.

Postat

till samma priser?

Beställ från tyskland eller från england. I sverige kostar dom 23.

Jag trodde de var på utgående och därför de var så billiga?

Kan inte hitta den hos thomann längre iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.