SLC Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 (redigerat) Hej! Jag använder mig av Firepod samt Cubase Le. När jag ska göra min audio mixdown så blir wawfilerna runt 40 mb....hmm kanske lite för stora.... Varför blir de inte som alla andra låtar 3 - 4 mb? Har jag gjort nåt fel i inspelning eller inställningar? Nån som har nåt tips? //Bille Redigerat 25 oktober 2006 av SLC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 3-4 mb som vilka andra låtar? Jag förstår inte? Menar du som "vanliga" mp3:s som du har på din dator eller? Alltså om du vill att din audiomixdown ska bli mindre så mixa ner det direkt till mp3-format. Ställ den rätt lågt om du vill att det ska bli en liten fil. Tex 128 Kbit/s 44.1 kHz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 WAV är okomprimerat, så det låter rimligt med 40MB. MP3 är förmodligen det du är ute efter om du vill att en låt ska bli så liten som 3-4MB... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 En stereowav är 88200 bytes per sekund (give or take). Om vi räknar med att filen skulle få vara maximalt 3MB (~3072000bytes) skulle "alla andra låtar" alltså vara kring 34 sekunder långa. Vad lyssnar du på för musik?` tips: sök på google och uppdatera din kunskap om wav/mp3. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 tips: sök på google och uppdatera din kunskap om wav/mp3. ORD 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC Postat 25 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2006 Taxk till alla som svarat! Jga jag menar de låtar som jag har på datorn...ok jag ska testa lite och söka så återkommer jag... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Låtarna du har på datorn är MP3 , brukar ligga emellan 3 - 8 MB. Det kanske går att Bounca ( Audio Mixdown ) från Cubase direkt till mp3 men det är alltid att föredra att INTE göra det förrän låten är mastrad och dithred.Detta för att inte förlora kvalitet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 (redigerat) föredra att INTE göra det förrän låten är mastrad och dithred Och goggla de orden med 😄🙁 Redigerat 25 oktober 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SLC Postat 25 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2006 Tack alla för svar tips å idéer.... Jag löste det då man i Cubase Audio Mixdown kunde välja mp3... Jag har sökt på google efter mastrad mastra men får bara upp artiklar från skivbutiker ungefär...sökte både på wikipedia på sv å eng utan resultat..så...vad är det? //Bille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Altzi Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Tack alla för svar tips å idéer.... Jag löste det då man i Cubase Audio Mixdown kunde välja mp3... Jag har sökt på google efter mastrad mastra men får bara upp artiklar från skivbutiker ungefär...sökte både på wikipedia på sv å eng utan resultat..så...vad är det? //Bille typ "färdigställa" men googla inte på det 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Tack alla för svar tips å idéer.... Jag löste det då man i Cubase Audio Mixdown kunde välja mp3... Jag har sökt på google efter mastrad mastra men får bara upp artiklar från skivbutiker ungefär...sökte både på wikipedia på sv å eng utan resultat..så...vad är det? //Bille Här är Wikipedias definiton på mastering. Här har du en länksamling till en massa nyttiga texter om mastring. Du kan ju skumma de där texterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.