Björn Olsberg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Apple meddelade just att deras bärbara datorer i Macbook Pro-serien från och med nu utrustas med Intels nya två-kärniga processor Core 2 Duo. I klassiskt Apple-manér uppges prestandan ha förbättrats med upp till 39 procent (jämfört med den tidigare 2,16 gigahertz-modellen). Dubbelt så mycket internminne, större hårddisk och kontakt för Firewire 800 är några av de öriga heta nyheterna. I övrigt har modellen gigabit ethernet, och grafikkortet består av ett ATI Mobility Radeon X1600 med upp till 256 megabyte dedikerat GDDR3-minne. Hela nyheten på www.studio.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Oj, förlåt, men nu fick jag nästan errektion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Var inne på apple.com/store alldeles nyss och möttes av ett "We'll be back soon"-meddelande. Var alltså det här dom pysslade med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 I klassiskt Apple-manér uppges prestandan ha förbättrats med upp till 39 procent (jämfört med den tidigare 2,16 gigahertz-modellen). 😱😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Suck, det är ju helt sjukt. Den där rockar röven av min G5a 😛 Nej fasen, det blir att börja spar $ från nu fram till sommaren. Förmodligen så kommer det väl en uppgradering på Macpro framöver. Och då blir det att lägga $ på annat än semester. Undrar om det blir en quad 4ghz eller typ octa 3 ghz 😱 Helt hjärndött 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Man blir ju lite sugen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Man blir ju lite sugen LITE?????? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Med risk för att bli helt utskrattad, men..... Går det inte att installera Mac os x på en "pc" med inter dual core?? Jag menar, dom har ju funnits ett tag..... Jag gillar pc, hoppas ni tycker om mig ändå 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Med risk för att bli helt utskrattad, men..... Går det inte att installera Mac os x på en "pc" med inter dual core?? Jag menar, dom har ju funnits ett tag..... Jag gillar pc, hoppas ni tycker om mig ändå 😕 Det går att installera på en "vanlig pc" med en mängd olika processorer, inte bara intel core dual. Men 1.) Det är inte lagligt (skulle vara intressant om det prövades i domstol dock) 2.) Man får se till att välja sin hårdvara noga om man ska ha full kompabilitet. Redigerat 24 oktober 2006 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Med risk för att bli helt utskrattad, men..... Går det inte att installera Mac os x på en "pc" med inter dual core?? Jag menar, dom har ju funnits ett tag..... Jag gillar pc, hoppas ni tycker om mig ändå 😕 Det går att installera på en "vanlig pc" med en mängd olika processorer, inte bara intel core dual. Men 1.) Det är inte lagligt (skulle vara intressant om det prövades i domstol dock) 2.) Man får se till att välja sin hårdvara noga om man ska ha full kompabilitet. Va! Varför inte lagligt? Licensieras inte operativet separat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Va! Varför inte lagligt? Licensieras inte operativet separat? Jo. Det är just därför jag tycker det skulle vara intressant om det prövades. Det finns ju något som heter EULA (end user license agreement) som bestämmer ingående vad du får och inte får göra med din licens. Dock är det väl tveksamt om den skulle gälla i en rättegång. Framförallt i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Va! Varför inte lagligt? Licensieras inte operativet separat? Jo. Det är just därför jag tycker det skulle vara intressant om det prövades. Det finns ju något som heter EULA (end user license agreement) som bestämmer ingående vad du får och inte får göra med din licens. Dock är det väl tveksamt om den skulle gälla i en rättegång. Framförallt i Sverige. Installera och anmäl dig själv... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Va! Varför inte lagligt? Licensieras inte operativet separat?Legalt får OSX endast installeras på Apple-hårdvara. Det står skrivet rätt i licensavtalet. Sen ska det tilläggas en äkta OS X-skiva inte kan köras på PC-hårdvara. Den version som går att boota på PC-hårdvara är en hackad version med 10.4.4-kärna. Redigerat 24 oktober 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.C Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Man blir ju lite sugen LITE?????? Understatement of the year? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Va! Varför inte lagligt? Licensieras inte operativet separat?Legalt får OSX endast installeras på Apple-hårdvara. Det står skrivet rätt i licensavtalet. Sen ska det tilläggas en äkta OS X-skiva inte kan köras på PC-hårdvara. Den version som går att boota på PC-hårdvara är en hackad version med 10.4.4-kärna. Spännande ;-) Inte mycke att snacka om då.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Min fråga är när MacBookarna kommer i nya versioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Min fråga är när MacBookarna kommer i nya versioner. Ja det skulle jag bra gärna vilja veta också. Funderar starkt på att beställa en, men det känns lite osäkert just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 *dräggel*...*dräggel*.... ååhååååå... sugen, sugen... *dräggel* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Hmm.. har en Intel Pentium D 800 Mhz frontside.. Meeen. Kör XP-home nu.. Vilket är helt idiotiskt med tanke på att XP-pro 64 bit vore vettigare.. Men den leverades så här från Dell. 🙂 Nästa brurk blir garanterat en Mac Laptop enligt Olsbergs inledande inlägg 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Min fråga är när MacBookarna kommer i nya versioner. Ja det skulle jag bra gärna vilja veta också. Funderar starkt på att beställa en, men det känns lite osäkert just nu. Jepp...De verkar dras med lite väl många barnsjukdomar som det är nu, men jag tror verkligen på den efter en uppdatering. Det kommer att bli wonderfull! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Billigare än Dell - igen 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 26 oktober 2006 Dela Postat 26 oktober 2006 Och ytterligare ett vrålåk från apple i nov (om det är nån sanning i det) En MacPro med 8..... LÄS ÅTTA kärnor 😎 http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610...3711_MW.dbp.asp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steflund Postat 27 oktober 2006 Dela Postat 27 oktober 2006 Och ytterligare ett vrålåk från apple i nov (om det är nån sanning i det)En MacPro med 8..... LÄS ÅTTA kärnor 🙂 http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610...3711_MW.dbp.asp Huja vad den kommer att jobba avslappnat i ngn vecka tills projekten börjat komma upp i storlek. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 28 oktober 2006 Dela Postat 28 oktober 2006 Jepp...De verkar dras med lite väl många barnsjukdomar som det är nu, men jag tror verkligen på den efter en uppdatering. Det kommer att bli wonderfull! 😛 Visserligen är det inte så stor risk att få en defekt MacBook i nuläget. Tycker mest det känns lite onödigt att köpa en nu med tanke på att nästa version troligen kommer innan jul. Och den är väl förhoppningsvis lite färre problem med och dessutom har den förmodligen en Core 2 Duo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Jepp...De verkar dras med lite väl många barnsjukdomar som det är nu, men jag tror verkligen på den efter en uppdatering. Det kommer att bli wonderfull! 😉 Visserligen är det inte så stor risk att få en defekt MacBook i nuläget. Tycker mest det känns lite onödigt att köpa en nu med tanke på att nästa version troligen kommer innan jul. Och den är väl förhoppningsvis lite färre problem med och dessutom har den förmodligen en Core 2 Duo. Den nya som kom nu är ju Core 2 Duo 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 I klassiskt Apple-manér uppges prestandan ha förbättrats med upp till 39 procent (jämfört med den tidigare 2,16 gigahertz-modellen). 😄😉 yeah right... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Billigare än Dell - igen 😄 Läste på sidan; "Sean Balsiger har jämfört en MacBook Pro 15-tum med en motsvarande Dell Precision vilken han utrustade så gott det gick till att likna Macen. Priset för MacBook Pro: 1.999 dollar och priset för Dells motsvarighet: 2.874 dollar. Apples MacBook Pro är alltså hela 875 dollar billigare i denna jämförelse." Undrar just om priserna hade varit detsamma om man hade gjort tvärtom. 😉 Mvh / djonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Visserligen är det inte så stor risk att få en defekt MacBook i nuläget. Tycker mest det känns lite onödigt att köpa en nu med tanke på att nästa version troligen kommer innan jul. Och den är väl förhoppningsvis lite färre problem med och dessutom har den förmodligen en Core 2 Duo. Den nya som kom nu är ju Core 2 Duo Vi pratade om MacBook inte MacBook Pro. Pro lär det ju inte dyka upp någon uppdatering på förrän tidigast i vår. Gissningsvis med nytt skal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Jepp...De verkar dras med lite väl många barnsjukdomar som det är nu, men jag tror verkligen på den efter en uppdatering. Det kommer att bli wonderfull! Visserligen är det inte så stor risk att få en defekt MacBook i nuläget. Tycker mest det känns lite onödigt att köpa en nu med tanke på att nästa version troligen kommer innan jul. Och den är väl förhoppningsvis lite färre problem med och dessutom har den förmodligen en Core 2 Duo. Den nya som kom nu är ju Core 2 Duo 🙁 Den nya Macbook Pro är Core 2 Duo, ja. Men Pluffo och rainydays pratade om Macbook, som är Core Duo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
marc Postat 30 oktober 2006 Dela Postat 30 oktober 2006 Jepp...De verkar dras med lite väl många barnsjukdomar som det är nu, men jag tror verkligen på den efter en uppdatering. Det kommer att bli wonderfull! 😉 Visserligen är det inte så stor risk att få en defekt MacBook i nuläget. Tycker mest det känns lite onödigt att köpa en nu med tanke på att nästa version troligen kommer innan jul. Och den är väl förhoppningsvis lite färre problem med och dessutom har den förmodligen en Core 2 Duo. Den nya som kom nu är ju Core 2 Duo 😮 Den nya Macbook Pro är Core 2 Duo, ja. Men Pluffo och rainydays pratade om Macbook, som är Core Duo. Ah då är jag med 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.