ChromaWoods Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Hej! Jag har tänkt använda mig av viskningar i en låt. Då viskningar mer är som "luftstavelser" snarare än toner, så kan jag föreställa mig att man kanske bör beakta vissa saker och där känner jag att jag gärna skulle ta emot tips. Visst kan jag testa mig fram (och det kommer jag göra också) men om någon känner att de har goda erfarenheter av detta så gör det ju inget att putta mig i rätt riktning så att säga. 😛 Förutsättningarna är att det primärt kommer ligga trummor och bas i det partiet av låten, inte så mycket annat. En annan förutsättning är att jag kommer att dra på reverb på viskningen. Hur mycket får vi se. Utrustningen är väl inte top notch, min mic är en Samson C01U. Så för att konkretisera, här kommer mina undringar i punktform: 1. Hur nära bör jag ha micen? 2. Ska jag viska "högt" eller kommer det bara resultera i en massa vind? 3. Antar att puffskydd är att föredra istället för "penntricket"? 4. Bör jag komprimera viskning annorlunda i jämförelse med vanlig sång? 5. Har inte använt de-esser förut. Hur kan det tänkas påverka? Är den nödvändig? Övriga råd är också välkomna. Om någon sångare/sångerska har erfarenheter i detta så vore det kanon med tips kring andning etc! Tack på förhand! EDIT: Lade till punkt #5. Redigerat 24 oktober 2006 av ChromaWoods Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joelstromgren Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 kan tänka mig att du finner den bästa vägen genom att prova dig fram. 😛 Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 24 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 24 oktober 2006 kan tänka mig att du finner den bästa vägen genom att prova dig fram. 😮 Mvh Ja, jo... men alltså poängen med mina undringar var ju att fiska fram andras erfarenheter av detta, istället för att uppfinna hjulet igen typ.. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) avståndet till micken har ju med att göra, vad du kör för mick, hur personen låter samt hur du vill ha det.. 😕 jag håller med joel ovan här.. pröva dig fram!!! viskningar kan vara det perfekta tricket att addera vid en sånginspelning..det lyfter jädrans mycket faktiskt!! 😮 pröva att ställ dig lite närmre micken än vanligt.. komprimera vanligt..eqa vanligt.. try it out!!!! deesser känner du själv ifall du behöver!!! edit: jag skriver konstigt! Redigerat 24 oktober 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 24 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Yarrgh! Okej då... Får väl snällt sätta mig vid ritbordet och pröva då... Tänkte om någon hade varit med om det tidigare och hade lite generella råd. 😉 Jag kan ju pröva mig fram att bygga en atombomb också, men om det redan är gjort av någon annan så sneglar man ju gärna på ritningarna... 😳 Tack ändå! EDIT: Nej, jag har inte för avsikt att bygga en atombomb.. 😆 Redigerat 24 oktober 2006 av ChromaWoods Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 tyvärr är det så i nästan de flesta grejjer ang. inspelning, att man får pröva sig fram bäst själv.. 😳 en grejj är ju att snacka med ngn utomstående ofråga ang synpunkter NÄR du spelat in det!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Håller med de tidigare... Jag kan lära dig cyckla genom att förklara för dig hur man trampar och håller balansen. Att man svänger om man svänger på styret och om cyckeln stannar så tappar man balansen. Annars så kan du sätta dig på cyckelhelvetet och lära dig snabbare. Ibland kan inte ord ersätta sin egen förståelse. Spela in ett par tagningar, nära mick, hög gain, både med och utan pop-filter med och utan kompressor. Sen så vet du vad du inte gillar med dem, ladda upp dem här och förklara vad som är fel och då är det lättare att säga hur du ska gå tillväga. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 24 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Jag kan lära dig cyckla genom att förklara för dig hur man trampar och håller balansen. Att man svänger om man svänger på styret och om cyckeln stannar så tappar man balansen. Precis vad jag hoppades på också.. Jag tar hellre en otydlig vägbeskrivning på en skrynklig servett än att irra runt på måfå.. Men det är lugnt, det fixar sig. 😲 EDIT: Och tack för lyckönskningen. 😲 Redigerat 24 oktober 2006 av ChromaWoods Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Är det här analogi-tråden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Är det här analogi-tråden? nej den är här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Öhh.. Jag har spelat in tusentals med viskningar..Regeln är enkel.. Ha ett bra puffskydd... Sjung nära micken (men snett uppått... Vi vill inte ha oönskade pufffljud).. Micken ska för övrigt vara nåt som liknar Neuman U87 (dom flesta uppstickare gör det numera).. Lycka till! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 25 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2006 Äntligen. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 (redigerat) Hello there. Viska inte rakt in i micken - utan lite bredvid eller snett ovanifrån, det minskar s-ljuden ordentligt. Underifrån fungerar också om det inte är för lågt i tak som kan ge fula reflexer. Micka nära för att undvika för mkt brus eller andra ljud som lätt kan bli störande eftersom singlalen är svag. Försök vara torr i munnen då salivrik munhåla kan ge otrevliga smaskande ljud. Svälj innan tagningen, andas med munnen, stort svalg för att undvika andningsljud. Ta bort proximityeffekten (bashöjning vid närmickning och cardiomikrofon) med EQ. Lägre frekvenser har nästan ingen funktion överhuvudtaget gällande pålägg med viskningar. Vilken mick som helst funkar men det vara vara en bra idé att undvika sådana som är diskanthöjda mellan 3-6 kHz där s-ljuden oftast är mest problematiska. Eller använd deesser, men detta görs sällan helt ostraffat. Använd med måtta och lyssna noga före/efter. Krav på att det skulle behöva vara en U-87 eller annan med samma karaktär är överdrivet. Viskningsrösten på Britney Spears "Toxic" är pålagd av en svensk tjej i en Neuman TLM 103 t ex. Mvh Omni Redigerat 25 oktober 2006 av Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 Krav på att det skulle behöva vara en U-87 eller annan med samma karaktär är överdrivet. Vad jag menar med det är i all enklhet att det är bra om det är stormembrananare (kondensatormic eller electret) .. En dynamisk Sm58 eller liknande har svårt att fixa den låga volymen i en viskning.. Då behöver man en mycket bra micpreamp med lågt brus. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
awt (oregistrerad) Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 trevlig tråd, har precis funderat på att spela in viskningar själv och satt och klurade på bästa möjliga teknik. bra timing på denna tråden 😄 Om man skulle prova att göra något originellt av en visk inspelning, kan man då prova att spela in viskningar med "rum" kanske ? kanske ett säkrare kort att lägga på ett snyggt reverb efteråt men om man kanske på något sätt kan använda rumsklang för att göra soundet lite tjockare ? eller blir det kanske bara grötigt... En annan sak jag tänkte på, borde man inte kunna använda något typ av material väldigt nära munnen och micken vid visk inspelning för att på något sätt skapa ett tjockare sound på hela viskningen innan den når microfonen ? (någon typ av burk eller något som drar fram lite mer mitt eller nått) visst, ofta vill man väl att en viskning ska vara tunn (precis som den är i värkligheten) men att få lite mer kropp att arbeta med kan kanske vara fint, iaf i mitt fall då jag tänkt använda visk inspelningarna ganska "upfront" i ett ganska tunt parti med bara lite svag bakgrundsmusik.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
suprapappa Postat 25 oktober 2006 Dela Postat 25 oktober 2006 nu har det ju iofs kommit lite tips men jag måste muttra lite om uppmaningarna ovan att pröva sig fram.....även om man naturligtvis lär sig en massa på det är hela poängen med forumet att vi ska kunna dela erfarenheter med varandra.....skulle bli rätt ohållbart om svaret på varje fråga blev "pröva dig fram" 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 25 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 25 oktober 2006 (redigerat) Precis. My point exactly 😉 Självklart ska man experimentera och testa sig fram, det lär man sig mycket på, men det är även värdefullt att ha med sig andras kunskap och erfarenheter i bakhuvudet. Jag hade t.ex aldrig kommit på att det kanske vore fördelaktigt med torr mun förrän omni berättade det. Kände att jag behövde nån slags grund att utgå från eftersom jag inte riktigt vet vars jag ska börja.. men nu vet jag mer. 😄 Vill samtidigt tacka omni (guldtips!) och hegobald för uppskattade svar. 😆 EDIT: Ja, asså.. inte för att jag inte uppskattar svaren från er andra, men... äh. Jag tycker om er alla! (och jag ska fortfarande köpa din skiva, IDF... promise...😄) Redigerat 25 oktober 2006 av ChromaWoods Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.