Patric_Håård (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Kan ett bättre ljudkort avlasta CPU:n när man jobbar i cubase? CPU-mätaren kan gå i topp vid användning av endast 1 VSTi-plugg. Och det är ju inte så kul. Är det datorn som är allmänt mongo eller skulle ett nytt ljudkort hjälpa? Ljudkortet som är nu är SoundBlaster Live! Processorn är en P4 1,6 GHz 512 ram
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 (redigerat) Har testat alla inställningar jag kan hitta nu. Och det går ju inte direkt att höja latencyn som i Reason som jag är van med... Där finns det ju en liten grunka att dra i, det finns ju inte i Cubase... iaf inte i SX. Edit: Med det här menar jag ju då givetvis att det fortfarande inte funkar som det ska. 🙂 Redigerat 21 juli 2004 av Patric_Håård
dbd Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Jag har aldrig haft ett SB Live, min dator föddes med ett Delta 🙂 Där ställer man in latencyn i ljudkortsinställnignarna i kontrollpanelen. Så i det kortet kan man i högsta grad påverka pluggarnas CPU-belasning.
VacUm Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Nu kan jag ha fel, men om du kör med DirectX-drivrutiner så tror jag man kan ställa latencyn genom directx (dxdiag???). Har i alla fall sett en inställning för bufferstorleken för direct sound nånstans, minns bara inte riktigt var.
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 då är ju alltså svaret på min fråga "ja" med andra ord... ett bättre ljudkort skulle avlasta cpu:n...
dbd Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 då är ju alltså svaret på min fråga "ja" med andra ord... ett bättre ljudkort skulle avlasta cpu:n... Ja i Cubase skulle det göra det. Ett ljudkort med AISO-drivisar. Skillnaden i avlastning mellan de olika AISO-korten är inte så fantastisk, men det är rejäl skillnad mellan AISO och DX. Vill du sedan gå ännu längre kan du skaffa ett DSP-kort som t.ex. Creamware Pulsar, som kör alla pluggar som är skrivna för Pulsar-kortet på ljudkortets DSP-processor.
VacUm Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Grejjen är att mellan i stort sett varje ljudkort och resten av datorn finns en buffer där ljudet liksom ligger och väntar på att få låta. Storleken på den buffern kan man ställa in på de flesta ljudkorten, och när man höjer det värdet avbelastar man datorn därför att den får mer tid på sig att beräkna det som skall beräknas. Tyvärr så innebär en stor buffer fördröjning mellan att du säger åt datorn att spela ett ljud och när det sedan börjar låta. Detta är ju givetvis helt hopplöst jobbigt om du ska spela upp VSTi via MIDI. Förmodligen kommer din dator bli precis lika krånglig om du handlar upp dig på ett nytt ljudkort och ställer det på ultralåg latency (bufferstorlek) som den är nu.
dbd Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Förmodligen kommer din dator bli precis lika krånglig om du handlar upp dig på ett nytt ljudkort och ställer det på ultralåg latency (bufferstorlek) som den är nu. Japps, men för AISO-kort är ultralåg latency 2 ms istället för 50 ms som för DX 🙂
VacUm Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Förmodligen kommer din dator bli precis lika krånglig om du handlar upp dig på ett nytt ljudkort och ställer det på ultralåg latency (bufferstorlek) som den är nu. Japps, men för AISO-kort är ultralåg latency 2 ms istället för 50 ms som för DX 🙂 Sant, beror ju på att DX är något hemskt som kommer från microsoft...
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Grejen är att jag kör med ASIO... kan inte välja DX i den där dropdown menyn där den valt ASIO... så att köpa ljudkort skulle inte hjälpa då? Eftersom det tydligen inte var någon större skillnad ASIO-kort imellan?
Mattias M (oregistrerad) Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Asiodrivisarna till SB live är inte alls lika snabba som till nyare Creativekort, t.ex SB Audigy I & II. Detta är i alla fall min erfarenhet när jag bytte från SB LIve till Audigy I samtidigt som jag behöll moderkort, grafikkort och processor. Dessutom får du ett klart bättre ljudkort med mindre brus. Sen finns det ju bättre kort än Audigy men det är billigt, ca 650:-, och det duger till de mesta amatörfunktioner. 🙂
Rapid Wanker Postat 21 juli 2004 Postat 21 juli 2004 Det beror ju också på vilken ASIO-drivare du kör med. Det är länge sedan jag hade ett Live-kort, men det ska ju helst vara Creative Asio och inte Asio multimedia eller något liknande. Sedan var det väl så att Creative inte släppte några vidare ASIO-drivar till Live-korten, utan sparade det som ett fint lockbete för att folk skulle byta till Audigy när dom kom. Vill minnas att jag läste att någon hade använt en audigy-ASIO till Live och att det fungerade, men det är länge sen och jag kommer inte ihåg hur han gjorde. Skaffar du ett nytt kort med välskrivna ASIO2-drivar kommer du att märka en rejäl skillnad.
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Har testat både ASIO-Multimedia och KX drivrutiner som jag hört skulle vara bra... men det blev ju ingen skillnad oavsett vilka drivers jag använde 😎
Rapid Wanker Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Har du inte ett alternativ som heter Creative ASIO eller något liknande? ASIO multimedia är inte det bästa att köra på.
VacUm Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Har du provat att dra upp latencyn än då? Blir det nån skillnad överhuvudtaget? Blir det inte det så lär det ju va andra saker som gör att din dator inte orkar med så mycket!
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Har du inte ett alternativ som heter Creative ASIO eller något liknande? ASIO multimedia är inte det bästa att köra på. Orginal drivisarna har ingen Creative ASIO men KX har en egen ASIO och den var inte bättre den. Same shit...
Patric_Håård (oregistrerad) Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Har du provat att dra upp latencyn än då? Blir det nån skillnad överhuvudtaget? Blir det inte det så lär det ju va andra saker som gör att din dator inte orkar med så mycket! har testat att ställa upp buffern då detta är ända sättet att höja latencyn i SX... Hjälpte dock inte...
Twilight_Zound Postat 22 juli 2004 Postat 22 juli 2004 Testa avinstalera helesketen altså ljudkörtet, sen tar du bort det sätter det på NY plattts åck 😉 insstallera BARRA kXProjects drivisar. Inte SB´s alls. Orkar inte EDITA pg Staffvel 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.