Jump to content
Annons

Vinyl-kunniga & dj´s ! jag behöver råd

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

Ska investera i en skivspelare, vill kunna sampla från vinyl,mixa lite hemma & börja lära mig scratcha....

- vet att alla säger att man ska ha en technics-spelare, men om man in te har råd med det, vad finns d för alternativ?

- för att scratcha...måste den vara sirketdriven då? är d nåt mer man behöver tänka på?

kollat på en numark_tt1650 & en stantont60m , båda direktdrivna.

Kostar runt 1500 på thomann´s hemsida.

ska börja med att köpa en spelare , tar en i taget..

Och en billig mixer, beringhers för 700-800 kr.

- Frågan är då duger den här utrustningen? och speciellt duger den till mina behov å d jag vill göra...scratcha m.m?

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

För att kunna scratcha behöver du en direktdriven skivspelare.

Numark-modellen du nämde är plastig och lätt och känns alldeles för vek och billig i sitt utförande, den kommer du tröttna på efter ett par dagar.

Stantonspelaren är helt klart ett bättre köp, formen funkar bättre i battleposition och rak tonarm gör trackingen, och därmed scratching lättare, men när du har lärt dig scratcha på grundnivå så kommer du snart behöva byta upp dig till en tyngre och mer avancerad skivspelare för att kunna göra mer avancerade rutiner.

Men börja med Stantonspelaren och uppgradera till en pickup som trackar bättre än den som följer med - pickupen gör enorm skillnad när det gäller att lära sig scratcha på ett tillfredställande vis.

Har du förresten kollat begagnatmarkanden? - många byter upp sig snabbt och vill bli av med sina första wheels och mixers.

Postat

Köp inte en behringer mixer vad du än gör... mer skit kan man inte få för pengarna..!

Vad det gäller vinylspelare så behöver det inte va en technics, jag tycker dom bara är klumpiga å fula. Har själv ett par Numarks, där designen är snyggare;)

Vet inte vad du har för budget, men om du e rik så skaffa dig ett par TTX spelare och en mixer, jaa varför inte Pioneers nya DJM-400, så har du lite effekter du kan leka med oxå.

Köp inte behringer eller stanton, skit saker! Märken jag kan rekommendera är: Numark, Pioneer, Denon, Vestax.. Finns även kopior på 1210an som funkar bra:)

Hoppas detta ger dig lite hjälp iaf!

Postat

Jag har jobbat med att sälja dj-utrustning, och spelat själv i drygt 13 år. Skit i vilken design spelarna har, det är helt irrelevant. De måste vara välbyggda och stabila med direktdrift. De enda jag testat som är bra "på riktigt" är fortfarande Technics. Framförallt om du skall scratcha med dom. Titta på begagnatmarknaden och köp rätt från början, så slipper du byta.

KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tack för tipsen!:

Så d var lite som jag förfarade

*....man kan köpa nåt annat än technics men..men...då är d skit som man snart måste göra sig av med. *

begagnat måste man ändå se till att lägga ut runt 3000 på en technics-spelare...

vilket jag har svårt med.

Men vad d gäller modell skiter jag ju fullständigt i hur den ser ut, kvalitee och funktion är ju det viktiga,

ska inte ställa upp med den i en skönhetstävling för vinylspelare...jag ska lira musik med den å då får den gärna vara hur ful & nasty som helst, i dont care 🙂

Redigerat av KRIS_O!
Postat
tack för tipsen!:

Så d var lite som jag förfarade

*....man kan köpa nåt annat än technics men..men...då är d skit som man snart måste göra sig av med. *

begagnat måste man ändå se till att lägga ut runt 3000 på en technics-spelare...

vilket jag har svårt med.

Men vad d gäller modell skiter jag ju fullständigt i hur den ser ut, kvalitee och funktion är ju det viktiga,

ska inte ställa upp med den i en skönhetstävling för vinylspelare...jag ska lira musik med den å då får den gärna vara hur ful & nasty som helst, i dont care 🙂

Tips som gäller väldigt många som vill satsa. Spara lite pengar till. Drick inte den där sista ölen etc. Det är alltid värt att vänta någon månad extra om man vill satsa stort.

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

vilka modeller i Technics serien är d som gäller?

finns ju lite olika i 1200 ...

spelar d roll vilken...hittade en för SL-1210Mk2 för 2700:-

finns ju en risk om man köper begagnat att nåtä lite paj och man blir blåst...

Vad ska man kika efter och pröva innan man köper??

Postat

Men som sagt, alla har ju technics bara för det sägs att dom är bra.. Vill du verkligen va som alla andra??

Mitt tips: gå in i en butik och testa olika spelare och se vad du gillar. Du ska ju ändå ha ett par spelare som syns, så då kan dom likaväl se bra ut i hyllan med.

tex. Technics MG5... Dom är fina dom, lackerad yta och blå leds som visar pitchen.

1200 är silverfärgad, 1210 är mörkgrå samma spelare olika färg bara..

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

numarks tt-200 då?

den rekkomenderas på www.djbattle.net som en bra budget spelare om man inte har råd med technics

Postat

Jag har själv 2st TT-200 och är hur nöjd som helst, dom är stabila och har aldrig haft nå problem med dom, Tycker pitchen är bättre på dom än på technics, mycket noggrannare så att säga. tror dom kostar runt 3400kr st, Sprillans nya..

KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

kostar 2300 nya på thomann!! 😄

Redigerat av KRIS_O!
Postat
Jag har själv 2st TT-200 och är hur nöjd som helst, dom är stabila och har aldrig haft nå problem med dom, Tycker pitchen är bättre på dom än på technics, mycket noggrannare så att säga.

Hur menar du med att pitchen är nogrannare?

Postat

Jag tycker pitchen på technics är så stel medans på TT-200 är den mycket mjukare och jämnare.

Postat
Jag tycker pitchen på technics är så stel medans på TT-200 är den mycket mjukare och jämnare.

Då har du nog spelat på gamla och dåligt underhållna wheels.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.