Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 1 år senare...
Annons
Postat (redigerat)

Vilket sammanträffande! (något år efter att tråden skapades)

Jag har i flera dagars tid byggt upp ett riktig habegär efter rc-2 och slår till på ett köp snart.

Givetvis begagnat. Titta på youtube för demos och klipp.

Det verkar vara en perfekt insirationspryl för låtidéer, övning för solon, riffs mm. Särskilt när man inte sitter framför datorn. Dessutom går den fint att använda live, bara man tränar lite med foten.

Den är billigare än rc-20xlr, men de har i stort sett samma funktioner + att rc-2 har inbyggda trummor, rc-20 tycks bara ha metronomljud samt lite andra taktarter. rc-50 är lite overkill och väldigt dyr. Jag har dessutom en boss patchpedal som går att koppla till rc-2 för enklare hantering och mindre fotstepp.

Det blir en försenad julklapp 😱

Redigerat av Magpie
Postat
Vilket sammanträffande! (något år efter att tråden skapades)

Jag har i flera dagars tid byggt upp ett riktig habegär efter rc-2 och slår till på ett köp snart.

Givetvis begagnat. Titta på youtube för demos och klipp.

Det verkar vara en perfekt insirationspryl för låtidéer, övning för solon, riffs mm. Särskilt när man inte sitter framför datorn. Dessutom går den fint att använda live, bara man tränar lite med foten.

Den är billigare än rc-20xlr, men de har i stort sett samma funktioner + att rc-2 har inbyggda trummor, rc-20 tycks bara ha metronomljud samt lite andra taktarter. rc-50 är lite overkill och väldigt dyr. Jag har dessutom en boss patchpedal som går att koppla till rc-2 för enklare hantering och mindre fotstepp.

Det blir en försenad julklapp 😱

Haha ja jag såg nyss att tråden är inte så ny.

En kompis jag spelar mycket med har en som jag har testat endel, men jag tror jag ska slå till på en egen. Skillnaden mellan rc-2 och rc-20 är väl egentligen inte så mycket mer än en pedal till. Det verkar svårt att hitta begagnat dessvärre men 1700 är den lätt värd.

Postat

Begagnat hittar du lätt på Ebay, en tusing inklusive frakt.

Har även sett att den går utmärkt att använda för att underlätta lyssning mm.

Läste om en som spelade en loop, gick sedan av scenen för att lyssna på hur hans gitarr lät.

Underlättar kanske rattandet när man ska fixa till ljudet i poden, man slipper slå an strängarna hela tiden. Aux ingång har den dessutom.

Postat (redigerat)
Begagnat hittar du lätt på Ebay, en tusing inklusive frakt.

Har även sett att den går utmärkt att använda för att underlätta lyssning mm.

Läste om en som spelade en loop, gick sedan av scenen för att lyssna på hur hans gitarr lät.

Underlättar kanske rattandet när man ska fixa till ljudet i poden, man slipper slå an strängarna hela tiden. Aux ingång har den dessutom.

Sanning. En dollar kostar ju inte många kronor idag. Den är bra när man ska testa förstärkare också min vän spelade in en slinga hemma med sin gitarr och tog med till musikaffären och testade stärkare enkelt och lätt. Det enda tråkiga är att pålägget kan inte bli längre än första loopen du spelat in men det får man väl leva med. Jag tänkte mest använda som komplement till min portastudio.

Redigerat av Clalle
Postat

Tjena

Hade tidigare en Boss RC-20 som jag sålde. Detta därför att när jag satt hemma och lirade till programmerade trummor är det mycket svårt att få loopen exakt i längd, det är alltså mycket lätt att loopen driftar iväg mot tempot i datorn efter en liten stund. Grymt irriterande kan jag lova. 🙂😛

En looppedal med sync till midiklocka vore något! 😠

// Klas

Postat

Köpte den helt utan tanke på loopfunktionen, utan snarare för att den är så liten och behändig. Använder den live för intron och för att fada ihop låtar. Jag har mött många mixerkillar som har tackat för att jag kan sköta sådant själv från scenen, istället för att komma dragandes med en cd som teknikern ska sätta på "i låt tre, ca två och en halv minut in i låten".

Postat (redigerat)
Tjena

Hade tidigare en Boss RC-20 som jag sålde. Detta därför att när jag satt hemma och lirade till programmerade trummor är det mycket svårt att få loopen exakt i längd, det är alltså mycket lätt att loopen driftar iväg mot tempot i datorn efter en liten stund. Grymt irriterande kan jag lova. 😄🙂

En looppedal med sync till midiklocka vore något! 🙂

// Klas

Det står att den har en autokvantiseringsfunktion, men den är kanske inte så avancerad tydligen.

Jag antar att du använde aux ingången för det. Enligt exemplen på youtube så verkar det fungera bra,

men de använder nog vanliga ingången.

En till funktion som skiljer på rc-20 är att den har reversefunktion, vilket nog kan vara skoj ibland.

Redigerat av Magpie
Postat
Tjena

Hade tidigare en Boss RC-20 som jag sålde. Detta därför att när jag satt hemma och lirade till programmerade trummor är det mycket svårt att få loopen exakt i längd, det är alltså mycket lätt att loopen driftar iväg mot tempot i datorn efter en liten stund. Grymt irriterande kan jag lova. 😳😳

En looppedal med sync till midiklocka vore något! 😛

// Klas

Det står att den har en autokvantiseringsfunktion, men den är kanske inte så avancerad tydligen.

Jag antar att du använde aux ingången för det. Enligt exemplen på youtube så verkar det fungera bra,

men de använder nog vanliga ingången.

En till funktion som skiljer på rc-20 är att den har reversefunktion, vilket nog kan vara skoj ibland.

Om jag inte minns fel så auto-kvantiserade den efter fjärdedelarna man tappat in med foten. Reverse funktionen är klart kul för lite utflummade passager... 🙂

// Klas

Postat

Satt på en pizzeria i helgen och läste ett musikbörsenblad som fanns där. Mina ögon fastnade direkt för denna lilla leksak. Är perfekt för liveframträndanden om man är ensam gitarrist och vill leka solon. Måste in på 4sound och testa den nån gång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.