Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tÀnkt att dra igÄng en mobil studioverksamhet. SÄ jag tÀnkte kolla med er vad för prylar ni tycker jag ska ha.

Tanken Àr att kunna komma till bands replokaler för att göra inspelningar och Àven ta upp liveinspelningar. Detta Àr en hobbyverksamhet, mest för skojs skull.

Den tÀnkta budgeten ligger pÄ ca 30,000kr.

SÄhÀr har jag tÀnkt:

Dator:

Macbok Med 1gig i minne.

13,775kr

Ljudkort:

Focusrite

Behringer AD/DA

9200kr

Men sedan vet jag inte hur jag ska göra med mickar.

Idag har jag:

1st röde nt-1000 till sÄng

1st JJlabs till baskagge, dÄ jag försprÄkar att trigga kagge.

1st Sm57. Virvel/GitarrstÀrkare.

Köpa minst 3 st sm57, för att live kunna ha tvÄ till virveln och kunna micka tvÄ gitarrstÀrkare.

3000kr

Men hur ska jag göra resten av trummorna? Har dÄ ca 4000kvar. Ska jag strunta i att micka pukorna live tillsvidare och köpa tvÄ lite finare OH mickar nu och köpa till pukmickar lÀngre fram? Ofta kanske man kommer till livestÀllen dÀr rubbet redan Àr mickat. SÄ dÄ kan jag nyttja Sm57 pÄ pukorna nÀr jag kör replokalsinspelningarna.

Kanske ett par Oktava Mk-012 som OH, ligger pÄ ca 4000kr.

Dator: 13775

Ljudkort: 9200

Mickar: 7000

Totalt: 29975kr.

SĂ„ vad tror ni om detta?

Redigerat av Mutz
Annons
Postat

vad sÀgs om yamaha 01v 96?? digitalbord som Àr jÀdrans lÀttarbetat!!!!!!!

finns under 10 000 beggat!!!

Saimond (oregistrerad)
Postat

Tillkommer Àven kostnad om du ska köpa Logic eller nÄgot annat program. Om du nu inte har ett redan.

Postat
Tillkommer Àven kostnad om du ska köpa Logic eller nÄgot annat program. Om du nu inte har ett redan.

Har ett Logic gold 6,3. Med lite skön pluggpaket till. Men ev att jag uppgraderar det till Logic 7 pro.

Postat
RME Fireface400/800 + en Quadmic preamp om du behöver fler mikrofoningÄngar.

KÀnns som det kan springa ivÀg lite i stÄlar... Sen Àr det inte 8 preamps i dom korten heller va?

Tanken Àr att jag vill ha det sÄ lÀttflyttat och smidigt som möjligt Àr.

Postat
Presonus FirePod dÄ, 5995:-. Skulle fortfarande rekommendera RME-lösningen. Kvalitén tÀvlar i högsta divisionen.

Jofan vet att det Àr ett grymtkort! Men tror inte budgeten orkar med det tyvÀrr..

Men Presonus FirePod har jag kollat pÄ förut.. Ligger pÄ 4900 frÄn THOMANN

Skulle jag behöva 2st. För det Àr ingen ADAT möjlighet pÄ det kortet va? FrÄgan Àr vad som Àr bÀst isÄfall? Den lösningen eller den med Focusrite kortet och behringer AD/DA converten.

Postat

Var hittar du det? 😼

Postat
Men sedan vet jag inte hur jag ska göra med mickar.

Idag har jag:

1st röde nt-1000 till sÄng

1st JJlabs till baskagge, dÄ jag försprÄkar att trigga kagge.

1st Sm57. Virvel/GitarrstÀrkare.

Köpa minst 3 st sm57, för att live kunna ha tvÄ till virveln och kunna micka tvÄ gitarrstÀrkare.

3000kr

Men hur ska jag göra resten av trummorna? Har dÄ ca 4000kvar. Ska jag strunta i att micka pukorna live tillsvidare och köpa tvÄ lite finare OH mickar nu och köpa till pukmickar lÀngre fram? Ofta kanske man kommer till livestÀllen dÀr rubbet redan Àr mickat. SÄ dÄ kan jag nyttja Sm57 pÄ pukorna nÀr jag kör replokalsinspelningarna.

Kanske ett par Oktava Mk-012 som OH, ligger pÄ ca 4000kr.

Oktava Mk012 Ă€r suverĂ€na var man Ă€n placerar dem - sĂ„ sĂ„dana kan du absolut satsa pĂ„. đŸ˜Č

Vill du ha billigare smĂ„membranare som har en mer neutral upptagning, sĂ„ kolla pĂ„ Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! 🙂

Postat
Oktava Mk012 Ă€r suverĂ€na var man Ă€n placerar dem - sĂ„ sĂ„dana kan du absolut satsa pĂ„. 😳

Vill du ha billigare smĂ„membranare som har en mer neutral upptagning, sĂ„ kolla pĂ„ Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! đŸ˜Č

Har kollat lite pĂ„ CM3 ocksĂ„... Det skiljer Ă€n tusning i pris.. Om man tittar pĂ„ Ă€n viss sida :-) 🙂

Vad tycker du. Ska man köra pÄ CM3 kanske?

Postat
Har kollat lite pĂ„ CM3 ocksĂ„... Det skiljer Ă€n tusning i pris.. Om man tittar pĂ„ Ă€n viss sida :-) 😆

Det Àr inte parpris vs styckpris dÄ?

CM3 Àr hursomhelst vÀldigt fin. Tycker man fÄr gÄ upp ganska mÄnga tusenlappar för att hitta nÄgot likvÀrdigt.

Men det Àr ju en smaksak ocksÄ.

Postat (redigerat)
Jag har tÀnkt att dra igÄng en mobil studioverksamhet. SÄ jag tÀnkte kolla med er vad för prylar ni tycker jag ska ha.

Tanken Àr att kunna komma till bands replokaler för att göra inspelningar och Àven ta upp liveinspelningar. Detta Àr en hobbyverksamhet, mest för skojs skull.

Kul! 😆

Men jag saknar en del utrustning i din lista.

DI-boxar - Jag sÄg ingen mick till basstÀrkare, sÄ jag antar att du tÀnker ta signalen direkt. Du kommer du behöva en DI-box, framförallt vid liveinspelningar. Bra att ha till synthar, elpiano, samplers mm

Mickstativ & kablar - Ska du spela in trumset med 6 mickar, plus tvÄ gitarrer och eventuellt flera sÄng behöver du Ätminstone en tio mickstativ. Om jag fattat det rÀtt kommer du ha möjlighet att spela in 16 spÄr samtidigt. Det vore ju bra om du hade mickar/DI-boxar som matchar det.

Splitta signaler? - NÀr man spelar in live Àr det den smidigaste lösningen. AnvÀnd samma mickar som PA't anvÀnder. Men det krÀver att ni splittar signalen pÄ ett sÀtt som alla kÀnner sig bekvÀma med. PA-tekniker kan vara vÀldigt kinkiga (med alla rÀtt) pÄ den punkten.

Medhörning - Ganska viktig detalj. Investera i tre-fyra slutna lurar av bra kvalitet och en kraftfull hörlursförstÀrkare.

Multikabel - Om du tÀnker spela in live Àr det nÀstan ett mÄste. Annars kommer du att bli sittande i utkanten av scenen eller vid FOH.

Kan vara smidigt nÀr du spelar in i replokal ocksÄ. Det Àr bra att ha möjligheten att rigga upp datorn i ett anslutande rum.

Monitorer? - Jag tycker att det kan bli lite referenslöst att jobba helt och hÄllet i lurar under en hel inspelning. Bra att ha nÀr hela bandet vill lyssna pÄ en tagning tillsammans, eller det ska göras en snabbmix pÄ plats, etc.

Edit: la till lite...

Redigerat av joachime
Postat

Var hittar du det? 😆

sÄg ett pÄ vendolin som gick för 8000... funkar galant.. jag körde med det bordet i en studio för inte sÄ lÀnge sen.. bordet Àr jÀdrigt lÀttjobbat, men kanske lite trÄkigt o ha i studiomiljö.. funkar hur jÀdra bra som helst live!!!

yamaha 01v 96 har ADAT expansion sÄ man kan köra in via digitalkabel mot ett ljudkort med adatlitepipe!!

Postat

jag Àr ju ingen expert, men har ett sÄnt hemma hos farsan.

lite klurigt att förstÄ till en början men kan skicka ut 2x8 digitalt (optiskt, via nÄgon adat interface tror jag) och till sammans med ljudkortet fÄ 8+4 extra analoga inputs.

alltsÄ... hmm... 28ingÄngar, om nu datorn pallar med det.

fungerar Àven grymt som vanligt livebord, med ok effekter.

fast nu undrar jag om min utrÀkning stÀmmer eftersom mixern bara har 24 ingÄngar...

vet ej

Postat (redigerat)

de dĂ€r 4 sista ingĂ„ngarna Ă€r stereo.. dvs 2 ingĂ„ngar!!! 😆

edit: men in i ett digi002, fĂ„r man antingen begrĂ€nsa sig till 16 mickar eller bussa ngra kanaler i taget!! 😎

Redigerat av IDF
Postat

Att dom fanns sÄ billigt? Har jag missat totalt. Trodde dom lÄg runt 13-15k.

Dom har ju en inbygd adat-I/O men tar ju Àven mini-YGDAI-kortet MY16-AT sÄ dÀr har du 2xADAT-I/O till.

Postat
Att dom fanns sÄ billigt? Har jag missat totalt. Trodde dom lÄg runt 13-15k.

Dom har ju en inbygd adat-I/O men tar ju Àven mini-YGDAI-kortet MY16-AT sÄ dÀr har du 2xADAT-I/O till.

javisst.. sweet som fan e re.. sugen pĂ„ o köpa en o bygga ett rack med en digi002r, en utdragbar skena med en iBook eller dylikt samt lĂ€ngst upp en 01v.. 😎

med hjul sjĂ€lvklart, o sen bara sticka ivĂ€g o lira in överallt.. 😆

hmm ere inte sÄ att adaten Àr en tillÀgsgrejj??

Postat
Kul! 😆

Men jag saknar en del utrustning i din lista.

DI-boxar - Jag sÄg ingen mick till basstÀrkare, sÄ jag antar att du tÀnker ta signalen direkt. Du kommer du behöva en DI-box, framförallt vid liveinspelningar. Bra att ha till synthar, elpiano, samplers mm

Mickstativ & kablar - Ska du spela in trumset med 6 mickar, plus tvÄ gitarrer och eventuellt flera sÄng behöver du Ätminstone en tio mickstativ. Om jag fattat det rÀtt kommer du ha möjlighet att spela in 16 spÄr samtidigt. Det vore ju bra om du hade mickar/DI-boxar som matchar det.

Splitta signaler? - NÀr man spelar in live Àr det den smidigaste lösningen. AnvÀnd samma mickar som PA't anvÀnder. Men det krÀver att ni splittar signalen pÄ ett sÀtt som alla kÀnner sig bekvÀma med. PA-tekniker kan vara vÀldigt kinkiga (med alla rÀtt) pÄ den punkten.

Medhörning - Ganska viktig detalj. Investera i tre-fyra slutna lurar av bra kvalitet och en kraftfull hörlursförstÀrkare.

Multikabel - Om du tÀnker spela in live Àr det nÀstan ett mÄste. Annars kommer du att bli sittande i utkanten av scenen eller vid FOH.

Kan vara smidigt nÀr du spelar in i replokal ocksÄ. Det Àr bra att ha möjligheten att rigga upp datorn i ett anslutande rum.

Monitorer? - Jag tycker att det kan bli lite referenslöst att jobba helt och hÄllet i lurar under en hel inspelning. Bra att ha nÀr hela bandet vill lyssna pÄ en tagning tillsammans, eller det ska göras en snabbmix pÄ plats, etc.

Edit: la till lite...

Ja Di-box har jag missat. SÄ dÀr kommer pÄ kanske nÄgon tusing.

Mickstativ har jag endel. Kommer nog dock behöva nÄgra till.. Multikabel har jag funderat runt Àr nog inte fel heller. Hittade Àn grymt billig för 1200 pÄ thomann. DENNA

Monitorer Àr nog inget jag vill ha med mig nÀr jag flyttar mig. DÀr fÄr lurar duga. Monitorer har jag hemma. Men nÄgra extra lurar kommer behövas.

Ang splitta signalen har jag startat en egen trÄd om det. Den hittar du hÀr https://www.studio.se/index.php?showtopic=32354

Postat

jag Àr ju ingen expert, men har ett sÄnt hemma hos farsan.

lite klurigt att förstÄ till en början men kan skicka ut 2x8 digitalt (optiskt, via nÄgon adat interface tror jag) och till sammans med ljudkortet fÄ 8+4 extra analoga inputs.

alltsÄ... hmm... 28ingÄngar, om nu datorn pallar med det.

fungerar Àven grymt som vanligt livebord, med ok effekter.

fast nu undrar jag om min utrÀkning stÀmmer eftersom mixern bara har 24 ingÄngar...

vet ej

Hmmm men dĂ„ mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ ha ett ljudkort pĂ„ detta, med adat... SĂ„ det kĂ€nns som ett dyrt förslag... Även lite bökigt. Är det inte smidigare att bara ha tvĂ„ 19" Rackenheter? Tanken Ă€r att det ska vara sĂ„ smidigt det bara gĂ„ att ta med sig.

Postat (redigerat)

om jag inte Àr helt ute o cyklar sÄ finns det rackskenor av ngt slag till just den mixern!!!

toppmonterad digitalmixer Àr fanimej fina grejjer!!!!

du lÀr nog hitta ngra schyssta MOTU eller RME kort med adat inout för ngra tusingar pÄ vendolin eller sÄ!!!!

det behöver inte bli sĂ„ himla dyrt.. det Ă€r inte ett mĂ„ste att köpa allt nytt!! mĂ„nga gör "felet" och köper ALLA sina prylar sprillans.. men dĂ„ betalar dom en jĂ€dra massa pengar, för ngt de kan köpa beggat för en jĂ€dra massa mindre pengar.. 😆

edit: angÄende att ta med sig, det Àr hur lÀtt som helst att skruva ihop ett rack pÄ hjul!!!!!!med alla nödvÀndigheter innuti!!!

Redigerat av IDF
Postat (redigerat)

Oktava Mk012 Ă€r suverĂ€na var man Ă€n placerar dem - sĂ„ sĂ„dana kan du absolut satsa pĂ„. 🙂

Vill du ha billigare smĂ„membranare som har en mer neutral upptagning, sĂ„ kolla pĂ„ Line Audio Design CM3. Enormt bra för priset! 😎

Har kollat lite pĂ„ CM3 ocksĂ„... Det skiljer Ă€n tusning i pris.. Om man tittar pĂ„ Ă€n viss sida :-) 😆

Vad tycker du. Ska man köra pÄ CM3 kanske?

Att ha ett par CM3:or Àr verkligen aldrig fel. De Àr vÀldigt bra för ett löjligt lÄgt pris.

Om du tittar pĂ„ min sida, sĂ„ Ă€r det listpriset som stĂ„r dĂ€r (borde kanske Ă€ndra och sĂ€tta ut det egentliga priset i stĂ€llet... 😎 ). De flesta sĂ€ljer dem för 995:-/st. 😉

Om du ska titta pĂ„ lurar, sĂ„ övervĂ€g Ultrasone. De har mycket fina lurar - bĂ„de slutna och öppna. De ger dessutom samma volymupplevelse som andra lurar - men med 3dB lĂ€gre ljudtryck. Det kan vara dessa 3dB som rĂ€ddar hörseln... 😆

NĂ€r det gĂ€ller DI-box, sĂ„ rekommenderar jag gĂ€rna Line Audio Design ADIB, som Ă€r mycket bra. 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Jo, YGDAI-kortet Àr tillval. 1 ADAT-I/O finns inbyggd.

Klart att du ska köpa ett RME-kort och köra till 01V96! Jag rĂ„kar ha ett HDSP9652 till salu.... 😕

Postat
Jo, YGDAI-kortet Àr tillval. 1 ADAT-I/O finns inbyggd.

Klart att du ska köpa ett RME-kort och köra till 01V96! Jag rĂ„kar ha ett HDSP9652 till salu.... 😕

precis som jag tÀnkte..

😼

hur mÄnga adat in/ut har du pÄ det???

Postat

Jag kan intyga att HDSP9652 (som för övrigt Ă€r samma kort som jag kör med), Ă€r ett skitbra kort! 😏

3st ADAT Lightpipe I/O, 1st S/Pdif I/O, 2st MIDI I/O, Wordclock - och en GIGANTISK DSP-mixer/router inbyggd i kortet (Total Mix).

Postat

Vart i hela vĂ€rlden hittar du en 0196:a för under 10 000? 😄

Postat

Vart i hela vĂ€rlden hittar du en 0196:a för under 10 000? 😄

ddet fanns en pÄ vendolin för inte sÄ lÀnge sen!!! 8000 skulle dom ha för den dÄ!!! fint som satan!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.