Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var inne på Madeleine Peyrox hemsida då jag tänkte köpa en CD med henne efter att ha hört henne på radio. Artister brukar ju ge lite smakprov på låtarna från sina album vilket gör det lättare att välja vilken eller vilka skivor man då kan införskaffa. Jag blir lite förvånad då det visar sej att man på hennes hemsida kan lyssna på hennes samtliga låtar i fullängd. Betyder inte det att man kan streama dem (inte för att jag vet hur man gör) och på så vis tanka hem dem utan att betala en spänn? Högerklickar man på låtarna så står det att Macromedia player 8 används. Eller är jag ute och cyklar?

Annons
Postat

Antar att det är Flash som används för att streama musiken. I vissa fall kan du då hitta mp3:orna i mappen Tillfälliga Internet-filer. En annan variant är att baka in mp3:an i en Flash-fil för att göra det lite svårare att "rippa". Då finns det lite olika program med vilka man kan extrahera musiken. Även dessa filer hamnar i ovan nämnda mapp (som .swf-filer). Olagligt lär det inte vara. Den moraliska aspekten är ju en annan och där får du kanske ta dig en funderare. Förmodligen är det också så att kvaliten är låg - det är ju inte ovanligt med mono - dels för att hålla ned filstorleken, men också för att locka till ett CD-köp.

Postat

På skivbolaget Silence har man lagt ut alla plattor streamade i sin jukebox om man har Real Player installerad på datorn. Ganska imponerande samling med alla klassiker med Dag Vag, Gud i brallan osv...Vet inte om dom tänkt på hur enkelt det är att spela in i mp3. Visserligen i realtid. Men ändå...

http://www.silence.se/

Postat

Kikade på hennes hemsida nu och musiken streamas och anropas från flashfilen. Det går alltså inte att kika på hemsidekod och få tag i länkarna till musikfilerna. Vid streaming hamnar heller inga musikfiler i cachemappen.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Man kan ta det ur Windows-APIn direkt. Det finns färdiga program.

Postat

Det verkar ju logiskt att det går att streama (vilkat jag provade med Sound capture) musiken till priset av något lägre ljudkvalitet. Dock hade jag svårt att avgöra ljudkvaliten i mina PC-högtalare. Visserligen innebär det ett litet pyssel att streama då man även ska in i annat ljudprogram och klippa till start och avslutning på låtarna, men det är ju ett bra alternativ om man inte kan få tag på skivan på annat sätt. Nu tänkte jag ändå beställa en av Madeleines skivor, men här öppnar sej onekligen möjligheten att snylta på nåt spår från hennes andra skivor också 😮

Postat (redigerat)

Om man nu bortser från den juridiska aspekten av att spela in ljudet från hennes hemsida (alltså, är det lagligt eller olagligt?) så är ju frågan jag ställer mej: varför göra så?

Om du nu ändå skulle kopiera musiken för privat bruk, med resultatet att artisten och skivbolaget får ett eventuell inkomstbortfall om du inte köper skivan, varför då inte bara ladda ner musiken på illegalt vis? Resultatet är det samma - den enda skillnaden är att du möjligvis inte begår något brott genom att göra det den svårare vägen.

Men då kan man ju undra om du inte begår upphovsrättsbrott för att det är just ett brott eller för att du anser det vara moraliskt fel?

Observera att jag försöker inte peka ut dej som en piratkopierare (usch & tvi? för jag har ju aldrig laddat hem något i hela mitt liv) här utan undrar bara lite över ditt motiv.

kramar,

~ f

edit: woohoo, 200 inlägg! dags att fira med öl, kladdkaka och grädde!

edit igen: ser nu att du ändå ska köpa skivan, så fundera över mitt ovanstående resonemang och följande fråga på ett rent hypotetiskt plan.

Redigerat av force_fEd
Postat

force_fEd, jag hade lite svårt att följa ditt hela resonemang, men det kanske beror på att arbetsdan just är slut och man har bråttom att dra sej tillbaks till sitt lilla spelrum. Hur som helst, Madeleines skiva är beställd och det blev Magnus Bäcklunds senaste också samt Tommy Nilsson till hustrun. Så dom dyker väl upp imorgon.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.