Jump to content
Annons

Skarva midikabel

Zyan

Recommended Posts

Hej

Funderar på att skarva en midikabel, men har fått för mig att det inte går, men varför inte egentligen. Huvudsaken är ju att ettorna och nollorna kommer fram, för det är väl bara data. Har ingen kvalitetssänkning med en längre kabel.

Så varför inte en liten plast och metallbit som har en hona på var sida?

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons

Alla digitalkablar har en maxlängd för att de skall klara överföringen felfritt. Om jag minns rätt är det 5 meter för en midikabel, men jag kan ha fel vad beträffar längden.

Om du skarvar en kabel så kan egenskaperna för kabeln försämras så att maxlängden för korrekt överföring blir kortare.

Om du vill ha en längre kabel än max så krävs någon form av förstärkning av singalen.

Dela på andra sajter

men varför en skarv?? en midikabel kostar nästan ingenting i affären!!!

För jag har två tre meters som ligger här hemma som ska bli fem..

ok.. du kan ju alltid pröva.. själv skulle jag nog aldrig få för mig att rycka upp en digitalkabel!!!

annars kan du ju alltid ha två i reserv.. 😆

Dela på andra sajter

men varför en skarv?? en midikabel kostar nästan ingenting i affären!!!

För jag har två tre meters som ligger här hemma som ska bli fem..

ok.. du kan ju alltid pröva.. själv skulle jag nog aldrig få för mig att rycka upp en digitalkabel!!!

annars kan du ju alltid ha två i reserv.. 😆

Haha..nej, skulle inte rycka upp dem. Det är för plottrigt i dem, tänkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane. Men det blir nog att köpa den längre längden...

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

tänkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane

Ja, då är det en annan sak. Det finns. Jag har en förlängningssladd själv som jag inte använt sedan -97 eller så. Du får den billigt 😆

Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg helt fel, så valdes den slöa midihastigheten bl a för att det skulle gå att ha den tidens "billiga" kablar upp till 15m långa...

Sedan får du alltid lite förluster vid en skarv - men i detta sammanhanget är det säkert helt försumbart.

Dela på andra sajter

tänkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane

Ja, då är det en annan sak. Det finns. Jag har en förlängningssladd själv som jag inte använt sedan -97 eller så. Du får den billigt 😆

Då är det bara en till som jag behöver 🙂

Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg helt fel, så valdes den slöa midihastigheten bl a för att det skulle gå att ha den tidens "billiga" kablar upp till 15m långa...

Sedan får du alltid lite förluster vid en skarv - men i detta sammanhanget är det säkert helt försumbart.

Om signalen kommer fram, funkar sladden då? Eller är det olika kvalitet på signalen? Trodde det var som en digitalsladd, kommer det fram så funkar det.

Dela på andra sajter

Om signalen kommer fram, funkar sladden då? Eller är det olika kvalitet på signalen? Trodde det var som en digitalsladd, kommer det fram så funkar det.

Det ska mycket störningar till för att det ska hända något, så du kan vara lugn... 😛 Kvaliteten blir sämre om man har för lång kabel - och i så fall märker man det genom att det blir dropouts och kanske även fel toner etc, eller att det blir helt tyst.

Dela på andra sajter

Man kan göra en kabel längre och ändå hålla en bra överföring/kvalité. Skärmar man en rätt och väl så blir resultatet bra. Efter lite erfarenheter av VGA sladdar till grafikkort i skolan så har jag uppfattat att det är skärmningen som är en väldigt stor avgörande faktor.

Du kan nog ha länger, bara den är av bra kvalité.

Redigerat av Ohem
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.