Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter som bäst för över min CD-samling till mp3-format. Använder Windows Mediaplayer. Det gick bra med de sisådär första 50 skivorna. Sen börjar NÅGOT, i brist på bättre ord, misstolka skivorna. När låtarna dyker upp i uppspelningslistan (har provat i både Winamp och Mediaplayer) så blir en del 15-20 minuter längre än vad dom ska vara. Och försöker man spela dom, om det går alls, så kan det vara ett godtyckligt helt knippe av låtar på samma spår så att säga.

Skivorna funkar dock helt ok i min vanliga CD-spelare.

CD-rippningen tar helt plötsligt, på de spår på varje skiva där det överhuvudtaget fungerar, vansinnigt lång tid.

CD/DVD-romen är för övrigt den inbyggda i min HP ZV5421 laptop.

Annons
Postat

Alltså det där låter ju i alla fall som en typisk bugg i ett program, att det ballar ur när man når ett visst antal... men jag använder inte WMP själv så jag kan inte hjälpa längre än att peka mot Google. Någon annan har kanske drabbats av samma problem?

Postat

Nej, men cd/dvd-enheter slits med tiden och det kan då inträffa problem liknande detta.

Ett tips i all vänlighet - när du ändå gör detta tidskrävande jobb, se till att göra det ordentligt så du slipper göra det igen framöver. Kanske när du vill ha filerna som aac till den framtida mobiltelefonen, som vorbis till mp3-spelaren. Eller helt enkelt förlustfritt (icke-destruktivt). Använder du exempelvis flac som är ett förlustfritt format så har du alltid valmöjligheten att gå därifrån till valfritt format utan att läsa in hela cd-samlingen igen.

Postat
se till att göra det ordentligt så du slipper göra det igen framöver.

Jag känner mig träffad. 🙂

1998 rippades hela skivsamlingen in som mp3 128 kbps med en sunkig äldre Xing-encoder.

2002 rippade jag om en stor del av skivorna, nu som mp3 192 kbps och LAME.

För en månad sedan valde jag att mina nya skivor rippas in som aac istället. Men alla tidigare mp3:or av tidigare skivor får ligga kvar, för jag har inte tid eller motivation att rippa om dem igen.

Postat

Olsberg, tack för tipset!

Har i och för sig kodat i 320 kps/44.1 khz, men man vet ju aldrig...

Verkar som om CD/DVD-romen är kass. Nu kan den inte läsa några skivor alls, och inte bränna. 1.5 år är laptopen... Går det att byta själv om så skulle krävas? Vill minnas att det bara är 1 års garanti på HP (skrattretande kort egentligen), men att jag köpte någon slags extra försäkring. Får hem och rota i papprena.

Postat

Det är lite beroende på bärbar modell om enheten går att byta. Om jag får komma med en rekommendation, så är det en extern Plextor där du i så fall använder det medföljande programmet Plextools som är helt suveränt för att kopiera ljudspår från cd. Det gör jobbet både exakt och relativt snabbt (snabbare än EAC) - samt kan spara direkt till flac.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.