Jump to content
Annons

Neumann U87


AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)

Hallå på er!

Håller på att skriva uppsats om Neumann och tänkte vända mig till er här på forumet för lite åsikter.

Är intresserade av vad ni tycker om just 87:an.

Gillar ni den eller inte?

Varför?

Vad använder ni den till?

osv...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

själv köpte jag min U87 för att ha när jag skype'ar. tyckte att det följde med en sån käck anordning att hänga upp den i. och så är den ju stor och fin också. dom där eländiga headset'en tappar man ju bara bort hela tiden....

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen Neuman U87 har jag minnsan använt.. På lite håll (ca 2 meter) och för att återskapa ett bra flygelljud.. Det är en bra mic! Eller vad vill du veta???

Jag skulle aldrig komma på ideén a stoppa in en U87 i en baskagge eller fånga vrålet från en grovlande hårdrocksångare. En U87 är en finsmakande mic helt enkelt som lämpar sig bäst för att återskapa lättare aukustikst material. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen Neuman U87 har jag minnsan använt.. På lite håll (ca 2 meter) och för att återskapa ett bra flygelljud.. Det är en bra mic! Eller vad vill du veta???

Jag skulle aldrig komma på ideén a stoppa in en U87 i en baskagge eller fånga vrålet från en grovlande hårdrocksångare. En U87 är en finsmakande mic helt enkelt som lämpar sig bäst för att återskapa lättare aukustikst material. 

Men Schhhhh!!! Att det alltid ska komma nån seriös jävel och förstöra hela grejen.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Schhhhh!!! Att det alltid ska komma nån seriös jävel och förstöra hela grejen.... 😛

Äsch då.. Så seriös är jag inte.. Har precis tagit min andra fulwiskey från Estland 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fylla på lite info som kan vara bra att ha i ditt project.. Neuman U87 är världens mest kopierade kondensatormic.. Den är förebilden för många nya "billigare" kondenstaormickar.. Den som jag kommer att tänka på först är väl ADK 51 (uppenbar designstöld av Neuman U87). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Schhhhh!!! Att det alltid ska komma nån seriös jävel och förstöra hela grejen.... 😎

Jag har min som "Listen Mic" i Liverummet för att höra vad musikerna säger till mig... I kontrollrummet har jag en U47'a som talkback mic.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fylla på lite info som kan vara bra att ha i ditt project.. Neuman U87 är världens mest kopierade kondensatormic.. Den är förebilden för många nya "billigare" kondenstaormickar.. Den som jag kommer att tänka på först är väl ADK 51 (uppenbar designstöld av Neuman U87). 😛

Nix! Det är den mjukare U67 som har varit ljudmässig förebild för A51 - alltså inte U87... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser U87an vara kraftigt överkattad.

Har ägt två en gång i tiden.

Sålde dom och köpte bättre mickar för mindre pengar.

Kan möjligtvis locka vissa kunder.

Inte dålig, men alldeles för dyr i förhållande till dess prestanda.

Hamnar inte i närheten av min topp 10 mikrofon-lista.

Mvh

Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt U87 vid ett antal tillfällen. Mest på sång då. En gågn på baskagge och aldrig mer 🙂 Dess "lillebror" u89 är dock prima på kick och elbas.

På rätt sångare är den fantastisk. Den är i mina öron helt neutral och återger vad som står framför den. Den är oxå svinbra på akustisk gitarr på sisådär en meters avstånd. Var längesedan jag använde en sån nu, använder uteslutande Brauner nu. Som iof är en avknoppare från Neumann 🙁

Jag har hört att det skall vara en viss kvalitetsskillnad på de u87´or som är "made in west germany" och "made in germany". Någon som känner igen det?

Förövrigt tycker jag det är ett ofog att spamma ner någons seriösa tråd på det här sättet som gjorts, han ställde en seriös fråga för fan. Skärp er.

/Måndagsmorgongrinig.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)
Förövrigt tycker jag det är ett ofog att spamma ner någons seriösa tråd på det här sättet som gjorts, han ställde en seriös fråga för fan. Skärp er.

Håller med.. jäkla ryggdunkstråkpellar. När man frågar nåt på det här forumet på ett trevligt sätt kan man väl bemötas med i alla fall respekt eller råd.

För övrigt så är Neuman U87 en strålande mikrofon.

Använd den mycket och bli en snällare människa.

Hallå på er!

Håller på att skriva uppsats om Neumann och tänkte vända mig till er här på forumet för lite åsikter.

Är intresserade av vad ni tycker om just 87:an.

Gillar ni den eller inte?

Varför?

Vad använder ni den till?

osv...

Tack på förhand!

När jag kan använder jag den på det mesta utan ljud med högt tryck exempelvis närmikning trummor och sång (utan puff).

Jag tycker att den har det bästa mellanregistret jämfört med de flesta mikar. "Lillasyster" U89 är faktiskt lite vekare, speciellt då i mellanregistret.

Lycka till med din uppsats

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med.. jäkla ryggdunkstråkpellar. När man frågar nåt på det här forumet på ett trevligt sätt kan man väl bemötas med i alla fall respekt eller råd.

Men vadå vad ska man säga då? 😉

"Ja det är en jättebra mikrofon, använder den mest till sång", det kommer ju alla säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med.. jäkla ryggdunkstråkpellar. När man frågar nåt på det här forumet på ett trevligt sätt kan man väl bemötas med i alla fall respekt eller råd.

Men vadå vad ska man säga då? 😉

"Ja det är en jättebra mikrofon, använder den mest till sång", det kommer ju alla säga.

Det är lite som att gå in på ett poesiforum och fråga vad skalderna tycker om fjäderpennor och vad de använder dem till. Eller ett Beatlesforum och fråga om de gillar Beatlesskivor, och vad de brukar använda dem till. Eller...

Äh, de flesta av oss här kommer nog aldrig få laja med en U87. Med tanke på dess rykte skulle jag gärna ha en, men jag misstänker att en omarbetning av mitt rum och en riktigt bra preamp skulle göra mycket mer skillnad än ett mikrofonbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig komma på ideén a stoppa in en U87 i en baskagge eller fånga vrålet från en grovlande hårdrocksångare.

Ha ha jag har själv growlat in i en U87:a på två demos och det lät jäkligt fint tycker jag.

😠

Vi testade den på hi-hat med en gång minns jag men den tog upp alldeles för mycket av allt runt omkring så den gick bort.

I övrigt en trevlig mick men prislappen är för hög tycker jag.

Håller också med om att det är onödigt att spamma ner någons seriösa fråga med en massa struntprat. Det finns flera andra oseriösa trådar på forumet som man kan hålla sig till om man bara vill svara för att man tycker det är kul utan egentliga fakta eller något vettigt att tillföra.

EDIT:Stavfel

Redigerat av the_Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Tack för alla SERIÖSA svar!

Tråkigt med alla andra som hjälper till och bidrar till att det här forumet har så dåligt rykte som det faktikst har på "lite högre nivå". Det hade inte behövt se ut så...

Men till er som fortfarande tar tråden seriöst kan jag ju utveckla det hela lite.

Meningen med uppsatsen är att jag ska försöka ta reda på vad det är för speciellt som U87:an har, som gjort den till den referens för stormembransmikrofoner som den faktikst är idag. För som sades i tråden så är ju faktikst U87:an den mest kopierade mikrofonen.

Jag ska genomföra mätningar, inspelningar, komponentjämförelser, och dessa typer av frågeställningar, för att se om det finns något magiskt, eller om U87:an egentligen bara är som ett par Levis Jeans... 😠

Fler SERIÖSA åsikter mottages tacksamt! 😕

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och kollade på Norrbotten Big Band med Peter Erskine i lördags. SR spelade in och jag har nog aldrig sett så många U87:or samtidigt(såg ut att vara sådana). "Dyrt" tänkte jag för mig själv men det är bra att det finns resurser någonstans och det är väl ingen tillfällighet att just den mikmodellen används i sådana sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)
Det är lite som att gå in på ett poesiforum och fråga vad skalderna tycker om fjäderpennor och vad de använder dem till. Eller ett Beatlesforum och fråga om de gillar Beatlesskivor, och vad de brukar använda dem till. Eller...

Ja, och om ett barn frågar varför jorden är rund, vad säger du då?

Ska det vara på den här nivån? Killen kommer ju med ett seriöst upplägg. Han borde bemötts med respekt även om han vore en nybörjare som ska inhandla mik för pappas pengar. Var lite förstående och använd humorn nyanserat nästa gång.

Tack för mig.. ses i någon annan tråd snart.

Hoppas på ett bättre klimat här..

Och Anders. Din uppsats blir nog superbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit mycket intressant att testa en U87 och jämföra med mina andra testinspelningar. Jag misstänker nämligen att många använder den för att den traditionellt anses vara "bäst" och för att alla förväntar sig att det är en sådan som ska användas i en seriös studio - trots att det kanske finns andra som är ännu bättre i dag... Jag kan förstås vara helt ute och cykla, men jag tror i alla fall att det ligger något i resonemanget - åtminstone tills jag har haft möjlighet att testa en sådan själv och kanske blivit överbevisad... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit mycket intressant att testa en U87 och jämföra med mina andra testinspelningar. Jag misstänker nämligen att många använder den för att den traditionellt anses vara "bäst" och för att alla förväntar sig att det är en sådan som ska användas i en seriös studio - trots att det kanske finns andra som är ännu bättre i dag... Jag kan förstås vara helt ute och cykla, men jag tror i alla fall att det ligger något i resonemanget - åtminstone tills jag har haft möjlighet att testa en sådan själv och kanske blivit överbevisad... 🙂

Claes, jag tror inte att Oceanway Studios i Nashville köpte in 6 stycken U87'or bara för att man 'måste' ha sånna i en seriös studio, utan just för att den klarar att leverera nåt som andra inte klarar.

Självklart finns det mikrofoner som antagligen låter bättre, men jag tror definitivt inte att U87'an är överskattad på någit vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

för svenska studios med eventuella amerikanska (eller vilka kräsna som hellst) kunder är det också ett föräljningsstrategiskt riktigt beslut att ha u87. Om det säger mer om miken eller kunderna får var osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

U87:an är inte överskattad. Den är bara dyr.

Många stormembransmickar låter jättebra, och det är snarare studion i övrigt som är den svaga länken. Men trots det har jag inte hört en U47-kopia eller U87-kopia som varit i närheten av originalet. Och hittar du nån klon som ärligt talat kan motsvara U87:an så vill jag tacksamt veta det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...