Jump to content
Annons

Skymning


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Många skriver och pratar om skymningen. NÄR inträffar den? Ge mig ett klockslag eller annan förklaring.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Skymning inträder vid gränsen mellan dag och natt, då solen passerar horisonten och solskivan endast delvis är synlig.

På grund av ljusets brytning i atmosfären har solen rent geometriskt kommit flera grader under horisonten, när den från jorden tyckes ligga precis vid horisonten.

Man skiljer mellan olika sorters skymning:

Borgerlig skymning råder då solen ligger mellan 0° och —6° i förhållande till horisonten. Detta avspeglar ungefär gränsen där det går att läsa en normal text utan extra belysning.

Nautisk skymning råder då solen ligger mellan —6° och —12° i förhållande till horisonten. Detta anger den ungefärliga gräns då det är möjligt att på havet urskilja horisonten vid användande av sextant.

Måttet för solens läge (elevationen) tas vid solskivans bredaste ställe. Tidpunkten för soluppgång resp solnedgång blir den tidpunkt då precis halva solskivan ligger över horisonten och den andra halvan under. Skymning råder alltså en stund på ömse sidor om denna tidpunkt.

Den tid det tar för solskivan att "stiga upp ur havet" resp "sjunka ner i havet" varierar starkt allt efter ortens läge på jorden. Nära ekvatorn går det mycket snabbt, på bara några få minuter växlas mellan fullt dagsljus och svart natt, och denna tid är densamma hela året. Ju längre man kommer mot polerna, dess längre tid varar skymningsperioden, och den är årstidsberoende. Norr om norra polcirkeln och söder om södra polcirkeln kan vissa tider på året skymning råda flera dagar i följd. Andra tider på året råder hela dygnet natt. Ett halvår senare är det dag hela dygnet.

Att solen själv och naturen skimrar i orange vid soluppgång och solnedgång beror på att olika delfärger i solljusets spektrum bryts olika mycket vid genomgången av atmosfären.

När solen i skymningstid står nära horisonten tycks den vara mycket större än mitt på dagen. Det är en synvilla, som förklaras av att atmosfären vid snett solljusinfall fungerar som ett förstoringsglas. Motsvarande fenomen råder f ö även vid månens uppgång och nedgång."

(wikipedia)

kom igen musik bättre kan du.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för svaret! Jag har ofta undrat.

"Borgerlig skymning råder...där det går att läsa en normal text utan extra belysning". Jag undrar vad som menas med en normal text, är det en bok på en halvmeters avstånd, är det en gatuskylt vid ett hus?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver ut text från datorn med tio punkter så blir det normalstort på ett a4 Ett stort "H" blir då ganska exakt två millimeter högt.- Jag mätte lite i böcker och det verkar som att Stora "H" i en normalsatt typografi är ungefär 2.25 millimeter höga (bredden skippade jag just nu)

empirin är den enda sanna vetenskapen hävade ju vissa av våra filosofer så det gäller väl att ta en bok som man uppfattar som normal och sätta sig i skymmningen helt enkelt.

Apporopå borgelig så undrar man ju lite var uttrycket kommer ifrån.

Själv är jag nog en skymmningsmänniska jag gillar när det skymmer. Vilket ju betyder "blir dolt" på något sätt. Världen döljs av ljusets frånvaro. En slöja av mörkjer täcker oss och gör saker mer mystiska mer oförutsägbara än i dagens kranka blekhet. Hur många saker är inte möjliga på samma sätt i ljus som i mörker. Ta en så banal sak som att vara full. Det är faktiskt ganska underligt att vara det i dagsljus, men mycket mer behagligt i skymmning eller mörker.

Gryning har inte samma rika ordinnehåll heller. Det är inte många saker som sker i gryning, visst ett slags uppvaknande eller begynnelse kanske. Tidens gryning säger man ju förståss....

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Under skymningstiden så är det blåa ljuset i ljusspektrat framträdande. Det är det ljus som skadar näthinnan på sikt. Alltså bör man undvika att vistas i skymningen. En annan sak man nu vet är att anledningen till att närsyntheten ökar hos vissa personer är att de läser för mycket på nära håll. Bara för något år sedan så sa man ju att nänänä...det kan det inte bero på. Jag hade rätt i min fundering, redan för 30 år se'n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...