Prayfruit (oregistrerad) Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Hej. Jag funderar att byta mick(ar) på min Fender American Vintage '62 Stratocaster. Den är som bekant fabriksutrustad med 3 vintage stratocaster single coil mickar. Jag är supernöjd med gitarren som helhet och gillar ljudet, men skulle vilja uppnå lite tyngre och fylligare distljud utan att gå miste om originalljudet i övrigt. Jag spelar mycket blues vilket gitarren i nuläget lämpar sig helt otroligt bra till, men jag vill också kunna spela tyngre musik och vintagemickarna är inte precis ultimata för det ändamålet. Jag är helt ny vad gäller mickbyte, är det någon som har några idéer, tips, åsikter? Någon med egen erfarenhet av liknande? Jag vet inte så mycket själv, det kanske t.o.m. är helgerån att modifiera en vintage strata på detta sätt? Tacksam för svar!
DrHans Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Låter som du skall ha en HB i stallläget. Det finns väl HB som tar lika mycket plats som en SC. Kolla hemsidorna hos EMG, Seymor Duncan, Dimarzio och Lundström.
Emil Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 (redigerat) Det handlar väl inte om en äkta Strata från -62? Det är väl en reissue? Vilket fall som helst, Fenders Texas Special mikrofoner är precis de du är ute efter. Lite krämigare och lite mer bett än orginalmikrofonerna. Har själv en Fender American Standard Stratocaster som lät riktigt jävla bra, sen bytte jag till Texas Specials och den blev helt sjukt bra. Har även en ny volympott som är bättre så nu låter den ungefär som med de gamla mikarna med volymratten på 8 och drar upp den till tio så får man det där extra bettet. Redigerat 22 oktober 2006 av Phobos
Prayfruit (oregistrerad) Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Tack för tipset! Och ja givetvis är det en reissue, tänkte inte ens på att skriva det.
Emil Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Då kan du ju våga dig på en humbucker i stalläget om du vill kunna spela feta hårdrocksmattor.
Emil Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 En länk till Fender-mikarna: Fender Texas Specials
Prayfruit (oregistrerad) Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 Tack för länken. Vad gäller humbuckers, vad skulle rekommenderas på det området?
Emil Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 En Seymour Duncan JB brukar funka bra till det mesta, har en sån på en av mina gitarrer och den är riktigt bra faktiskt. Tänk då på att du ska ha Trembucker-varianten, den vanliga är inte anpassad för Fendergitarrer så då hamnar polerna fel. Det finns även humbuckers i samma format som singlecoils, blir inte riktigt samma tryck men det kan va en bra kompromiss ibland. En som jag hört gott om är Seymour Duncan JB Jr.
Desecrated Postat 22 oktober 2006 Postat 22 oktober 2006 jag rekommenderar inte att du stopppar en humbucker i en fender. utan att du istället tar en riktigt monster seymour duncan eller i bästa fall stacked singlecoil mickar, det är alltså en humbucker mickarna är stapplade på varandra. Fast jag kommer inte på just nu vem det är som gör dom. Misstänker att det är duncan-
Emil Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) jag rekommenderar inte att du stopppar en humbucker i en fender. utan att du istället tar en riktigt monster seymour duncan eller i bästa fall stacked singlecoil mickar, det är alltså en humbucker mickarna är stapplade på varandra. Fast jag kommer inte på just nu vem det är som gör dom. Misstänker att det är duncan- Har du verkligen koll på vad du pratar om nu? Redigerat 23 oktober 2006 av Phobos
Hilmer Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Jag håller själv på och funderar på mickbyte på en Fender där jag också har orginalmickarna kvar. Är det MYCKET hårdare musik du vill spela så är det ju något humbuckerliknande du bör byta till. Dimarzio har en mick som heter Tone Zone S som låter rätt likt en humbucker. Seymour Duncan har några stycken. som kan vara ok. JB Jr, Li'l Screaming Demon och Hot Rails t.ex. Alla ovanstående mickar ändrar ju en hel del på utseendet på gitarren - till det sämre tycker jag. Byter man bara stallmicken till någon av ovanstående så har man ju möjligheten att kunna använda hals-och mittmickarna när man vill använda det klassiska single coil ljudet. Däremot brukar det kunna bli problem i och med den stora skillnaden i ljud och output mellan stallmicken och de andra mickarna. Det kan till viss del jämnas ut genom att ändra höjden på mickarna men riktigt bra tycker jag det är svårt att få det. Alternativet är ju att byta alla mickarna. Seymour duncan har t.ex ett set som är riktigt bra om man vill rocka till sin strata ordentligt. Men enligt mig så tappar man en hel del av det sköna strataljudet. Se här: SD set Det är faktiskt en rätt ok begagnatmarknad på mickar så man kan kosta på sig att prova lite och sälja om man inte är nöjd utan att förlora särskilt mycket på det. Sen sitter ju en hel del av ljudet i stärkaren också......och i fingrarna
arhall Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Om du ska byta rekommenderar jag brumfria eftersom de har blivit riktigt bra sista åren. DiMarzio's Virtual Vintage-serie, finns i ett gäng flavours. T.ex. Blues och Heavy Blues har fortfarande mycket Stratakaraktär trots att de närmar sig en P90. Bäst är Kinman Blues, tysta och låter så mycket fet strata man kan önska. Sist men inte minst, det har såå mycket att göra med anslag med hur det låter..... Redigerat 24 oktober 2006 av arhall
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.