Jump to content
Annons

Yamaha´s "nya" monitorserie

Peter Hallin (oregistrerad)

Recommended Posts

Har kollat lite smått på Yamaha och deras nyare serier studiomonitorer. De har HS-serien som ska vara NS-10ornas efterträdare. Och MSP-serien som ska vara kanske lite mer referens-raka och ärliga. Svårt att få någon vidare klarhet i hur de har tänkt med de olika. Också knepigt med vad de kostar. Musikbörsen verkar vara de som har dem. Men om det är priser per par eller styck framgår inte.

Har någon här någon erfarenhet av att jobba med någon av lådorna det gäller. Åsikter?

Dela på andra sajter

Annons

Muskbörsen tar pris per st och jag handla mina på 4sound och fick dem lite billigare, men postorder är nog billigast som vanligt.

Hmm..vad ska man säga, lite rakare frekvenskurva än ns10 orna, och snygga 😆 . Men hs50 kräver en sub också, det klarar man sig utan med hs 80.

Jag ångrar inte mitt köp, men är fortfarande en nybörjare så kan dock inte jämföra mer.

Dela på andra sajter

Fandurs. Jag var rädd för det.

Jo, snygga är de onekligen. Rakare är bra, och sub har jag en billig som står och skräpar. Men jag är ändå inte så stor på lågbas så det rullas ändå av ganska friskt. 😄

Såg i en annat tråd att Hellpig har ett par HS50? Fortfarande nöjd? Jämförelser? (om du ser detta)

Och innan fem pers börjar säga: "Gå till butiken med skivor och lyssna!" JA, jag ska, men vill ändå narrow it down osv...

Dela på andra sajter

Jag köpte mina 80 för drygt en månad sen. Är mycket nöjd, och jag gör mycket bättre mixar (har jag fått höra från flera håll) i dessa lådor.

Upplevde dom som lite basfattiga i början, men det var nog snarare att mina tidigare Alesis M1 va lite för basiga.

köpte mina på thomann... 4800:- (?)

Dela på andra sajter

Hellpig här... 🙂 Jo, jag är nöjd men benägen att hålla med om att det förmodligen skulle bli ännu bättre med en sub. Har inte testat med en sub men de är svaga i basen och med svaga menar jag att det känns inte riktigt som att de lägsta frekvenserna kommer med helt enkelt.

Jag lyssnade på flera par innan jag köpte dessa. De som lät bäst var Genelec (8030? små högtalare som man kan få i svart eller silver), tveklöst. De kostade dock över 6000 kr vilket var långt över min budget. Det fanns andra som lät bra också men de var ganska stora.

Så mina krav var:

* Inte för dyra - runt 3000 kr.

* Inte för stora - har ont om utrymme för närvarande.

* Inte för höga krav/ambitioner - vi snackar hemstudio här. Jag måste inte ha coola högtalare som kostar en månadslön styck. Det behöver inte 80 % av Studio forums användare - tror jag. Så sluta lyssna på folk som skriker att man inte får något vettigt för under 6000 kr ... eller 8000 kr ... eller 15000 kr. Bedöm efter ditt eget behov och låt Palle med en fetingstudio i Ståkkhålm city köpa sina dyra prylar själv. OK, det var det utlägget. 🙂

Yamaha svarar perfekt på ovanstående krav. De är små, de låter bra och man kan ösa på ganska bra med dem och jag gav 3495 kr på 4Sound för dem. Jag saknar bas ... men jag är helt övertygad om att en billig Behringer sub kan göra det jobbet lika bra som Yamahas dyra sub som kostar över 5000 spänn.

OK, hoppas det är upplysande nog. Har du någon annan fråga så ställ dem gärna, kan jag så svarar jag.

Edit:

Innan någon jäkla besservisser kommer och skriver att "monitorer skall inte låta bra, de skall låta rakt" så är det just det jag menar. 🙂 Jag anser att man kan nöjeslyssna i dessa monitorer - om det är ett album som är välproducerat och bra mixat etc. Är det inte det så hör man bristerna... ok. Nock från mig nu. 🙂

Redigerat av Hellpig
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Folk köper nu för tiden mest system med subbasar.

Jag gillar att få med djubbasen när jag mixar.

Skall man få med djupbas måste nästan ha subbas eller stora lådor.

Jag väljer subbas.

Tidigare har jag också tyckt att mixa med subbas är kass.

Men si nu är det tvärtom på grund av dessa skäl:

1. Jag har mixat filmmusik och effekter, utan subbas är du rökt.

2. Att inte höra vad som händer i botten är mystiskt för mig. Jag tror detta är ett arv sedan man gjorde vinylplattor, man var tvungen att skära basen så att det gick att pressa. Lika korkat som om man skulle kapa vid 10kHz.

Och nu kommer jag att få stryk i forumet... 🙂

Jag tycker också att man väljer efter budget och behov.

Jag gillar Yammorna, funderar faktiskt att köpa dessa till mitt vardagsum ihop med en subbas.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Man skall väl få mixa hur man vill utan att få stryk! 🙂 Och det säger ju sig självt - hör man inte vissa frekvenser så kan det ju låta helt koko när man spelar upp materialet i en anläggning som kan återge de frekvenserna.

Dela på andra sajter

Nä, du ska inte får stryk, du kan få en kram.

Det där med vinyl är ngt av en sanning med modifikation.

Stämmer att vinyl har problem med bas men det handlar om att basen inte får vara hårt panorerad utan ska helst ligga i mitten för att mediet ska kunna hantera djupa frekvenser någorlunda korrekt. Detta resonemang då underförstått att mediet lider av ett gäng andra hörbara brister och fel.

Helt korrekt - effekter till film ska man inte pyssla med om monitorerna inte klarar djupbas.

Mvh

Omni

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Man skall väl få mixa hur man vill utan att få stryk!  🙂 Och det säger ju sig självt - hör man inte vissa frekvenser så kan det ju låta helt koko när man spelar upp materialet i en anläggning som kan återge de frekvenserna.

Tack! Någon som håller med 🙂

Edit: Fler somhåller med....

Och är du sugen på ett system som låter kanon med subbas så finns det ett Blue Sky Mediadesk par till salu på Vendolin för 3 500:-

Jag har själv Mediadesk och jag har svårt att tro man kan hitta något bättre alternativ till dem pengarna. Läs recensioner och lyssan på dem. Upplösning är grym och dem tar inte någon stor plats.

Jag funderade på Berhingers aktiva, Yamaha hade inte släppt sina när jag skulle köpa monitorer. Mediadesk vs Behringers var det lättaste valet jag gjort när jag köpt studioprylar.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är faktiskt stor skillnad på subbas och subbas... kan nästan drista mig till citera tsmalmbe att man inte skall förstöra sin lyssning med någon umpa pumpa subbas.

Man vill ju ha tight ljud, en subbas som bara levererar en grötig massa tillför inget.

Glöm inte det viktigaste när man skall köpa nåt, LYSSNA!

Och framför allt placera högtalare och subbas rätt. Det ger troligen mer för lyssningen än nya monitorer 🙂

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Jag kollade faktiskt lite på det system innan jag köpte men fick intrycket att det mer handlade om avancerade datorhögtalare, alltså mer för lite allmänt "multimediabruk". Jag lyssnade alltså aldrig på dem (hittade inga i Växjö) så det bidde aldrig något med det uppslaget. Men det var kanske synd då?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag kollade faktiskt lite på det system innan jag köpte men fick intrycket att det mer handlade om avancerade datorhögtalare, alltså mer för lite allmänt "multimediabruk". Jag lyssnade alltså aldrig på dem (hittade inga i Växjö) så det bidde aldrig något med det uppslaget. Men det var kanske synd då?

Japp det var synd.

Dela på andra sajter

Hmmm. Jag kommer ha världens beslutsångest, det känner jag redan nu. (Jag är våg).

Det står för tillfället föm mellan HS50M och Event Tr-6.

Det där med vinyl. Jag har läst på många håll att det plockades bort under 40 hz. För att spåren blev så breda att det fanns risk för att nålen kunde hoppa.

I min egen åsikt så tycker jag sällan att det finns något användbart i musik under det ändå.

Så om jag har monitorer som går så långt ner det går (ok, det blir inte ens så lågt) så behöver jag ingen sub, för jag kan se till att det inte finns något under vad min monitor reproducerar.

Dela på andra sajter

Hmmm. Jag kommer ha världens beslutsångest, det känner jag redan nu. (Jag är våg).

Det står för tillfället föm mellan HS50M och Event Tr-6.

Jag skulle lätt valt Event TR-6 av dem. KRK RP6 är också ett bra alternativ.

Men monitorer är så himla subjektivt. Det är i stort sett menlöst att fråga efter råd här. Den som har bäst koll på vad som är bäst för dig är du själv.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.