Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag befinner mig nu på resa i Thailand. Kommer även att besöka Kambodja ett par veckor och kommer antaligen till sverige till jul.

Gick förbi en musik/karaoke-affär i en liten stad här i Thailand och såg att de säljer Shure SM58 för motsvarande 320 kr. Just en sån mikrofon är jag inte intresserad av och de hade inte så mycket annat.. men tanken slog mig ändå att det kanske kan finnas intressanta studio-prylar att köpa i detta land.

Jag undrar om jag kan få tips på vad som är bra och prisvärt här i Thailand och vad jag absolut bör undvika. Tål en kondensatormikrofon typisk backpacking t.ex? 🥰

Varma hälsningar från här.

Annons
Postat

Det finns otroligt mycket kopior av allt i Thailand. Vissa bra och vissa dåliga.

Det låter lite osäkert att köpa elektronik som man vill kunna ha glädje av under en längre tid - just för att risken är stor att det är en billig kopia. Vad som kanske är bättre att köpa i så fall, kan vara traditionella inhemska akustiska instrument, där man lättare kan avgöra kvaliteten genom att titta och känna på dem...

Skräddarsydda kläder är annars något man väldigt gärna kan passa på att köpa om man är i Thailand. Mycket hög kvalitet både på material och jobb (åtminstone hos de som inte bara består av en pytteliten butik och alltid syr till dagen efter...). Det finns många skrädderier i Thailand som syr till stora europeiska märkesfirmor. Den skräddare som jag har haft kontakt med när jag har varit där, har över 100 anställda (ofta kineser, som får bättre betalt i Thailand än i sitt hemland), som syr upp kläderna. En kostym kostar som en polyesterkostym på postorder - men håller minst samma kvalitet som man får hos ett riktigt skrädderi här hemma...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köp kostym, glöm mikrofonen!

Postat

Köp inte saker som är för dyra (tänk ett mixerbord för 20.000), blir väldigt jobbigt att reklamera eller få support. Många rätt billiga grejer som mikrofonen du nämner tycker jag att du kan köpa däremot.

Postat

Shure SM58 görs i Mexico. Varför i hela världen den skulle vara billig i Tailand kan jag inte förstå. Däremot har det tagits en hel del fuskkopior i beslag i England. Micken, kartongen, till och med påsen var nära exakta kopior till utseendet. Om de lät bra berättar inte historien, men de var gjorda nånstans i Kina, rätt nära Thailand alltså.

Snygga Rolex kan man köpa billigt också. De bättre har tre-stegs-garanti. Alltså ett steg, två steg, tre steg -- nu gäller den inte längre.

Allt detta är rätt charmigt, vi vill ju bli lurade.

Gunnar

Postat
Köp inte saker som är för dyra (tänk ett mixerbord för 20.000), blir väldigt jobbigt att reklamera eller få support.

Plus att det låter ganska plågsamt att kombinera ett mixerbord med "typisk backpacking". 😉

Postat

Näe.. Elektronikprylar ska du inte köpa i Thailand.. Dom ska man köpa i Malaysia. Om det är äkta prylar så är inte priset tillräckligt lågt i Thailand.. Funderade själv på att köpa en videokamera då jag var i Thailand sist.. Var på Pantip Plaza i Bangkok och kollade in.. En 3-ccd kamera som kostade ca 7500:- i Sverige, den kostade 5 500:- i Thailand men osäkerheten över garantins gilltighet gjorde att jag skippade köpet. Köp skräddarsydda kläder i stället.. Det är ett bra tips. 😉

Postat

Köpte en v-amp från Tom Lee Music i HongKong tidigare och den var original och fungerade...

Handla i Kina eller Thailand går alldeles utmärkt om man går till lite större affärer och vet hur prylarna skall se ut och låta (annars skall man nog låta bli helt). Polaren är i HongKong igen: Låter 2800kr för en Pod XT Live alldeles åt helsike för mycket?

Åker du förbi Phuket så kan du alltid hälsa på min gamle polare Bhim. Skräddarsytt i bra kvalitet som håller ett bra pris.

Postat

Tack för alla svar!

Ja det är nog dumt att förhasta sig och köpa sådant man kanske inte planerat. När jag kommer till Bangkok nästa gång ska jaf iaf kolla upp några affärer (via tillverkarnas Dealer-sidor).

För tillfället blir det eventuellt ett Gameboy Advance SP. Spelen är rätt billiga här, vet dock inte om de är på engelska...

Postat (redigerat)

Köp spel och DV-skivor.. Allt är piratkopierat och kostar motsvarande 100 bath.. Mycket är skit men va tusan.. Det handlar om typ 17:- .. Jag köpte massor med DV-skivor.. Filmer som inte ens kommit på BIO i sverige ens.. 17:- styck... Och det är lätt att plocka med sig DV-skivor också... Meeen.. Be att få kolla på dom innnan du köper... I bland är dom filmade i biosalong med dålig (helt galen) textning etc etc... 🙂

EDIT: Det är INTE olagligt.. Bara oetiskt 🙂

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.