Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: okänt

ARTIST/GRUPP: Headed for disaster

GENRE: Zombiehardcore

LÅTLÄNGD: 1:19

KOMPOSITÖR: Headed for disaster

PRODUCENT: Headed for disaster / Markus Jonsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 1.81mb

STATUS: inspelning klar, första utkastet på mix. slutmix färdig.

LÅTLÄNK:

LÅTLÄNKNR2:

Nu var det dags igen, är själv inte med i bandet längre men inspelning är gjord hos mig. Det är alltså mest åsikter på mixning samt inspelningsteknik jag skulle vilja ha.

Det jag kan tänka på nu när jag lyssnat på låten någon timme är att virveln inte tar tillräckligt med plats, åsikter?

Kritik eller lovord angående material eller framförande framförs självklart till bandet också.

Tacksam för så jävla mycket flooding som möjligt!

MVH

Markus

Redigerat av Tjongan
Annons
Postat

Skön och förbannad musik. Jag antar att överhängmikrofone(n/erna) skulle kunna tas ner en hel del då attacken i virveln inte är så uppenbar och de är ganska vassa. Märks speciellt på riden. Hi haten låter som att den har för mycket omkring 5000Hz (öka eller minska troligen en del omkring det talet). Gitarrerna har för mycket utav höga frekvenser (>5000Hz).

Vad för mikrofoner har du använt vid inspelningen? Tala gärna om vart varje mikrofon hamnade. Och, någorlunda hur ville du att din mix helst skulle låta?

Jag hoppas att jag kunnat ge bra och rätta förslag fast jag inte är proffessionell inom inspelning och mixning. MvH

Postat

Det är ju jävligt bra!!

håller med om att virveln ska upp, kanske sänka cymbal /hihat ljudet.

man blir sugen att veva lite D-takt när man hör så här bra grejer!!

Postat

Tack för svaren. Jobbar på finslipet nu och jag blir tvungen att trigga virveln för att få bra sound ur den denna gång, måste skylla ifrån mig lite på trummisen som slår gärna och ofta, men inte tillräckligt hårt =).

OH måste ner en bit som ni säger, problemet jag alltid har med OH mick/mickar är att hihaten tar alldeles för mycket plats jämfört med dom andra cymbalerna, vilket märks extra tydligt vid denna inspelning, vet inte riktigt vad jag kan göra åt saken förutom att köpa nya cymbaler och anpassa dom till varandra.

För inspelning av trumset använder jag ett billigt mick-kit från TSM rakt av, och vid denna inspelning har jag fem mickar på trumsetet:

1x OH.

1x virveltrumma, ovanför skinnet.

2x till pukorna ovanför skinnen.

1x baskaggen.

För allt annat, bas gitarr och sång använder jag en Shure sm57.

Basen är uppmickad genom en gitarrstärkare till en 4x12:a samt line-ad genom en di-box. Gitarrerna är enbart uppmickade genom 4x12an på nära avstånd från lådan.

Kommer att updatera med en ny mix senare idag, hoppas att folk även kollar på den!

MVH

Markus

Postat

Jag anar en lätt grötighet, men det är en vacker sångstämma och fyndig text.. Skulle kunna tänka mig att höra det i radion.

😳

Fast seriöst, härligt fartigt och aggresivt. Snyggt bandeko i slutet på sången eller vad det nu är. ja alltså, det är ju förmodligen bandeko, men är det sång?

Inte min påse kanske, men jag tror det låter som det ska låta.

Postat (redigerat)

Härlig ljudvägg tycker jag, kanske att trummorna kunde få komma fram mer för att ge det mer dynamik. Snygg rumsklang.

Jag gillar det :rolleyes:

EDIT: Ser att andra har kommenterat trummorna och kan inte annat än att hålla med deras inlägg.

Redigerat av Dingbats
Postat
Tack för svaren. Jobbar på finslipet nu och jag blir tvungen att trigga virveln för att få bra sound ur den denna gång, måste skylla ifrån mig lite på trummisen som slår gärna och ofta, men inte tillräckligt hårt =).

Det är ett vanligt problem. Det är så snabb musik så de som inte övar ofta och tillräckligt börjar spela löst efter ett litet tag och det fördärvar hela känslan i denna musiken. Det ska vara hårt och aggresivt. Därför det triggas så mycket nu för tiden för trummisarna lär sig inte spela konsikvent, tror jag. MvH

Postat (redigerat)

Det är ett vanligt problem. Det är så snabb musik så de som inte övar ofta och tillräckligt börjar spela löst efter ett litet tag och det fördärvar hela känslan i denna musiken. Det ska vara hårt och aggresivt. Därför det triggas så mycket nu för tiden för trummisarna lär sig inte spela konsikvent, tror jag. MvH

Japp det verkara vara det tyvärr, men därför lär jag mig att spela trummor nu så att man slipper liknande problem i framtiden, och nästa vecka kommer jag terroriesera forumet med material från nya bandet där jag gör debut som trummis!

Spännande, jag vet men alla ni måste faktiskt hålla ut några dagar.

Fast seriöst, härligt fartigt och aggresivt. Snyggt bandeko i slutet på sången eller vad det nu är. ja alltså, det är ju förmodligen bandeko, men är det sång?

Inte min påse kanske, men jag tror det låter som det ska låta.

Det är faktiskt bara cubase egna delay-plug som är hårt använd =)

Hursom nu är slutmixen på denna klar och jag updaterar tråden med en ny låtlänk. Även om det inte finns någon återvändo nu så är ju kommentarna lika nödvändiga för det, någon gång borde man ju lära sig.

Ändringar nu är pill med OH micken, samt att virveln är triggad. Tog också åt mig angående gitarrerna och sänkte vid toppen.

Tack alla som skrivigt, men nu måste ni lyssna åter igen 🙂

Redigerat av Tjongan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.