Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tänkt köpa ett TV-kort till en av datorerna här hemma. Verkar aningen mer flexibelt än en inspelningsbar DVD-spelare som annars efterfrågats... Blir dock alldeles snurrig av alla olika kort, med dess olika funktioner, avkodningsalgoritmer o s v.

Är det möjligen så att vissa TV-kort funkar som grafikkort också, medans andra har mer "rena" TV-funktioner?

Det enda jag kommit fram till såhär långt är att det bör finnas två stycken "tuners" om man vill kunna titta på något annat program än det man spelar in.

Hade annars varit roligt om det fanns möjlighet att föra över alla VHS-kassetter till digitalt format, men det kanske man redan funkar med ett vanligt grafikkort?

Annons
Postat

Njaaa... ett TV-kort funkar inte som ett grafikkort utan snarare som en encoder.

Men om du vill kunna se ett program och spela in ett annat så måste du ha 2 digitalmottagare.. Thats thrue...

Har själv tittat en del på http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv som jag tycker verkar vettigt!

Postat

Förklara gärna mer om begreppet "encoder"! Om ett TV-kort har t ex (som dom kallar det på Komplett.se) "format för digital video" så handlar det alltså om vilket format TV-sändningen kodas till när den lagras på hårddisken? (Mpeg1, 2, 4, avi o s v?).

Någon som vet vad "ingång för sammansatt video" betyder i TV-kort-sammanhang?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Composite video, troligen...

Redigerat av drloop
Postat

Composite video, troligen...

which means?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har ett videoinspelningskort med TV tuner inbyggt.

Funkar som TV och video.

Köp ett kort med inbyggd encoder, dvs ingen processorkraft används för att koda mpeg filerna=bra resultat.

ihop med www.orb.com blir det lysande. Titta på din tv via internet. Hockey VM räddat.

Postat

Jag bor i en fastighet där digital->analog sändning sker centralt på något sätt, så vi har TV inkopplad precis som förut, utan någon boxer. Kommer väl inte bo här för alltid, men den dagen, den glädjen... 😉 Blir det mindre att hålla reda på när det gäller TV-kort då?

Det där Orb verkar intressant, även om jag inte riktigt förstår hur det fungerar.

Postat

Grunden för att veta vilka "TV-kort" som kan vara aktuella är att du vet vad du ska ta emot.

Om jag fattat dig rätt så distribueras Kabel-TV analogt i din fastighet idag. Detta kan dock komma att ändras ganska snart, beroende på vilken distributör som anslutit ditt hus. Kabelvision till exempel tog i våras beslutet att digitalisera hela sitt nät och detta pågår idag. Du bör alltså kolla vad som gäller/är planerat i din fastighet innan du köper grejor - om du köper ett analogt kort idag så är risken stor att det är värdelöst över en natt ganska snart...

Postat

Säg det... Tror att det är Comhem som står för kabelnätet till vårat hus. Men det är nog fastighetsbolaget som har sett till att installera någon slags omvandlare så att folk boende i fastigheten inte ska behöva bry sig om att skaffa digitalbox.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.